EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA BERBASIS WORDWALL DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA DI KELAS IV SD NEGERI 32 BANDA ACEH

Maulidar Maulidar, Mislinawati Mislinawati, Linda Vitoria

Abstract


The phenomenon in the field shows that the learning process is not effective because students often feel bored and do not follow Pancasila education lessons. Wordwall-based media is one type of media that can be used to produce effective learning. The method in this research is a qualitative approach with descriptive research type. The research subjects were 34 class IV students at SD Negeri 32 Banda Aceh. The instruments used include student learning activity observation sheets, test sheets, and questionnaires to measure student responses. The research results showed that: 1) students' learning activities reached 89.2% with the criteria "very good"; 2) the use of this media is effective, with 97% of students declared "complete" based on an average score of 94; 3) students' responses to Wordwall media averaged 30.3 in the "positive" category. Thus, the use of Wordwall-based media is effective in learning Pancasila Education

Keywords


Wordwall; Pancasila Education; Effectiveness

Full Text:

PDF

References


Adabiah, R., & Chandra. (2024). Keefektifan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Wordwall Untuk Pembelajaran Majas di Sekolah Dasar. Jurnal Cendikia Pendidikan Dasar, 2(1), 20–32. Retrieved from https://doi.org/10.24036

Andini, D. M., & Supardi, E. (2018). Kompetensi Pedagogik Guru Terhadap Efektivitas Pembelajaran dengan Variabel Control Latar Belakang Pendidikan Guru. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3(1), 1–7. Retrieved from https://doi.org/10.17509/jpm.v3i1.9450

Hanafiah, D., Martati, B., & Mirnawati, L. B. (2023). Implementasi Nilai Karakter Gotong Royong Dalam Pendidikan Pancasila Kelas IV di Sekolah Dasar. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(2), 539. Retrieved 6 December 2024 from https://doi.org/10.35931/am.v7i2.1862

Lestari, R. D. (2021). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran Daring Melalui Media Game Edukasi Wordwall Di Kelas IV SDN 01 Tanahbaya Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Ilmiah Profesi Guru (JIPG), 2(2), 111–116. Retrieved 6 December 2024 from https://doi.org/10.30738/jipg.vol2.no2.a11309

Nenohai, J. M. H., Garak, S. S., Ekowati, C. K., & Udil, P. A. (2021). Pelatihan dan Pendampingan Implementasi Aplikasi Wordwall dalam Pembelajaran Matematika Bagi Guru Kelas Rendah Sekolah Dasar Inpres Maulafa Kota Kupang. Jurnal Nasional Pengabdian Masyarakat, 2(2). Retrieved from https://doi.org/10.47747/jnpm.v2i2.574

Pradani, T. G. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall Untuk Meningkatkan MInat dan Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Educenter: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(5), 452–457. Retrieved 6 December 2024 from https://jurnal.arkainstitute.co.id/index.php/educenter/index

Puspitarini, D. (2023). Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar PPKn Melalui Discovery Learning Berbantuan Aplikasi Wordwall Games. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(3), 388–396. Retrieved from https://doi.org/10.51169/ideguru.v8i3.485

Putri, M. P. (2020). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Wordwall Dalam Pembelajaran Daring (Online) Matematika Pada Materi Bilangan Cacah Kelas 1 Di Min 2 Kota Tangerang Selatan (Ilmu Tarbiyah dan Keguruan). UIN Syarif Hidayatullah, Jakarta. Retrieved 6 December 2024 from https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/54622/

Rohmawati, A. (2015). Efektifvitas Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 9(1), 15–32. Retrieved from https://doi.org/10.21009/JPUD.091

Savira, A., & Gunawan, R. (2022). Pengaruh Media Aplikasi Wordwall dalam Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran IPA di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5453–5460. Retrieved 6 December 2024 from https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3332

Sugeng, B. (2020). Fundamental Metodologi Penelitian Kuantitatif (Eksplanatif). Yogyakarta: Deepublish Publisher.

Suryani, N., Setiawan, A., & Putria, A. (2018). Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Susanto. (2007). Pengembangan KTSP dengan Perspektif Manajemen Visi. Jakarta: Mata Pena.

Trianto. (2009). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Tsani, A., Sume, S. A., & Kuraesin, E. (2019). Harga Dan Promosi Terhadap Volume Penjualan. Jurnal Ilmu Manajemen, 2(1), 81–90. Retrieved from http://ejournal.uikabogor.ac.id/index.php/Manager/index

Widoyoko, E. P. (2015). Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.




DOI: https://doi.org/10.30601/dedikasi.v9i1.5731

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



sintagoogle-scholaronesearchgarudaPKPcrossref 

Creative Commons License
Jurnal Dedikasi Pendidikan oleh LPPM Universitas Abulyatama disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

Berdasarkan ciptaan pada http://jurnal.abulyatama.ac.id/index.php/dedikasi.