TANTANGAN DAN STRATEGI PENERAPAN KURIKULUM TINGKAT SEKOLAH DASAR DI SEKOLAH LUAR BIASA

Fredella Khoirul Huda, Nanda Aleydaaqika Putri, Septia Ardiana, Minsih Minsih

Abstract


This research aims to identify and analyze challenges and formulate strategies in implementing elementary school curriculum in Special Education Schools (SLB). Using a qualitative approach with library research methods, this study examines various current literature sources regarding curriculum implementation in special education schools. The results show that the main challenges include gaps between the national curriculum and specific needs of students with special needs, limited teacher competency in curriculum adaptation, and suboptimal learning support infrastructure. Approximately 70% of special education schools experience difficulties in curriculum adaptation, while only 45% of teachers have comprehensive understanding of curriculum adaptation processes for children with special needs. Recommended optimization strategies include developing differentiation-based curriculum adaptation models, strengthening teacher professional development programs, and enhancing stakeholder collaboration. The implementation of these strategies requires a systematic approach and adaptive policy support to create a sustainable and quality special education ecosystem

Keywords


Implementasi Kurikulum,Sekolah Luar Biasa, Pendidikan Inklusif

References


Andriani, O., Jumianti, L., & Mulyadi, P. (2024). Penerapan Model Teoritis Penyesuaian Kurikulum ABK. Jurnal Bima: Pusat Publikasi Ilmu Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 2(2), 187–193. https://doi.org/10.61132/bima.v2i2.570

Anita, N., Ramadhani, P., Nurcahyo, I., Putra, I., Wanodiasari, M., (2024). Strategi Guru Pada Penanganan Siswa Disleksia Di. 2, 190–201.

Erikson, E., & Andriani, O. (2024). Penyesuaian Kurikulum Dalam Mengimplementasikan Model Teoritis Untuk Meningkatkan Pembelajaran ABK Di SDN 149 / II Tanah Bekali sekolah inklusi di kabupaten Kudus memutuskan untuk tidak lagi menjadi sekolah inklusi . Ha. 2(2).

Firstanti Wardany, O., Sani, Y., Herlina, H., & Setyaningsih, S. (2019). Tantangan dan Kebutuhan Guru SDLB dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Di Lampung. 19(2), 92–108.

Haikal, M. R., Darmiany, & Husniati. (2022). Problematika Guru dalam Mengajar Peserta Didik Berkebutuhan Khusus di SLB Azahra. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2b), 6. file:///C:/Users/HP/Downloads/622-Article Text-2355-1-10-20220525.pdf

Hidayat, A. H., Rahmi, A., & Nurjanah, N. A. (2024). Permasalahan Penerapan Pendidikan Inklusi Di Sekolah Dasar. 1(2), 102–111.

Maghfiroh, N., & Sholeh, M. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka Dalam Menghadapi Era Disrupsi Dan Era Society 5.0. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 09(05), 1185–1196.

Oktaviani, N., Putri, A. T. S., Nugroho, M. A., & Pratiwi, R. (2021). Evaluasi pembelajaran daring bagi anak berkebutuhan khusus (ABK). OSF PrePrint, 12(1), 1–9.

Rahayu, A. D., & Haq, M. S. (2021). Sarana dan Prasarana Dalam Mendukung Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 9(1), 156.

Ramadhanty Adinda Putri, A., Fatmawati, A., & Rahma Syafridatul Aini, Anita Dwi Kartika, A. M. (2024). Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Meningkatkan Kreativitas Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Manajemen, 2(6), 837–844.

Ratna Putri Pradita, Qo-idah Ariq Pangesti, Anugrah Ainul Yakin, & Difa’ul Husna. (2024). Penguatan Manajemen Personalia: Tantangan Guru dalam Mengelola Pembelajaran di SLB A Yaketunis. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Ilmu Pendidikan, 3(1), 192–199. https://doi.org/10.58192/sidu.v3i1.1820

Rinda. (2024). Optimalisasi pembelajaran bahasa inggris di sekolah luar biasa (slb) yayasan bif melalui kurikulum merdeka. IV(Ii), 95–102.

Saiful Rizal, A. (2023). Inovasi Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Era Digital. Attanwir : Jurnal Keislaman Dan Pendidikan, 14(1), 11–28. https://doi.org/10.53915/jurnalkeislamandanpendidikan.v14i1.329

Sinaga, M. S., Siregar, N. D., Syazidah, H., Siagaan, N. R. B., & Rajaguguk. Arjuna. (2024). Analisis Tantangan Dan Pendekatan Strategis Dalam Penerapan Kurikulum Merdeka Di SDN 106161 Laut Dendang. Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran Dan Ilmu Sosial, 2(3), 68–75. https://doi.org/10.61132/sadewa.v2i3.926

Sudarto, Z. (2017). Implementasi Kebijakan Penyelenggaraan Pendidikan Inklusif. Jurnal Pendidikan (Teori Dan Praktik), 1(1), 97. https://doi.org/10.26740/jp.v1n1.p97-106

Yasa, I. . S., Divayana, D. G. ., & Sulindawati, N. L. . E. (2023). Evaluasi Program Pendidikan Inklusi di SD Bali Hati. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(2), 2873–2886. https://doi.org/10.62775/edukasia.v4i2.692




DOI: https://doi.org/10.30601/dedikasi.v9i2.6037

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



sintagoogle-scholaronesearchgarudaPKPcrossref 

Creative Commons License
Jurnal Dedikasi Pendidikan oleh LPPM Universitas Abulyatama disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

Berdasarkan ciptaan pada http://jurnal.abulyatama.ac.id/index.php/dedikasi.