KONSEP MANAJEMEN PERGURUAN TINGGI KEAGAMAAN ISLAM (PTKI)

Ali Mustopa Yakub Simbolon, Ira Yanti, Weni Sumarni, M. Arif

Abstract


The success of Islamic figures in education is demonstrated by the continued existence of Islamic Religious Colleges (PTKI). This effort was carried out with various breakthroughs in order to survive. This study aims to describe the management concept of Islamic Religious Higher Education (PTKI). The method used in this study is qualitative with the type of library research (Library Research). Sources were obtained from online-based books, books and scientific articles from Google Scholar. Based on the research findings that Islamic Religious Higher Education Management (PTKI) is an Islamic higher education institution management through commanding, coordinating, controlling, and other management functions carried out through interpreting, coordinating resources existing resources to achieve the goals and objectives of Islamic Higher Education effectively and efficiently. Management based on Al-Quran and Hadith is his trademark. This basis is a differentiator from management outside the Islamic Religious College (PTKI). PTKI presents the ideology of sincerity, honesty, trust, justice and responsibility, by integrating management functions in general. This answers the challenges of the times from the past until now.


Keywords


Management, Islamic Religious College

Full Text:

PDF

References


Abbas, S. (2008). Manajemen perguruan tinggi. Kencana.

Ahyani, H., Abduloh, A. Y., & Tobroni, T. (2021). Prinsip-Prinsip Dasar Manajemen Pendidikan Islam Dalam Al-Qur’an. Jurnal Isema: Islamic Educational Management, 6(1), 37–46.

Akhir, M. (2023). Manajemen Perguruan Tinggi Swasta (Studi Kasus di Universitas Tjut Njak Dhien Medan). Journal on Education, 5(2), 2689–2699.

Amirudin, A. (2017). Peranan Manajemen Perguruan Tinggi Dan Implementasinya Di Fakultas Agama Islam (Fai) Unsika. Jurnal Pendidikan Islam Rabbani, 1(1).

Arifudin, I., & Rosyad, A. M. (2021). Pengembangan Dan Pembaharuan Perguruan Tinggi Keagamaan Islam Di Indonesia: Gagasan Dan Implementasinya. Al-Afkar, Journal For Islamic Studies, 425–438.

Asnil, R., Hadijaya, Y., & Sofian, S. (2023). Fungsi Manajemen Pendidikan Islam. JURNAL MUMTAZ, 3(1), 11–20.

Astari, A. R. N., & Jono, A. A. (2022). Studi Analisis Penerapan Konsep Kepemimpinan Pada Perguruan Tinggi Keagamaan Islam (PTKI) Di Kota Bengkulu. Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(1), 45–57.

Aziz, A. (2023). Strategi Memperkuat Eksistensi Pendidikan Islam di Era Industri 4.0 dan Society 5.0. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 11(1), 20–35.

Brillikatrin, P. G., & Ramaditya, M. (2023). Strategi Pengembangan Perguruan Tinggi (PTS) Di Indonesia Dalam Menghadapi Era Perubahan. JURNAL CAFETARIA, 4(1), 175–184.

Didi, D. S. (2020). Manajemen Pendidikan Tinggi Islam (Upaya Mereposisi dan Merekonstruksi Lembaga Pendidikan Tinggi Islam di Era Globalisasi). Southeast Asian Journal of Islamic Education Management, 1(2), 177–194.

Fakhruddin, A. (2011). Prinsip-Prinsip Manajemen Pendidikan Islam dalam Konteks Persekolahan. Jurnal Pendidikan Agama Islam-Ta’lim, 9(2), 199–212.

Farikhah, S., & Wahyudhiana, W. (2018). Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Fatah, N. (2004). Landasan Manajemen Pendidikan, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Fitri, A. Z., Nasukah, B., & Tayeb, A. (2019). Strategic planning model of Islamic religious higher education (PTKI) in Indonesia. Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 287–308.

Hijrawan, R. (2021). Hadist Tematik: Manajemen Dalam Kepemimpinan Pendidikan Islam. SALIHA: Jurnal Pendidikan & Agama Islam, 4(1), 1–19.

Nasution, B. S. (2021). Manajemen Dalam Persepektif Al-Qur’an (Kajian Tafsir). Al FAWATIH: Jurnal Kajian Al Quran Dan Hadis, 2(2), 44–63.

Nata, H. A. (2012). Manajemen pendidikan: Mengatasi kelemahan pendidikan Islam di Indonesia. Kencana.

Nawawi, H. (2021). Organisasi sekolah dan pengelolaan kelas sebagai lembaga pendidikan.

Qomar, M. (2016). Manajemen pendidikan islam.

Rabiah, S. (2019). Manajemen Pendidikan tinggi dalam meningkatkan mutu pendidikan. Jurnal Sinar Manajemen, 6(1), 58–67.

Rifa’i, M., & Wijaya, C. (2016). Dasar-Dasar Manajemen. Medan: Perdana Publishin.

Simbolon, A. M. Y., Sabri, A., & Sermal, S. (2022). Implementasi Manajemen Pelayanan Prima Di Sekolah Menengah Atas Negeri (SMAN) 13 Padang. PRODU: Prokurasi Edukasi Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(2), 56–66.

Suhairi, S., Irmawani, D., Aisah, M. N., Purba, S., & Nasution, A. M. (2023). Peran Manajemen Pemasaran Global Dalam Meningkatkan Kepuasan Konsumen. Jurnal of Management and Social Sciences, 1(1), 42–51.

Suharto, H. B. (2015). Marketing Pendidikan; Menata Ulang PTKI Menghadapi Pasar Bebas ASEAN. LKIS Pelangi Aksara.

Suriyati, S. (2019). ISLAM DAN ILMU PENGETAHUAN. Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam Dan Pendidikan, 11(1), 32–41.

Terry, G. R. (2008). Prinsip-prinsip manajemen.

Thoha, M. (2016). Manajemen Pendidikan Islam Konsep dan Operasional. Pustaka Radja.

Usman, H. (2013). Manajemen: teori, praktik, dan riset pendidikan.

Veithzal, R., & Murni, S. (2009). Education Management Analisis Teori dan Praktik. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.

Zainarti, Z. (2018). Manajemen Islami Perspektif Al-Qur’an. Hijri: Jurnal Manajemen Kependidikan Dan Keislaman, 7(2), 25–37.




DOI: https://doi.org/10.30601/dedikasi.v7i2.3915

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



sintagoogle-scholaronesearchgarudaPKPcrossref 

Creative Commons License
Jurnal Dedikasi Pendidikan oleh LPPM Universitas Abulyatama disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

Berdasarkan ciptaan pada http://jurnal.abulyatama.ac.id/index.php/dedikasi.