PENGEMBANGAN BUKU CERITA BERGAMBAR DIGITAL UNTUK PEMBELAJARAN IPA KELAS V SEKOLAH DASAR

Nabilla Astrida, Riri Tohari Putri, Taofik Taofik, Anggi Citra Apriliana

Abstract


The purpose of this study was to determine the feasibility and stages of developing digital picture storybooks as a medium for learning science for grade V elementary school. This research is a research and development (R&D) with the Hannafin & Peck model which has three stages: 1) needs analysis, 2) design, and 3) development and implementation. The validation test was conducted by three expert lecturers consisting of media experts, material experts, and language experts. The results of the validation assessment conducted by three experts showed an overall average value of 95.3% with very valid criteria. The results of the practicality test through student responses at the one-on-one stage showed an average score of 90.7%, the small group stage showed an average score of 91.3%, and the field test stage showed an average score of 94% with a very practical category. Based on the assessment results, digital illustrated storybook learning media for fifth grade science learning is feasible and practical to implement. The findings of this study are expected to help the world of education, especially educators and educational institutions, and can be a source for further research


Keywords


Digital Picture Storybook; Learning Media; Science Learning

Full Text:

PDF

References


Afandi, R. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dan Hasil Belajar IPS di Sekolah Dasar. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 1(1), 77. https://doi.org/10.22219/jinop.v1i1.2450

Amalia, P. R., Maulida, M., & Hamama, S. F. (2024). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Canva Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Biologi Siswa Sma. Jurnal Dedikasi Pendidikan, 8(1). https://doi.org/10.30601/dedikasi.v8i1.4568

Ananda, A., Musaddat, S., & Dewi, N. K. (2022). Pengembangan Buku Cerita Bergambar Berbasis Cerita Rakyat Putri Mandalika Untuk Kelas IV SDN 1 Sukamulia. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(1), 452–461. https://doi.org/10.58258/jime.v8i1.2658

Anjani, I. R. (2019). Perancangan Buku Ilustrasi Edukasi Panduan Memelihara Kucing Untuk Anak Usia 10-12 Tahun. Jurnal Seni Rupa, Volume 01(12), 91–98.

Budiarta, A. (2020). Pengembangan Multimedia Interaktif Cuaca, Iklim, Dan Musim (Cim) Untuk Siswa Kelas III Di SD Muhammadiyah Purwodiningratan 2. 86(Cim).

Faisal, A. H., Zuriyati, Nf., & Leiliyanti, E. (2020). Media Pembelajaran Menulis Puisi Berbasis Aplikasi Android Untuk Siswa Sma. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(1), 1. https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v8n1.p1-18

Fikri, A., Hidayati, A., Rahmi, U., & Anugrah, S. (2023). Pengembangan Podcast sebagai Media Pembelajaran pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia untuk Siswa SD Kelas IV. Ranah Research : Journal of Multidisciplinary Research and Development, 5(2), 124–132. https://doi.org/10.38035/rrj.v5i2.651

Fitri, A. N., Auliaty, Y., & Imaningtyas. (2023). Pengembangan Buku Cerita Bergambar Digital Berbasis Literasi Sains Pada Pembelajaran IPA Materi Siklus Air Kelas V SD. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 167–177.

Gunawan, J., Karnadi, H., & Renaningtyas, L. (2016). Perancangan Buku Cerita Bergambar Legenda Situ Bagendit Dari Jawa Barat Sebagai Salah Satu Sarana Pendidikan Karakter Pada Anak Usia 4-7 Tahun. Jurnal Desain Komunikasi Visual Adiwarna, 1(8), 1–12. https://publication.petra.ac.id/index.php/dkv/article/view/4451

Imanulhaq, R., & Ichsan, I. (2022). Analisis Teori Perkembangan Kognitif Piaget Pada Tahap Anak Usia Operasional Konkret 7-12 Tahun Sebagai Dasar Kebutuhan Media Pembelajaran. Waniambey: Journal of Islamic Education, 3(2), 126–134. https://doi.org/10.53837/waniambey.v3i2.174

