PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA FLASH CARD TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA SLOW LEARNER

M Ferry Irawan, Alia Latifah, Nikentari Rizky

Abstract


Students with slower learning abilities face difficulties in receiving information. Therefore, they require engaging learning media, and one of them is the use of learning cards. This research aims to evaluate the impact of using learning cards in teaching mathematics, specifically in the topic of spatial structures, on the learning outcomes of students with slower learning abilities at Madrasah Ibtidaiyah. This study employs a quasi-experimental method at Madrasah Ibtidaiyah Negeri OKU Timur in the academic year 2022/2023. The research design adopts a time series format, and data analysis is carried out using an associative hypothesis testing method. The analysis results show a Z value of 2.70, exceeding the critical value of 1.96. Therefore, H0 is rejected, and H1 is accepted. This finding indicates a significant influence of using learning cards on improving the mathematics learning outcomes of students with slower learning abilities. The pretest data reveals an average score of 54.4, while the posttest data yields an average score of 77.2. This analysis indicates a significant difference between mathematics learning outcomes before and after the implementation of learning cards. The average learning outcomes increased after using learning cards, demonstrating the effectiveness of this media in enhancing the understanding of students with slower learning abilities regarding spatial structures

Keywords


Flashcard, Mathematics Learning Outcomes, slow learner

Full Text:

PDF

References


Amelia, W. (2016). Karakteristik dan Jenis Kesulitan Belajar Anak Slow learner. Jurnal Aisyah : Jurnal Ilmu Kesehatan, 1(2), Article 2. https://doi.org/10.30604/jika.v1i2.21

Angreany, F., & Saud, S. (2017). Keefektifan Media Pembelajaran Flashcard Dalam Keterampilan Menulis Karangan Sederhana Bahasa Jerman Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 9 Makassar. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 1(2), Article 2.

Arsyad, A. (2011). Media pembelajaran. Jakarta: PT Raja grafindo persada.

Damayanti, E., Yunus, S. R., & Sudarto, S. (2016). Pengembangan Media Visual Flashcard pada Materi Interaksi Makhluk Hidup dengan Lingkungannya. SAINSMAT, V(2), Article 2.

Dewi, L. M., Meliyawati, M., & Gentari, R. E. (2022). Strategı Penerapan Pembelajaran Flashcard dalam Mengatası Kesulıtan Membaca pada Anak Usıa Dını dı TK Bhaktı 5 Kp. Sumur Peteuy Baros Kabupaten Serang. Jurnal Artikula, 5(1), Article 1. https://doi.org/10.30653/006.202251.61

Hastjarjo, T. D. (2019). Rancangan eksperimen-kuasi. Buletin Psikologi, 27(2), 187–203.

Maryanto, R. I. P., & Wulanata, I. A. (2018). Penggunaan Media Flashcard Untuk Meningkatkan Pengenalan Bentuk Huruf Siswa Kelas I Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah Abc Manado. Pedagogia, 16(3), 305.

M.Si, D. K. W. (2020). Pengujian Hipotesis (Deskriptif, Komparatif dan Asosiatif). LPPM Universitas KH. A. Wahab Hasbullah.

Ningsih, B., Istiningsih, S., & Jiwandono, I. (t.t.). Pengaruh Penggunaan Media Flashcard Terhadap Keterampilan Membaca Muatan Materi Bahasa Indonesia | Journal of Classroom Action Research. Diambil 28 Mei 2023, dari https://jppipa.unram.ac.id/index.php/jcar/article/view/1924

Ningsih, L. Z., & Silvianetri, S. (2022). Analisis Motivasi Belajar Siswa Slow learner Pasca BDR. Jurnal Elementary:Kajian Teori dan Hasil Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar, 5(2), 118–122. https://doi.org/10.31764/elementary.v5i2.8538

Nurseto, T. (2011). Membuat Media Pembelajaran yang Menarik. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 8(1), Article 1. https://doi.org/10.21831/jep.v8i1.706

Oktavianita, S., & Wahidin, W. (2022). Gestur Siswa Slow learner dalam Belajar Matematika Menggunakan Aplikasi Wordwall di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), Article 3. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2941

Permitasari, I. R. A., & Bangun, D. C. B. (2021). Pengaruh Penerapan Metode Pembelajaran Dengan Media Flashcard Terhadap Peningkatan Kemampuan Membaca Pada Anak Slow learner. IMAGE, 1(1), Article 1.

Putri, F. A. R., & Fakhruddiana, F. (2018). Self-efficacy guru kelas dalam membimbing siswa slow learner. JPK (Jurnal Pendidikan Khusus), 14(1), Article 1. https://doi.org/10.21831/jpk.v14i1.25161

Putri, K. L. (2020). Peningkatan Keterampilan Berbicara Melalui Media Pembelajaran Flashcard Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Pada Peserta Didik Kelas V SD N Gumpang 3. Didaktika Dwija Indria, 8(4), Article 4. https://doi.org/10.20961/ddi.v8i04.39825

Rahman, N. H., Mayasari, A., Arifudin, O., & Ningsih, I. W. (2021). Pengaruh Media Flashcard Dalam Meningkatkan Daya Ingat Siswa Pada Materi Mufrodat Bahasa Arab. Jurnal Tahsinia, 2(2), 99–106. https://doi.org/10.57171/jt.v2i2.296

Ridha, A. A. (2022). Memahami Perkembangan Siswa Slow learner. Syiah Kuala University Press.

Rohani, R. (2020). Media pembelajaran.

Sari, N. W., & Samawi, A. (2014). Pengaruh Penggunaan Media Animasi Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Slow learner. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Luar Biasa, 1(2), Article 2. https://doi.org/10.17977/um029v1i22014p140-144

Sari, R., Priandini, A., & Fuzianto, A. (t.t.). Penggunaan Flashcard Sebagai Media Pembelajaran Kreatif Untuk Anak Berkebutuhan Khusus | Proseding Didaktis: Seminar Nasional Pendidikan Dasar. Diambil 28 Mei 2023, dari http://proceedings.upi.edu/index.php/semnaspendas/article/view/2218

Sugiyono, s. (2009). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Wahyuni, S. (2020). Penerapan Media Flashcard untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tema “Kegiatanku.” Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(1), Article 1. https://doi.org/10.23887/jisd.v4i1.23734

Wanabuliandari, S., & Purwaningrum, J. P. (2018). Pembelajaran Matematika Berbasis Kearifan Lokal Gusjigang Kudus Pada Siswa Slow learner. Eduma : Mathematics Education Learning and Teaching, 7(1), Article 1. https://doi.org/10.24235/eduma.v7i1.2724

Wati, R. D. (2018). Interaksi Sosial Siswa Slow learner. Basic Education, 7(3), Article 3.




DOI: https://doi.org/10.30601/dedikasi.v8i1.4089

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



sintagoogle-scholaronesearchgarudaPKPcrossref 

Creative Commons License
Jurnal Dedikasi Pendidikan oleh LPPM Universitas Abulyatama disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

Berdasarkan ciptaan pada http://jurnal.abulyatama.ac.id/index.php/dedikasi.