URGENSI MEMBANGUN LITERASI PADA ANAK USIA DINI

Munawarah Munawarah, Chairun Nisa Fadhilah, Reza Aulia, Nur Cahyati Ngaisah, Firman Priyo Suhasto

Abstract


Literacy is an ability that must exist from an early age. Literacy in early childhood is synonymous with the child's ability to recognize and understand. Literacy also plays an important role in a child's life, besides being useful for being able to communicate children are also expected to be able to solve problems. The method of this research is to use the study library research method which aims to examine more deeply related to early childhood literacy. In obtaining this research data obtained from journals and related articles that can support the answers to the problem formulation in this study. Data analysis techniques were carried out in three stages, namely collecting, processing and concluding. The results of the study show that building literacy in children can be done by reading fairy tales to children, inviting children to read in the park as a form of providing opportunities for children to learn in a new atmosphere, providing a reading platform namely "Cakruk Read Moves", then using the He's Handsome method. namely by the method of communication with fellow friends


Keywords


Child Literacy, Early Childhood Education

Full Text:

PDF

References


Andita, S. S. P. (2023). Manfaat Perustakaan Digital Dalam Meningkatkan Minat Baca Generasi Milenial di Era Globalisasi. Jurnal LIBRIA, 21(1), 123–142. http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/JKM/article/view/2203

Ayuni, F. J. P., & Watini, S. (2022). Implementasi Model Atik Dalam Pembelajaran Literasi Baca Anak Usia Dini Di Rumah Calistung Abaca Kediri. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(3), 1641–1650. https://doi.org/10.37905/aksara.8.3.1641-1650.2022

Damayanti, R. R., Sumantri, M. S., Dhieni, N., & Karnadi, K. (2022). Guru sebagai Agen of Change dalam Pendidikan Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 960–976. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i2.1602

Dian Pertiwi, Syafrudin, U., & Drupadi, R. (2021). Persepsi Orangtua terhadap Pentingnya CALISTUNG untuk Anak Usia 5-6 Tahun. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(02), 62–69. https://doi.org/10.31849/paud-lectura.v4i02.5875

Ene, P., Ndai, M. B., Ida, M. A., & Menge, W. (2023). Early Childhood Behavior Patterns in Merpati Hamlet , Naru Village. Jurnal Ilmiah Pendidikan Holistik (JIPH), 2(1), 137–146.

Fransyaigu, R., & Mulyahati, B. (2023). Gerakan Bengkel Literasi Melalui Pendampingan Pembuatan E-Popup Bagi Guru Sekolah Dasar. Communnity Development Journal, 4(1), 413–417. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/cdj.v4i2.12256

Gusmayanti, E., & Dimyati, D. (2021). Analisis Kegiatan Mendongeng dalam Meningkatkan Perkembangan Nilai Moral Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 903–917. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i2.1062

Lestari, S. (2023). Studi Pemahaman Guru tentang Konsep Eduaiment dalam pembelajaran anak usia dini. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4, 1349–1358.

Luthfiyani, R. (2022). Strategi Meningkatkan kemampuan literasi sastra. Jurnal Proseding Bina Basa, 28, 109–114.

Marwiyati, S., & Hidayatulloh, M. A. (2018). Peran "Cakruk Baca Bergerak” Dalam Pengembangan Literasi Anak Usia Dini. AWLADY : Jurnal Pendidikan Anak, 4(2), 61. https://doi.org/10.24235/awlady.v4i2.3236

Mayar, F., Sakti, R., Yanti, L., Erlina, B., Osriyenti, O., & Holiza, W. (2022). Pengaruh Video Pembelajaran Gerak dan Lagu untuk Meningkatkan Fisik Motorik pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2619–2625. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2081

Nahdi, K., & Yunitasari, D. (2019). Literasi Berbahasa Indonesia Usia Prasekolah: Ancangan Metode Dia Tampan dalam Membaca Permulaan. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 446. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.372

Nurhayati, R. (2019). Membangun Budaya Literasi Anak Usia Dini dalam Keluarga. Jurnal Nuansa Akademik : Jurnal Pembangunan Masyarakat, 4(1), 79–88.

Palupi, R., & Watini, S. (2022). Penerapan Model Atik untuk Meningkatkan Kognitif Anak Usia Dini melalui Permainan Tata Balok di PAUD Rama Rama Tangerang Selatan. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(2), 621–627. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i2.466

Saepudin, E., Rusmana, A., Studi, P., Perpustakaan, I., & Padjadjaran, U. (2017). Peran merupakan suatu gambaran dan fungsi seseorang dalam kehidupan sosial. Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan, 5(1), 1–12. http://jurnal.unpad.ac.id/jkip/article/view/10821/5712

Sari, M., Karneli, Y., & Sumatra, P. W. (2023). Pendekatan Rational Emotive Behavior Therapy (REBT) Untuk Mengatasi Self Image Negatif Pada Remaja : Studi. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sosial (JIPSI), 1(4).

Simatupang, N. D., Widayati, S., Adhe, K. R., & Sholichah, S. A. (2022). Pengembangan Buku Cerita Big Book Kalender Meja Dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 9(2), 1–13. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i1.4067

Sumaryanti, L. (2018). Membudayakan Literasi Pada Anak Usia Dini Dengan Metode Mendongeng. AL-ASASIYYA: Journal Of Basic Education, 3(1), 117. https://doi.org/10.24269/ajbe.v3i1.1332

Wahyuni, I. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Numerasi Berdasarkan Gaya Belajar pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 5840–5849. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.3202




DOI: https://doi.org/10.30601/dedikasi.v7i2.3890

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



sintagoogle-scholaronesearchgarudaPKPcrossref 

Creative Commons License
Jurnal Dedikasi Pendidikan oleh LPPM Universitas Abulyatama disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

Berdasarkan ciptaan pada http://jurnal.abulyatama.ac.id/index.php/dedikasi.