Kenjam, J., Nahak, S., & Simarmata, J. E. (2024). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Materi Peluang Berbasis Realistic Mathematic Education. MATH-EDU: Jurnal Ilmu Pendidikan Matematika, 9(1), 413–426. https://doi.org/10.32938/jipm.9.1.2024.413-426

Mevia, S. M., Murjainah, & Puji, A. (2022). Pengembangan Digital Scrapbook Berbantuan Aplikasi dan kualitas dalam pendidikan. Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 10(2), 169–183.

Muzana, S. R., Lubis, S. P. W., & Wirda. (2021). Penggunaan Simulasi Phet Terhadap Efektifitas Belajar Ipa. Jurnal Dedikasi Pendidikan, 5(1), 227–236. http://jurnal.abulyatama.ac.id/index.php/dedikasi

Nurhaliza, S., Parni, & Putri, H. (2024). Peran Remaja Masjid Dalam Meningkatkan Nilai-Nilai Taman Pendidikan Al-Qur ’ an ( Tpq ) Di Desa Tebing Batu. 1(3), 102–118.

Nurmalasari, Y., & Erdiantoro, R. (2020). Perencanaan Dan Keputusan Karier: Konsep Krusial Dalam Layanan BK Karier. Quanta, 4(1), 44–51. https://doi.org/10.22460/q.v1i1p1-10.497

Paing, I. W., Margunayasa, I. G., Studi, P., Dasar, P., & Ganesha, U. P. (2024). Pengembangan Buku Cerita Digital Bermuatan Tri Hita Program Studi Pendidikan Dasar Universitas Pendidikan Ganesha. 8(1), 14–24.

Pasutra, K. (2024). Dampak Gadget Terhadap Komunikasi Di Dalam Keluarga. 1–23.

Portanata, L., Lisa, Y., & Awang, I. S. (2022). Analisis Pemanfaatan Media Pembelajaran IPA di SD. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, Dan Pengelolaan Pendidikan, 2(11), 1110–1120. https://doi.org/10.17977/um065v2i112022p1110-1120

Rahmawati, C., & Patria, A. S. (2018). Perancangan flap book sebagai sarana pengenalan permainan tradisional indonesia untuk anak usia 7-10 tahun. Jurnal Seni Rupa, 06(01), 816–822.

Ruddamayanti. (2019). Pemanfaatan Buku Digital dalam Meningkatkan Minat Baca. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 2, 1193–1202.

Sahara, Nursalam, L. O., Tahang, L., & Sukariasih, L. (2020). Pengembangan Multimedia Pembelajaran IPA Terpadu Berbasis Adobe Flash Professional CS4. Jurnal Dedikasi Pendidikan, 8848(2), 289–304.

Wulandari, M., & Satriyani, F. Y. (2023). Pengembangan Buku Digital Cerita Bergambar Untuk Pembelajaran Tematik Siswa Sd. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 10(3), 544–556. https://doi.org/10.38048/jipcb.v10i3.1463

Yuliana, Y. (2018). Pengembangan Buku Cerita Bergambar Sebagai Bahan Ajar Dalam Perkembangan Moral Anak Usia Dini Taman Kanak – Kanak Islamiyah Desa Tanjung Raja. Skripsi. UIN Raden Intan Lampung. http://repository.radenintan.ac.id/id/eprint/3447.




DOI: https://doi.org/10.30601/dedikasi.v8i2.5080

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



sintagoogle-scholaronesearchgarudaPKPcrossref 

Creative Commons License
Jurnal Dedikasi Pendidikan oleh LPPM Universitas Abulyatama disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

Berdasarkan ciptaan pada http://jurnal.abulyatama.ac.id/index.php/dedikasi.