PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP SISWA KELAS V SDN CIKOKOL 4 KOTA TANGERANG

Erika Puspita Dewi, Septy Nurfadhillah, Rizki Zuliani

Abstract


This research aims to determine the effect of the discovery learning model on the conceptual understanding of class V students at SDN Cikokol 4, Tangerang City. This research is research that uses a quantitative approach with the Quasi Experimental method. The population in this study was 87 class V students at SDN Cikokol 4 Tangerang City with a sample of 57 students divided into 30 class V A students and 27 class V B students. Data collection techniques consisted of observation sheets, test instruments and documentation. The test instruments (pretest and posttest) used are 15 essay questions each. This research was tested and analyzed using EXCEL. In the results of the posttest hypothesis test using the pooled variance model t-test formula, tcount was 7.24 and ttable was 2.00. Because tcount > ttable, it can be concluded that H0 is rejected and H1 is accepted, which means that there is an influence of the discovery learning model on understanding the concepts of science subjects. The average posttest score in the experimental class was 80.1 and 75.25 in the control class posttest class. This can show that the use of the Discovery Learning learning model increases students' understanding of science subject concepts more significantly 

Keywords


Discovery Learning Model, Understanding Concepts, Science

Full Text:

PDF

References


Atmaja, I. M. D. (2021). Koneksi Indikator Pemahaman Konsep Matematika Dan Keterampilan Metakognisi1. Nusantara: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 8(7), 2048–2056.

Baroroh, N. (2019). Pengaruh Model Discovery Learning Berbantuan Media Anyaman Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. 2, 1–13.

Christiani, D. E., & Sudibyo, D. E. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Pemerolehan Konsep Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Kelas Viii Pada Materi Tekanan. Pensa E-Jurnal: Pendidikan Sains, 5(03), 341–344.

Darmawan, D., & Wahyudin, D. (2018). Model Pembelajaran di Sekolah. Remaja Rosdakarya.

Fajar, A. P., Kodirun, K., Suhar, S., & Arapu, L. (2019). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas VIII SMP Negeri 17 Kendari. Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 229.

Gurusinga, E. B., & Tarigan, E. (2021). Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar IPA pada Siswa SMP Melalui Penerapan Model Pembelajaran Cooperative. 8848(2), 555–561.

Irwansyah, M., & Perkasa, M. (2022). Scientific Approach dalam Pembelajaran Abad 21 (M. Nasrudin, Ed.). PT. Nasya Expanding Management.

Kemendikbud. (2020). Mengenal Model Pembelajaran Discovery Learning. Direktorat Guru Pendidikan Dasar. https://gurudikdas.kemdikbud.go.id/news/Mengenal-Model-Pembelajaran-Discovery-Learning

Kemendikbud. (2023). Kurikulum 2013 Sistem Informasi Kurikulum Nasional. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset Dan Teknologi. https://kurikulum.kemdikbud.go.id/kurikulum-2013#:~:text=Tujuan Kurikulum 2013 adalah mempersiapkan,%2C bernegara%2C dan peradaban dunia

Kristina, & Widodo, S. A. (2013). Peningkatan pemahaman konsep siswa kelas X pada mata pelajaran matematika dengan pendekatan creative problem solving. Prosiding Seminar Nasional Etnomatnesia, 482–485.

Lestari, E. T. (2020). Model Pembelajaran Discovery Learning di Sekolah Dasar. Deepublish.

Lusiani. (2021). Perbedaan Hasil Belajar ditinjau dari Pemahaman Konsep dan Perhitungan Matematis pada Pembelajaran Fisika Terapan. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4786–4793.

Muchson. (2020). Statistik Deskriptif. Guepedia.

Riadi, E. (2016). Metode Statistika Parametrik & Nonparametrik. PT Pustaka Mandiri.

Rosnaningsih, A. (2020). Perencanaan Pembelajaran. CV Pupa Media.

Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Sumantri, M. S. (2016). Strategi Pembelajaran (Teori dan Praktik di Tingkat Pendidikan Dasar). PT Raja Grafindo Persada.

Suryani, N. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Fisika Melalui Model Dicovery Learning Menggunakan Media Power Point pada Siswa Kelas IX B SMP N 2 Sumberlawang Semester II Tahun Pelajaran 2018/2019. 8848(1), 281–293.

Susanto, A. (2019). Teori Belajar & Pembelajaran di Sekolah Dasar. Prenadamedia Group.




DOI: https://doi.org/10.30601/dedikasi.v8i1.4075

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



sintagoogle-scholaronesearchgarudaPKPcrossref 

Creative Commons License
Jurnal Dedikasi Pendidikan oleh LPPM Universitas Abulyatama disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

Berdasarkan ciptaan pada http://jurnal.abulyatama.ac.id/index.php/dedikasi.