Sosialisasi Kewirausahaan Melalui Pemanfaatan Media Sosial Di Dayah Baburrahmah

Isthafan Najmi, Azhari Azhari, Fazzan Fazzan, Cut Delsie Hasrina, Ade Irfan, Lilis Masliyah, Muhammad Nasir

Abstract


Abstract: Community service carried out regarding the socialization of the development of an entrepreneurial spirit among students and the surrounding community have a strong interest and high motivation by the dayah environment to work and develop and produce goods in positive business practices so that social media becomes a solution in the promotion and marketing carried out . The method of implementing this service generally uses the concept of socialization which is carried out for one day with two sessions. In the first session, the service implementation team introduced the concept of entrepreneurship to the participants, including business planning and various types of business opportunities. In the second session, about the use of social media in doing entrepreneurship and business. It is hoped that the results of the socialization of creative entrepreneurship activities will become one of the solutions to earn income and increase income through social media platforms

Keywords: creative entrepreneurship, social media

Abstrak: Pengabdian masyarakat yang dilakukan mengenai sosialisasi pengembangan jiwa kewirausahaan di kalangan santri dan masyarakat sekitar mempunyai minat yang kuat dan motivasi yang tinggi oleh lingkungan dayah untuk berkarya dan mengembangkan serta menghasilkan suatu barang dalam praktik bisnis yang positif sehingga media sosial menjadi solusi didalam promosi dan pemasaran yang dilakukan. Metode pelaksanaan pengabdian ini secara garis besar menggunakan konsep sosialisasi yang dilaksanakan selama satu hari dengan dua sesi. Pada sesi pertama, tim pelaksana pengabdian memperkenalkan konsep berwirausaha kepada para peserta, meliputi perencanaan usaha dan berbagai jenis peluang usaha. Pada sesi kedua, mengenai pemanfaatan media sosial dalam melakukan kewirausahaan dan bisnis. Diharapkan dari hasil sosialisasi kegiatan kewirausahaan yang kreatif agar menjadi salah satu solusi untuk memperoleh penghasilan dan meningkatkan pendapatan melalui platform media sosial.

 Kata Kunci : kewirausahaan kreatif,  media social



 


Keywords


kewirausahaan kreatif, media social

Full Text:

PDF PDF PDF

References


Badri, M. 2011. Corporate and Marketing Communication. Jakarta: Universitas Mercu Buana.

Budiati, Y., T. E. Yani, and N. Univesari. 2012. “Minat Mahasiswa Menjadi Wirausaha (Studi Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Semarang).” Jurnal Dinamika Sosbud 14(1):89–101.

Juliawati, Nia. 2018 “Membangun Kewirausahaan: antara Digital Ekonomy dan Human Economy” (2018): 1–24.

Israfil Israfil, 2017 “Pesantren dan Kewirausahaan (Studi terhadap Pesantren Darul Khair Masing Kabupaten Banggai),” Equilibrium: Jurnal Pendidikan 5, no. 2 (Januari 2017): 160–168.

Soetomo, 2010, Strategi Pembangunan Masyarakat (Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2010).

Taufik Nugroho, 2017 “Reorientasi Peranan Pesantren Pada Era Pembangunan Menuju Partisipasi Pemberdayaan Masyarakat Bawah,” Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman 7, no. 2 (2017): 147–155.

Nurhayati, Anin. 2010. Inovasi Kurikulum: Telaah Terhadap Pengembangan Kurikulum Pesantren. Yogyakarta: Teras.

E. Suwarni and M. A. Handayani, 2020 “Strategi Pengembangan Bisnis Usaha Mikro Kecil Menengah Keripik Pisang Dengan Pendekatan Business Model Kanvas,” MBIA, vol. 19, no. 3, pp. 320–330, 2020, doi: https://doi.org/10.33557/mbia.v19i3.1177.

T. D. R. Sari and D. Sukmasari, 2018 “Does Organizational Learning and Innovation Influence Performance?,” J. Behav. Econ. Financ. Entrep. Account. Transp., vol. 6, no. 1, pp. 22–25, 2018, [Online]. Available: http://repository.lppm.unila.ac.id/id/eprint/10303. I. Ahmad, P. Prasteyawan, and T. D. R. Sari, 2019 “Penerapan Algoritma Rekomendasi Pada Aplikasi Rumah Madu Untuk Perhitungan Akuntansi Sederhana Dan Marketing Digital,” in Prosiding Seminar Nasional Darmajaya, 2019, pp. 38–45, [Online]. Available: https://jurnal.darmajaya.ac.id/index.php/PSND/article/view/1746.

Puntoadi, D. 2011. Menciptakan Penjualan melalui social media. Jakarta: PT. elex Media Komputindo.

Siddiq, I., Juliana, J., & Adirestuty, F. (2020). Shariapreneur interest: analysis of sharia business knowledge and motivation (studies on students of the islamic economics study program Bandung city universities. Review of Islamic Economics and Finance, 3(2), 80-90.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

© Jurnal Abdimas

Published by Center for Research and Community Service (LPPM) University of Abulyatama, Aceh, Indonesia. 2020