EFEKTIVITAS METODE SMALL GROUP DISCUSSION DALAM MENINGKATKAN PENGETAHUAN DAN SIKAP MAHASISWA KEBIDANAN

Saufa Yarah, Cut Rahmi Muharrina, Rawi Juwanda, Bilqis Laina Laina

Abstract


This study attempts to know what it is small disscussion group, learning outcomes and effectiveness improve learning outcomes through this method sgd, the methodology that apply is literature review, using textbooks or mineral resources for its e-book and journals lab data required.As for the research used is small disscussion group, learning outcomes and improve learning outcomes through the method effectiveness sgd. Discussion of research is about small group disscussion sharing experiences and ideas is a technique that gives equal opportunity for every panulis to provide input and respond to the panel the masing-masing.Small group discussions is the method where students in the small group communicate directly with other members, share information and make an opinion to resolve problems relating

Keywords


small group disscussion; learning outcomes; effectiveness

Full Text:

PDF

References


Abdurrahman, M. (2003). Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Ananda, V. (2022). Pengaruh Promosi Kesehatan Periksa Payudara Sendiri Dengan Metode Small Group DisscussionTerhadap Tingkat Pengetahuan Remaja Di Smp Negeri 2 Pontianak. Jurnal ProNers, 3(1).

Ari, C. (2014). Penerapan Metode Small Group Discussion Dengan Model Cooperative Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. JPGSD. Volume 02 Nomor 02 Tahun 2014. https://media.neliti.com/media/publications/251819-penerapan-metode-small-group-discussion-41001939.pdf

Asmaningrum, H. P. (2017). Studi Komparasi Hasil Belajar Kimia Menggunakan Media LKM dan TTS melalui Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Small Group Discussion (SGD). Jurnal Tadris Kimiya, 2, 97-103.

Aziz, H. (2011). Metode penelitian Keperawatan dan Teknik Analisis Data. Jakarta: Salemba Medika.

Azizah, N. (2022). Model PembelajaranSmall Group Discussion dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran PAI. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(4), 4235-4242.

Bowo, A. N. A. (2014). Small Group Discussion Berbasis Reading Guide Untuk Peningkatan Keaktifan Dan Hasil

Departemen Kesehatan RI. Profil Kesehatan Indonesia.Tahun Jakarta : Departemen Kesehatan, 2021

Donsu, J. D.T. (2017). Psikologi Keperawatan. Yogyakarta : Pustaka Baru Press

Gantino, R., Ruswanti, E., & Taufiqurrahman, T. (2020). Efektifitas Implementasi Metode Ajar Scl Model Small Group Discussion. Jurnal Ekonomi: Journal of Economic, 11(02).

Gunawan. (2020). Faktor-Faktor yang mempengaruhi hasil belajar. Jurnal Penelitian dan Pendidikan IPS (JPPI) 12(1): 14-22, http://ejournal.unikama.ac.id/index.php/JPPI

Hamalik, O. (2001). Media Pembelajaran. Jakarta: Sinar Baru.

Hasibuan, M. (2012). Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Hudayana, N. (2014). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Materi Pokok Binatang Halal dan Haram melalui Model Pembelajaran Small Group Discussion yang Efektif (Studi Tindakan di Kelas VIII E SMP N 31 Semarang), Skripsi yang dipublikasikan, IAIN Walisongo Semarang

Ismail. (2018). Strategi Pembelajaran Agama Islam Berbasis PAIKEM, Semarang: RaSail Media Group.

Komariyah, A. & Triatna, C. (2005). Visionary Leadership Menuju Sekolah Efektif. Jakarta: Bumi Aksara.

Notoatmodjo, S. (2010). Metodologi Penelitian Kesehatan. Penerbit Rineka Cipta, Jakarta

Notoatmodjo, S. (2018). Metodologi penelitian kesehatan. Jakarta : pt rineka

Suyitno, A. (2007) Pemilihan Model-Model Pembelajaran dan Penerapannya di SMP. Semarang




DOI: https://doi.org/10.30601/dedikasi.v8i1.4837

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



sintagoogle-scholaronesearchgarudaPKPcrossref 

Creative Commons License
Jurnal Dedikasi Pendidikan oleh LPPM Universitas Abulyatama disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

Berdasarkan ciptaan pada http://jurnal.abulyatama.ac.id/index.php/dedikasi.