IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA PADA PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI SEKOLAH PENGGERAK SMA MUHAMMADIYAH 1 JOMBANG

Arienta Wardatun Nisa, Khizanatul Hikmah

Abstract


The location of this research is at SMA Muhammadiyah 1 Jombang, this research aims to find out the implementation of the independent curriculum in Arabic language learning, supporting and inhibiting factors and solutions to inhibiting factors in the implementation of the independent curriculum in Arabic language learning at the driving school of SMA Muhammadiyah 1 Jombang. The method used in this research is descriptive qualitative method. The research data obtained will be analyzed in the form of interviews, observations and documentation. The results showed that the implementation of an independent curriculum in Arabic language learning at the driving school of SMA Muhammadiyah 1 Jombang was carried out in three stages, namely learning planning using teaching module guidelines, learning implementation including opening, core activities, closing and learning evaluation or assessment. In learning activities there are supporting factors and inhibiting factors. The supporting factors are divided into two factors, namely internal factors and external factors, including the quality of competent educators and interactive learning methods. The inhibiting factors are also divided into two, namely internal factors and external factors, including time management and lack of interest in learning Arabic, as well as solutions to internal factors and external factors of time management and lack of interest in learning Arabic. 


Keywords


Arabic Language, Learning, Independent Curriculum

Full Text:

PDF

References


Agustina, R., Ismail, F., & Afgani, M. W. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan dan Keguruan, 1(2) 73–80.

Alfansyur, A. & Mariyani. (2020). Seni Mengelola Data : Penerapan Triangulasi Teknik, Sumber Dan Waktu pada Penelitian Pendidikan Sosial. Historis, 5(2) 146–150.

Alfian, M. I. (n.d) Atthariiq Fii Ta’lim Al-Lughah Al-Arabiyyah.

Anas., Ibad, A. Z., Anam, N., & Hariwahyuni, F. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Madrasah Ibtidaiyah (MI) (Studi Analisis Kebijakan KMA RI No. 347 Tahun 2022). JCRS (Journal of Creative Students Research) 1(1). 99-116

Arifudin. (2022). Pembelajaran Bahasa Arab dengan Model Blended learning pada Program Studi Pendidikan Bahasa Arab. Perspektif Pendidikan Dan Keguruan, 13(1), 55–63. https://doi.org/10.25299/perspektif.2022.vol13(1).9474.

Bamualim, M. (2020). Kedudukan Dan Tujuan Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Al-Fawa’id: Jurnal Agama dan Bahasa. 10(2) doi: 10.54214/alfawaid.vol10.iss2.141.

Fatimatuzzahroh. (2022). Implementasi Manajemen Kurikulum Bahasa Arab. Jurnal Pendidikan Ilmu. 7(1) 45–62.

Gowasa, D. (2021). Hubungan pendekatan edukatif dengan perilaku belajar siswa kelas VIII SMP 1 Negeri Mazino Tahun Pelajaran 2015/2016. Counseling for All: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 1(2) 1-14

Hakim, A. R. & Luthfiah. (2020). Efektifitas penggunaan metode demonstrasi pada pembelajaran fiqih di MA Kapetakan, Equifalent: Jurnal Sosial Teknik. 2(2) 49-53.

Hamdi, S., Triatna, C., & Nurdin. (2022). Kurikulum Merdeka Dalam Perspektif Pedagogik. SAP (Susunan Artikel Pendidikan) 7(1).

Hidayati, V. N., Dani, F. R., Wati, M. S. & Putri, M. Y. (2022). Pengaruh Pelaksanaan Kurikulum Merdeka Belajar Terhadap Motivasi Siswa Kelas X Di SMAN Payung Sekaki. Jurnal Eduscience, 9(3), 707-716.

Jailani, M. (2022). Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Kurikulum Merdeka di Pondok Pesantren. Jurnal Praktik Baik Pembelajaran Sekolah dan Pesantren. 1(1) 7–14. doi: 10.56741/pbpsp.v1i01.10.

Javanisa, A., Fauziyah, F. F., Melani, R., & Rouf, Z. A. (2022). Implementasi kurikulum sekolah penggerak terhadap motivasi peserta didik. Jurnal Kalam Pendidikan PGSD Kebumen, 1, 34–47.

Maryatun, S. (2022). Peningkatan Pengetahuan Guru tentang Metode Simulasi melalui Teknik Modelling Simulasi Kesiapsiagaan Bencana di SMAN 4 Kota Bima, Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia, 2(2), 21–36, doi: 10.53299/jppi.v2i2.223.

Maulidyah, Y. F., Muchsin, S., & Abidin, A. Z. (2019). Pengembangan Kapasitas Sumber Daya Manusia Dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan Publik (Studi Pada Kantor Kelurahan Pandanwangi Kecamatan Blimbing Kota Malang. Respon Publik. 13(4) 61–67, [Online].

Rahdjeng, E. R., Aisyah, E. N., Rahman, F., Saptaria, L., Nurjannah, D., Mahmud., Subhan, E. S., Arisman., Fauji., D. A. S., Utammi. B., & Puspasari, I. D. (2021). Analisis Data Penelitian Manajemen: Studi Fokus Analisis Kualitatif. [Online]. Available: http://repository.unpkediri.ac.id/4307/1/Analisis Data Penelitian Manajemen Studi Fokus Analisis Kualitatif.pdf.

Rahman, R., Huda, M., Astina, C., & Faida, F. (2023). Adaptasi Kurikulum Merdeka Belajar Mata Pelajaran Bahasa Arab di SMP Takhassus Al-Qur’an Wonosobo. Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 6(2), 265-284. https://doi.org/https://doi.org/10.32699/liar.v6i2.3707 .

Raiyan., Mursyidah, N., & Syakbi. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah MAN 3 Bireuen,. Jurnal Pembelajaran Dan Matematika Sigma (JPMS). 9(1). 293– 296. doi: 10.36987/jpms.v9i1.4278.

Sadieda, L. U., Wahyudi, B., Kirana, R. D., Kamaliyyah, S., & Arsyavina, V. (2022). Implementasi Model Blended Learning Pada Pembelajaran Matematika Berbasis Kurikulum Merdeka. JRPM (Jurnal Review Pembelajaran Matematika) 7(1) 55–72. Doi: 10.15642/jrpm.2022.7.1.55-72.

Suyitno (2020). Analisis Data Dalam Rancangan Penelitian. Akademika, 18(1) 49–57.

Wardhani, G. A. P. K., Susanty, D., Oksari, A. A., Nurhayati, L., Nuranzani, A., & Faridha, F. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka (MBKM) Di Program Studi Kimia Universitas Nusa Bangsa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sains Indones. 5(1) 53–59, doi: 10.23887/jppsi.v5i1.42802.

Zakso, A. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Di Indonesia. Jurnal Pendidikan Sosiologi Dan Humaniora, 13(2), 916.




DOI: https://doi.org/10.30601/dedikasi.v8i2.4996

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



sintagoogle-scholaronesearchgarudaPKPcrossref 

Creative Commons License
Jurnal Dedikasi Pendidikan oleh LPPM Universitas Abulyatama disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

Berdasarkan ciptaan pada http://jurnal.abulyatama.ac.id/index.php/dedikasi.