Kolaborasi Antara Model Dan Pendekatan Saintifik Oleh Guru Biologi Di SMA Kecamatan Kuta Baro

Dini Askia Safitri, Zamzami Zamzami, Silvi Puspa Widya Lubis

Abstract


This study aims to assess the ability of teachers to apply models and scientific approaches to learning. This type of research is quantitative research with descriptive methods. The population to be studied in this study is the teachers of SMA Se, Kuta Baro District. The sample in this study were biology teachers. The results of the questionnaire in this study showed that the learning model score had an average value of 87%, which is the very good category; and the scientific approach score had an average value of 86%, which is the very good category. The conclusion of this study is that biology teachers at SMA Se, Kuta Baro District, have been able to collaborate on scientific models, and approaches

Keywords


Learning Model, Scientific Approach

Full Text:

PDF

References


Basuki, S. (2017). Pendekatan Saintifik Pada Penjasorkes Dalam Rangka Membentuk Jati Diri Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 12(2), 117–124. https://doi.org/10.21831/jpji.v12i2.17111

Desi Eka Pratiwi. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Tema Pristiwa Dalam Kehidupan Pada Siswa Kelas V Sdn Gadung Driyorejo Gresik. JIPD (Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar), 4(1), 6–11. https://doi.org/10.36928/jipd.v4i1.316

Here, A. R. W., & Dirgantoro, K. P. S. (2022). Model Inkuiri dalam Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas VIII Pada Pembelajaran Matematika. ProSANDIKA UNIKAL (Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Universitas Pekalongan), 2021. https://proceeding.unikal.ac.id/index.php/sandika/article/view/806

Hosnan, M. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Ghalia Indonesia.

Izzuddin, A. (2021). Implementasi Pendekatan Saintifik pada Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid-19 di Lembaga Pendidikan Dasar. As-Sabiqun, 3(1), 45–63. https://doi.org/10.36088/assabiqun.v3i1.1313

Junaedi, I. (2019). Proses pembelajaran yang efektif. Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research, 3(2), 19–25.

Kulana, A. E., Kurniati, A., Wedyawati, N., Guru, P., Dasar, S., Tinggi, S., Ilmu, K., Persada, P., & Sintang, K. (2021). Pembelajaran Tematik Siswa Kelas Iv a Sd. 1(2), 98–116. https://doi.org/10.46229/elia.v1i2

Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.

Riduwan. (2015). Dasar-Dasar Statistika. Alfabeta.

Satriaman, K. T., Pujani, N. M., & Sarini, P. (2019). Implementasi Pendekatan Student Centered Learning Dalam Pembelajaran Ipa Dan Relevansinya Dengan Hasil Belajar Siswa Kelas Viii Smp Negeri 4 Singaraja. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 1(1), 12. https://doi.org/10.23887/jppsi.v1i1.21912

Sugiono. (2018). Metode Penelitian. Alfabeta.

Sulardi, S. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Think Pair Share untuk Meningkatkan Keteramplan Kerjasama dan Hasil Belajar Siswa. Journal of Elementary School (JOES), 3(2), 73–84. https://doi.org/10.31539/joes.v3i2.1867

Syahidan Nurdin. (2021). Aspek Saintifik Dalam Perencanaan Pembelajaran Di Sekolah Dasar. FITRAH: International Islamic Education Journal, 3(2), 186–199. https://doi.org/10.22373/fitrah.v3i2.1553

Widiyono, S. &. (2013). Metodologi Penelitian Sosial Untuk Penulisan Skripsi Dan Tesis. In Media.




DOI: https://doi.org/10.30601/dedikasi.v8i1.4475

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



sintagoogle-scholaronesearchgarudaPKPcrossref 

Creative Commons License
Jurnal Dedikasi Pendidikan oleh LPPM Universitas Abulyatama disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

Berdasarkan ciptaan pada http://jurnal.abulyatama.ac.id/index.php/dedikasi.