ANALISIS KOMPETENSI GURU WALI KELAS TERHADAP PENGGUNAAN MEDIA AUDIO VISUAL PEMBELAJARAN SD

Aisyah Aisyah, Fitri Zuliana, Siti Aminah, Rizki Ananda

Abstract


The purpose of this study was to analyze the competence of homeroom teachers towards the use of audio-visual media for elementary school learning. The research method used is a qualitative method. The type of qualitative research used in this research is descriptive using a qualitative descriptive approach. The results of the study show that the teacher's competency in using learning media is quite good, the teacher utilizes existing learning media such as learning videos from YouTube, but the teacher has not utilized and used learning media in each teaching and learning process, there are times when the teacher only gives assignments during learning.

Keywords


Teacher Competence, Learning Media

Full Text:

PDF

References


Aghni, R. I. (2018). Fungsi dan Jenis Media Pembelajaran dalam Pembelajaran Akuntansi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 16(1), 98–107. https://doi.org/10.21831/jpai.v16i1.20173

Astuti, S. (2017). Supervisi Akademik Untuk Menigkatkan Kompetensi Guru Di SD Laboratorium Uksw. Scholaria : Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 7(1), 49–59. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2017.v7.i1.p49-59

Dowansiba, A. (2018). Prinsip-Prinsip Mendidik Anak Usia 0-12 Tahun Berdasarkan Ulangan 6:1-9. Jurnal Teologi, 2(1), 94–112.

Ichsan, F. N. (2021). Implementasi Perencanaan Pendidikan dalam Meningkatkan Karakter Bangsa melalui Penguatan Pelaksanaan Kurikulum. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 4(3), 541–551.

Rahim, F. R., et al. (2019). Analisis Kompetensi Guru Dalam Mempersiapkan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Eksakta Pendidikan (JEP), 3(2), 133–141.

Rahmadhon, Mukminin, A., & Muazza. (2021). Kompetensi Guru dalam Menggunakan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi, Informasi dan Komunikasi pada Masa Pandemi Covid-19 di MIS Darussalam Kec. Jelutung Kota Jambi. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 375–388.

Rohman, H. (2020). Pengaruh Kompetensi Guru Terhadap Kinerja Guru. Jurnal MADINASIKA Manajemen Dan Keguruan, 1(2), 92–102.

Sudrajat, J. (2020). Kompetensi Guru Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Riset Ekonomi Dan Bisnis, 13(1), 100–110. https://doi.org/10.26623/jreb.v13i2.2434

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta.

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103–114. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113

Yanto, D. T. P. (2019). Praktikalitas Media Pembelajaran Interaktif pada Proses Pembelajaran Rangkaian Listrik. INVOTEK: Jurnal Inovasi Vokasional Dan Teknologi, 19(1), 75–82. https://doi.org/10.24036/invotek.v19i1.409

Yusrizal, et al. (2017). Kompetensi Guru Dalam Memanfaatkan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) di SD Negeri 18 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(2), 126–134.




DOI: https://doi.org/10.30601/dedikasi.v7i2.4035

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



sintagoogle-scholaronesearchgarudaPKPcrossref 

Creative Commons License
Jurnal Dedikasi Pendidikan oleh LPPM Universitas Abulyatama disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

Berdasarkan ciptaan pada http://jurnal.abulyatama.ac.id/index.php/dedikasi.