PENGARUH PEMBELAJARAN MATEMATIKA BERBASIS ETNOMATIKA TERHDAP HASIL BELAJAR SISWA

Kartika Dewi, Dian Aswita, Indah Suryawati

Abstract


This research aims to determine whether the application of ethnomatics-based mathematics learning can influence the learning outcomes of class Vl students at SD Negeri 10 Banda Aceh. The research method used was experimental, with one group pre-test and post-test design. The population is all class VI students consisting of classes VI A and VI B, with the research sample being 24 class VI B students. Data was collected by administering tests and data analysis using Paired Sample t-test via SPSS 26. The research results showed that the Sig. (2 tailed) 0.000 0.05. So that H0 is rejected and Ha is accepted, it can be concluded that there is an influence from the application of ethnomatics-based mathematics learning on student learning outcomes at SD Negeri 10 Banda Aceh. The conclusion of this research is that ethnomatics-based mathematics learning encourages collaboration and high participation during the learning process

Keywords


Pembelajaran Matematika, Etnomatika, Hasil Belajar

Full Text:

PDF

References


Afifah, D. S. N., Putri, I. M., & Listiawan, T. (2020). Eksplorasi Etnomatematika Pada Batik Gajah Mada Motif Sekar Jagad Tulungagung. BAREKENG: Jurnal Ilmu Matematika dan Terapan, 14(1), 101–112. https://doi.org/10.30598/barekengvol14iss1pp101-112

Amaliya, I., & Fathurohman, I. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Matematika Ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 5(1), 45–56. https://doi.org/https://doi.org/10.26618/jrpd.v5i1.7294

Anwar, N. T. (2018). Peran kemampuan literasi matematis pada pembelajaan matematika abad-21. Jurnal Unnes.

Arlieza, R., Supriadi, N., & Dinda P, D. (2020). Aktivitas etnomatematika pada adat dan budaya masyarakat Lampung di Kecamatan Batu Brak Kabupaten Lampung Barat. Prosiding Seminar …, 63–68. https://proceedings.radenintan.ac.id/index.php/pspm/article/view/71%0Ahttps://proceedings.radenintan.ac.id/index.php/pspm/article/viewFile/71/59

Arikunto, S. (2002). Prosedur penelitian, Suatu pendekatan dan praktek. Jakata: PT Rineka Cipta

Choirudin, C., Ningsih, E. F., Anwar, M. S., Sari, I. R., & Amalia, S. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Etnomatematika Pada Situs Purbakala Pugung Raharjo. Pi: Mathematics Education Journal, 3(1), 18–27. https://doi.org/10.21067/pmej.v3i1.3755

Fajrina, U. (2022). Pengaruh Pembelajaran Matematika Realistik Berbasis Etnomatika Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa. Skripsi. www.aging-us.com

Freudenthal, H. (2006). Revisiting mathematics education: China lectures (Vol. 9).

Irawati, I., Ilhamdi, M. L., & Nasruddin, N. (2021). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Pijar Mipa, 16(1), 44–48. https://doi.org/10.29303/jpm.v16i1.2202

Kencanawaty, G., Febriyanti, C., & Irawan, A. (2020). Kontribusi Etnomatematika dalam Pembelajaran Matematika Tingkat Sekolah Dasar. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 4(2), 255. https://doi.org/10.31331/medivesveteran.v4i2.1107

Latifa, H. D., & Fauzan, A. (2021). Hubungan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XI IPA SMA 1 X Koto Kabupaten Tanah Datar. Jurnal Edukasi Dan Penelitian Matematika, 10.

Novegitasari, Y., Dwijanto, & Asih, T. S. N. (2020). Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis pada Model Pembelajaran Means-Ends Analysis Berbantuan E-Learning ditinjau dari Kemandirian Belajar Siswa. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana UNNES, 642–648.

Nurjannah, N., Nurhaliza, N., Irmawati, E., & Ismunandar, A. A. (2020). Pembelajaran matematika berbasis etnomatika Di Taman Purbakala Batu Pake Gojeng Kabupaten sinjai. mega: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 62–74. e-journal.unmuhkupang.ac.id/index.php/mega mega.jpmat@unmuhkupang.ac.id

Rafiah, H., Agustina, R. L., Arifin, J., & Kasmilawati, I. (2023). Pembelajaran Berbasis Etnomatematika di Sekolah Dasar melalui Permainan Tradisional. Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan, 14(2), 103–109.

Rahayu, R. D. (2021). Pengembangan Pendidikan Nasional Berbasis Budaya Lokal. Jurnal Terapung : Ilmu - Ilmu Sosial, 3(1), 17–25. https://doi.org/10.31602/jt.v3i1.5095

Saliman. (2019). Penerapan Pembelajaran Berbasis Budaya Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Pembelajaran Pada Mata Kuliah Perencanaan Pembelajaran. Ppkp.

Sumarni, Y. (2018). Matematika dalam ilmu manajemen. Jurnal Equation: Teori dan Penelitian Pendidikan Matematika, 1(1), 11–24.

Surat, I. M. (2018). Peranan Model Pembelajaran Berbasis Etnomatematika sebagai Inovasi Pembelajaran dalam Meningkatkan Literasi Matematika. Emasains: Jurnal Edukasi Matematika dan Sains, 7(2), 143–154. https://doi.org/10.5281/zenodo.2548083

Syafruddin. (2017). Implementasi Metode Diskusi Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa. CIRCUIT: Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro, 1(1), 63–73. https://doi.org/10.22373/crc.v1i1.1384

Triyono. 2020. diakses tanggal: 25 Mai 2023. https://www.haidunia.com/pengertian-pembelajaran-matematika/




DOI: https://doi.org/10.30601/dedikasi.v9i1.4986

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



sintagoogle-scholaronesearchgarudaPKPcrossref 

Creative Commons License
Jurnal Dedikasi Pendidikan oleh LPPM Universitas Abulyatama disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

Berdasarkan ciptaan pada http://jurnal.abulyatama.ac.id/index.php/dedikasi.