PENGARUH MEDIA FLASH CARD TERHADAP PENGUASAAN KOSAKATA BAHASA INGGRIS SISWA KELAS IV SD

Mitami Mitami, Nurul Muttaqien, Ino Budiatman

Abstract


This study aims to determine the effect of using Flash Card media on English vocabulary mastery in grade IV at SDN Pegadungan 02 Pagi. This study used a quantitative experimental approach with the Quasi-Experimental Design type of Nonequivalent Control Group Design. The population in this study were 120 students in class IV at SDN Pegadungan 02 Pagi with a sample of 60 students in two classes divided into 30 students in class IV A as the control class and 30 students in class IV C as the experimental class. The data collection technique used a test (pretest and posttest) of English vocabulary in the form of short entries totaling 10 questions. This research was tested and analyzed with the help of SPSS. In the independent sample t-test posttest test, the sig value was obtained. (2 - tailed) 0.009 <0.05 which shows that there is an effect of using Flash Card media on English vocabulary mastery. The average posttest score for the experimental class was 82 and 71.67 for the control posttest class. This shows that the use of Flash Card media increases students' vocabulary mastery more significantly

Keywords


Flash Card Media, Vocabulary Mastery, Elementary School

Full Text:

PDF

References


Aba, L. (2019). Flashcards Sebagai Media Dalam Mengajarkan Kosakata Bahasa Inggris. Jurnal Bahasa (e-journal) , 172.

Adella. (2022). Pengaruh Media Flash Card Terhadap Penguasaan Kosa kata Bahasa Inggris Siswa Kelas II disekolah Di SDN Cengkareng Barat 14 Pagi . Tangerang kota : Universitas Muhammadiyah Tangerang: Skripsi.

Akbar, M. R. (2022). Flash Card Sebagai Media Pembelajaran dan Penelitian. Sukabumi: CV. Haura Utama.

Endang Switri, dkk. (2021). Meningkatkan Kemampuan Mahasiswa dalam Memahami Tata Bahasa Arab. Pasuruan, Jawa Timur: CV. Penerbit Qiara Media.

Lestari, R. J. (2022). Strategi Belajar Bahasa Arab Di Perguruan Tinggi (Teori&Praktek). Jawa Barat : Indramayu : CV. Adanu Abimata.

Musfiqon. (2020). Pengembangan Media dan Sumber Pembelajaran. Jakarta : Prestasi Pustaka.

Nurfadhillah, S. (2021). Media Pembelajaran . Sukabumi: CV Jejak, anggota IKAPI.

Nurrahmah. & Sumaryoto, R. (2021). Pengaruh Motivasi Belajar dan Penguasaan Kosakata terhadap Kemampuan Menulis Teks Cerita Fantasi. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 180.

Palupi, E. (2018). Pengaruh Penggunaan Metode Talking Stick Terhadap Penguasaan Kosakata Bahasa Inggris. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 708.

Rahmawati, N. M. (2020). The Implementatin of Short Story in Enchancing Student's Vocabulary. bahasa dan Sastra , 237.

Ramadhani, F. (2021). Efektivitas Penggunaan Mind Map Terhadap Penguasaan Kosakata Bahasa Inggris Siswa Kelas VII Di MTs. Negeri 1 Sinjai. Sulawesi Selatan .

Ramlah, S. A. (2019). Pengembangan Media Audio Interaktif Pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris Kelas XI Di SMA Negeri 11 Makasar. Makassar: Universitas Negeri Makassar.

Rosnaningsih, Muttaqien, dan Puspita . (2019). English For Children Pengantar Bahasa Inggris Bagi siswa SD (Young Learners). Yogyakarta: Penerbit Samudra Biru (Anggota IKAPI).

Sondakh dan Sya. (2022). Kesulitan Pembelajaran Kosakata Bahasa Inggris Tingkat Sekolah Dasar. Karimah Tauhid, 348.

Sugiyono. (2017). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: ALFABETA, CV.

Susanto, Y. D. (2017). Hubungan Penguasaan Kosakata dengan Keterampilan Berbicara dan Menulis Siswa Kelas IV SDN Gugus Pangeran Diponegoro Kecamatan Ngaliyan. Semarang : UNNES.

Wati, P. R. (2021). Pengaruh Media Flash Card Terhadap Penguasaan Pembelajaran Al Qur’an Hadist Siswa Kelas Mi Brawijaya I Trowulan. The Annual International Conference on Islamic Education (p. 260). Mojokerto: Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Nahdlatul Ulama Al Hikmah Mojokerto.

Wati. I. K. (2020). Penggunaan Flash Card Dalam Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Inggris Peserta didik. International Journal of Elementary Education, 43.




DOI: https://doi.org/10.30601/dedikasi.v8i1.4342

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



sintagoogle-scholaronesearchgarudaPKPcrossref 

Creative Commons License
Jurnal Dedikasi Pendidikan oleh LPPM Universitas Abulyatama disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

Berdasarkan ciptaan pada http://jurnal.abulyatama.ac.id/index.php/dedikasi.