UPAYA MENINGKATKAN AKTIVITAS BELAJAR IPA DENGAN MODEL PEMBELAJARAN ACTIVE LEARNING TIPE PEER LESSON PADA SISWA KELAS V SDN 017 RANAH SINGKUANG

Resnalti Resnalti, Sumianto Sumianto, Melvi Lesmana Alim, Rizki Ananda, Joni Joni

Abstract


This research was motivated by the low learning activity of fifth-grade students of UPT SD Negeri 017 Singkuang Ranch. This study aims to increase the learning activities of fifth-grade students of UPT SD Negeri 017 Singkuang Ranah, which consists of 25 students. The research used was Classroom Action Research (PTK), carried out in two learning cycles. Each cycle consists of two meetings and four learning stages: planning, implementing, observing, and reflecting. Data collection techniques in the form of documentation, observation, and tests. In contrast, the data analysis technique uses qualitative analysis and quantitative analysis. Based on the data analysis, the results of the learning activities of class V UPT SD Negeri 017 Ranah Singkuang in the pre-action were obtained with a learning completeness percentage of 63.04%. In Cycle 1 Meeting I, with a learning completeness percentage of 67.61%, and in Cycle 1 Meeting II, there was an increase with a learning completeness percentage of 72%. In cycle two, the first meeting also increased with the rate of learning activities at 75.62%. In cycle 2, the second meeting experienced another increase, with the speed of learning completeness at 84.75%. Thus, applying the peer lesson type active learning model can increase the learning activities of class V UPT SD Negeri 017 Ranah Singkuang.

Keywords : Model Active learning type peer lesson, Activities learning and Elementary School Students


Keywords


Model Active learning type peer lesson, Activities learning and Elementary School Students

Full Text:

PDF

References


Alwansyah, A., Purnomo, E., & Pargito, P. (2015). Meningkatkan Keterampilan Sosial Siswa dengan Menggunakan Model Simulasi. Jurnal Studi Sosial/Journal of Social Studies, 3(1).

Ananda, R. (2017). Penerapan Pendekatan Problem Solving untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Mata Pelajaran IPS Siswa Kelas IV SD. Jurnal Sekolah, 1(2), 66-75.

Annabila, C. I., Taib, N. E., & Nurasiah. (2018). Implementasi Model Pembelajaran Aktif Tipe Peer Lessons untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Kelas Viii Smp Negeri 1 Kuala Kabupaten Bireuen. Prosiding Seminar Nasional Biotik, 6(1), 728–734. https://repository.ar-raniry.ac.id/id/eprint/5407

Aprinawati, I. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Story Telling Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 1(2), 42-51.

Ariandi, Y. (2016). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Berdasarkan Aktivitas Belajar pada Model Pembelajaran PBL. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 579–585.

Astuti, T. P. (2019). Tujuan Project Based Learning dalam Pembelajaran Adalah Untuk Memberikan Fasilitas Dengan Gaya Belajar Yang Beragam. Proceeding of Biology Education, 3(1), 64–73.

Ayuwanti, I. (2016). Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation di SMK Tuma’ninah Yasin Metro. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(2), 105–114. https://doi.org/10.30998/sap.v1i2.1017

Paujiah, E., & Purnamasari, L. (2019). Effect of Learning Strategy on Peer Lesson Type to Control The Concept Biological Materials on Ecosystem. Bioconcentta, 2(2), 56–63.

Eti, S. (2019). Penerapan Metode Pembelajaran Peer Lesson Untuk Meningkatkan Hasil Belajar PKN Siswa Kelas 6 SD Negeri Tonjong 1 Kota Sukabumi. Jurnal Perseda, 2(2), 15–31.

Haswadi, P., Junaidi, Charles, & Sesmiarni, Z. (2021). Implementasi Strategi Active Learning Tipe Peer Lessons dalam Pembelajaran PAI pada Peserta Didik Kelas XI SMA Negeri 1 Bukittinggi. Almufi Jurnal Pendidikan, 1(3), 169–175.

Humaidah, B. N., & Jamaludin, D. N. (2023). Pengaruh Peer Lesson Berbasis Poster dan Media Sosial Terhadap Literasi Sains Pada Materi Sistem Ekskresi di MA Sultan Agung. National Conference Of Islamic Natural Science, 2(1), 29–40. http://proceeding.iainkudus.ac.id/index.php/NCOINS/article/view/341

Isaleha, I., Nurasiah, N., & Iswanto, S. (2021). Efektivitas Penggunaan Srategi Pembelajaran Aktif Tipe Peer Lesson terhadap Keaktifan Belajar Sejarah Siswa Kelas XI SMA Negeri 10 Aceh Barat Daya. Riwayat: Educational Journal of History and Humanities, 4(2), 37–48. https://doi.org/10.24815/jr.v4i2.21696

Mailantri, I., Putri, R., Sari, M., & Ulandari, N. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Peer Lesson terhadap Kemampuan Procedural Fluency Matematika. Edumatika: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 3(1), 13. https://doi.org/10.32939/ejrpm.v3i1.437

Putri, P. C., & Taufik, M. (2023). Pengaruh Interaksi Teman Sebaya Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas 2 Mi Al-Islam Kartasura Tahun Pelajaran 2022/2023. UIN Surakarta.

Rachmadhani, I. D., & Ardat, A. (2019). Pengaruh Strategi Pembelajaran Active Learning dengan Teknik Tutor Sebaya Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMPN 20 Medan. AXIOM: Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 8(1).

Radiman. (2016). Peningkatan Hasil Belajar Mahasiswa dalam Mata Kuliah Ekonomi Mikro Melalui Penerapan Model Pembelajaran Active Learning Metode Peer Lessons di Program Studi Manajemen. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 17(1), 66–78.

Rahmadani, N., & Anugraheni, I. (2017). Peningkatan Aktivitas Belajar Matematika Melalui Pendekatan Problem Based Learning Bagi Siswa Kelas 4 SD. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 7(3), 241–250. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2017.v7.i3.p241-250

Relita, D. T., Marganingsih, A., & Ningsih, U. I. (2017). Penerapan Strategi Pembelajaran Aktif Tipe Peer Lessons Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Sosio Didaktika: Social Science Education Journal, 4(2), 1–12.

Salam, M. (2020). Kehadiran, Aktivitas Belajar, dan Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2), 198–212. https://doi.org/10.36709/jpm.v11i2.11675

Trianto. (2014). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.




DOI: https://doi.org/10.30601/dedikasi.v8i1.4328

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



sintagoogle-scholaronesearchgarudaPKPcrossref 

Creative Commons License
Jurnal Dedikasi Pendidikan oleh LPPM Universitas Abulyatama disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

Berdasarkan ciptaan pada http://jurnal.abulyatama.ac.id/index.php/dedikasi.