PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN QUESTIONING UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MEMBACA PEMAHAMAN SISWA SEKOLAH DASAR

Bagas Rianto, Putri Hana Pebriana, Nurhaswinda Nurhaswinda, Sumianto Sumianto, Fadhilaturrahmi Fadhilaturrahmi

Abstract


This research is conducted due to the low achievement of students reading comprehension skill on the theme of healthy food material hw the body processes food in the class V SDN 005 Empat Balai On of the solusion to evercome the problem by implementing questioning model. This is a classroom action research with two child each cycle consists of two meetings. The subject of this research is grade V students, total 29 students, 16 male students and 13 famale students. The data collection teachique employed are documentation, observasion, and tes. While technical data analysis uses quantitative and qualitative data analysis. Based on the result of data analysis, it can be seen that the student’s classical completeness in the pre action was 37,93%, then in the first cycle the first meeting in creased to 55,17%, the first cycle the second meeting increased to 68,98%. Furthermore, cycle two meeting one increased to 75,86% and cycle two meeting two increased to 82,76%.. It can be inferred concluded that the application of the questioning model can improve students reading comprehension skills on the reading text material for grade V SDN 005 Empat Balai

Keywords


Skill, Reading Comprehension, Questioning Model

Full Text:

PDF

References


Aisha, A. A. N., Hendriani, A., & Heryanto, D. (2019). Penerapan Model Sq4R Dalam Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(1), 329–339. https://doi.org/10.52060/mp.v4i1.111

Ariawan, V., A., N. (2018). Peningkatan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar Melalui Implementasi Model CIRC Berbantuan Media Cetak. Jurnal Of Islamic Primary Education, 1(2).

Dariyo, A. (2013). Psikologi Perkembangan Anak Tiga Tahun Pertama. Bandung: Refika Aditama.

Fadhilaturrahmi, F. (2017). Penerapan Pendekatan Saintifik Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematik Peserta Didik di Sekolah Dasar. Eduhumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar, 9(2), 109–118.

Gurliani, E. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dengan Menggunakan Model Problem Based Learning (PBL) Pada Siswa Sekolah Dasar. Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai.

Hayatul, N. (2019). Model Pembelajaran Questiong untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemaham Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Jannah, 3(4).

Herlina. (2016). Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Bahasa Inggris Melalui Metode Sq4R. Jurnal Ilmiah Visi PPTK PUADNI, 11(1), 29–35. https://doi.org/10.21009/jiv.1101.4

Karimuddin. (2016). Penggunaan Model Pembelajaran Questioning Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 5(12).

Munirah. (2018). Keterampilan Berbahasa Indonesia. Makassar: Cv Berkah Utami.

Nugraha, F., Ginanjar, A. Y., & Nurhasanah, N. (2022). Penerapan Metode Drill Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Biormatika : Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 8(1), 1–8. https://doi.org/10.35569/biormatika.v8i1.1147

Nur, A. (2016). Pengaruh Membaca Bermakna Terhadap Hasil Belajar Ski Di MTS Annurain Kelurahan Lonrae Kecamatan Tanete Riattang Timur Kabupaten Bone. Repository.

Pebriana, P. H. (2018). Penerapan Metode Hypnoteaching Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi Anak Pada Siswa Kelas III SDN 030 Bagan Jaya. Jurnal Basicedu, 2(1), 148–153.

Safira, Fauzia, N., & Siti. (2021). Analisis Penerapan Metode Tanya Jawab Dalam Perkembangan Bahasa Anak. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Guru Anak Usia Dini, 6(1), 11–20.

Sari, E. I., Wiarsih, C., & Bramasta, D. (2021). Model Guru Dalam Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Pada Peserta Didik di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Educatio, 7(1), 74–82. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i1.847

Sari, M. I. (2020). Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Dengan Model Questioning Siswa Kelas VII MTS. Laboratorium UIN-SU. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran, 1(2),48–59. https://doi.org/10.30596/jppp.v1i2.5343

Somadoya, S. (2015). Pengaruh Modal Pembelajaran PQRST Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Ditinjau dari Minat Baca. Ternate: Universitas Khairun Ternate, 13(1).

Syah. (2013). Psikologi Pendidikan Dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.

Tahmidaten, L., & Krismanto, W. (2020). Permasalahan Budaya Membaca di Indonesia (Studi Pustaka Tentang Problematika & Solusinya). Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(1), 22–33. https://doi.org/10.24246/j.js.2020.v10.i1.p22-33

Trisnaningsih. (2022). Penarapan Metode Tanya Jawab dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Materi Beriman Kepada Malaikat Allah. Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru Agama Islam: Pendidikan Profesi Guru (PPG) Untuk Merealisasikan Guru Profesional Di Era Sosiety 5.0, 2, 1854–1864.




DOI: https://doi.org/10.30601/dedikasi.v7i2.3879

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



sintagoogle-scholaronesearchgarudaPKPcrossref 

Creative Commons License
Jurnal Dedikasi Pendidikan oleh LPPM Universitas Abulyatama disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

Berdasarkan ciptaan pada http://jurnal.abulyatama.ac.id/index.php/dedikasi.