Peningkatan Literasi Numerasi Siswa Sekolah Dasar

Irma Aryani, Riski Nadia, Meli Susanti, Riki Musriandi, Ade Irfan, Anzora Anzora, Suryani Suryani, Hasanah Hasanah, Sy. Farissi Hamama, Maulida Maulida

Abstract


Abstract: This community service activity is based on the low numeracy literacy skills of children in the village of Lamjamee Lamkrak, Simpang Tiga District, Aceh Besar. This service aims to explore and improve students' numeracy literacy skills. The participants of this activity were 20 children aged 6-12 or elementary school students. This service activity is in the form of tutoring which aims to improve and familiarize children with numeracy literacy. The implementation of this activity is carried out in three stages, namely the activity plan stage, namely by observing the condition of the literacy skills of the children of Lamjamee Lamkrak Village, the implementation stage in the form of tutoring, and the evaluation stage. The results of this PKM activity show an increase in numeracy literacy skills and students' understanding in solving problems in the context of everyday life. Children are able to follow and understand the material taught in this tutoring.

Keywords: tutoring, numeracy literacy, mathematics

 

Kegiatan pengabdian masyarakat ini didasari atas rendahnya kemampuan literasi numerasi anak-anak di desa Lamjamee Lamkrak Kecamatan Simpang Tiga Aceh Besar. Pengabdian ini bertujuan untuk  mengeksplorasi dan meningkatkan kemampuan literasi numerasi siswa. Peserta kegiatan ini adalah sebanyak 20 anak yang berusia 6-12 atau siswa Sekolah Dasar.  Kegiatan pengabdian ini berbentuk bimbingan belajar yang bertujuan meningkatkan dan membiasakan literasi numerasi bagi anak-anak. Pelaksanaan kegiatan ini dengan tiga tahapan ,yaitu tahap rencana kegiatan yaitu dengan mengamati kondisi kemampuan literasi numerasi anak-anak Desa Lamjamee Lamkrak, tahap pelaksanaan yang berbentuk bimbingan belajar, dan tahap evaluasi. Hasil dari kegiatan PKM ini menunjukkan adanya peningkatan kemampuan literasi numerasi serta pemahaman siswa dalam menyelesaikan permasalah konteks kehidupan sehari-hari. Anak-anak mampu mengikuti dan memahami materi yang diajarkan dalam bimbingan belajar ini dengan baik.

Kata kunci : Bimbingan belajar, literasi numerasi, matematika

 



Keywords


Bimbingan belajar;literasi numerasi; matematika

Full Text:

PDF

References


Abidin, Yunus, Tita Mulyati, Hana Yunansah. (2017). Pembelajaran Literasi Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca, dan Menulis. Jakarta: Bumi Aksara.

Alberta. (2018). Literacy and Numeracy Progressions. (Online), (https://education.alberta.ca/literacy-and-numeracy/).

Aryani, Irma,. dkk. (2021). Holiday School untuk Siswa SD dan SMP Banda Aceh dan Aceh Besar. Jurnal Abdimas Unaya 1(2).

Dante, N., dkk. (2021). Peningkatan Literasi Sekolah Dan Literasi Numerasi Melalui Model Blanded Learning Pada Siswa Kelas V Sd Kota Singaraja. Jurnal Imu Pendidikan 1(5).

Ekowati, D.W.,dkk. (2019). Literasi Numerasi Di SD Muhammadiyah. ELSE (Elementary School Education Journal). 3(1).

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2017). Gerakan Literasi Nasional. (Online), (http://gln.kemdikbud.go.id).

Sakdiyah, H. (2022). Kenalkan Literasi dan Numerasi pada Anak Usia Dini Lewat Bermain Sambil Belajar. (online), https://ppid.bogorkab.go.id/?p=207&page_title=Kenalkan_Literasi_Dan_Numerasi_Pada_Anak_Usia_Dini_Lewat_Bermain_Sambil_Belajar.

Rachman, A, B., dkk,. (2021). Peningkatan Kemampuan Literasi dan Numerasi Peserta Didik Melalui Program Kampus Mengajar Angkatan 2. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(6).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

© Jurnal Abdimas

Published by Center for Research and Community Service (LPPM) University of Abulyatama, Aceh, Indonesia. 2020