PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN MONOPOLI BAHASA ARAB DALAM PENINGKATKAN PENGUASAAN KOSAKATA BAHASA ARAB SISWA SMP MUHAMMADIYAH 8 TANGGULANGIN
Abstract
This study aims to determine the effect of the Arabic Monopoly learning media on improving vocabulary (mufrodat) mastery among eighth-grade students at SMP Muhammadiyah 8 Tanggulangin. The background of this research is the students’ low mastery of Arabic vocabulary, which is caused by the lack of innovative and engaging learning media. This study uses a quantitative approach with a One Group Pretest- Posttest Design. The research involved 36 students as subjects. Data collection techniques included observation, interviews, and tests. The results show a significant increase in students’ average scores from 43.11 in the pretest to 91.06 in the posttest. The Paired Sample T-Test yielded a significance value of 0.000 < 0.05, indicating a significant effect of the Arabic Monopoly media on improving students' vocabulary mastery. Therefore, the use of the Monopoly learning media is proven to be effective in enhancing students’ Arabic vocabulary acquisitiona
Keywords
References
Abrari. (2020). “فعالية اللعبة احتكار على استيعاب مفردات اللغة العربية بالمدرسة الابتدائيّة الإسلامية الحكومية الثالثة لطلاب الفصل الخامس بالنكارايا” / Efektivitas permainan monopoli terhadap penguasaan kosakata bahasa arab di MIN 3 Pada siswa kelas V Kota Palangkaraya. http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/3346/
Adib, F., & Fauji, I. (2024). Penggunaan Media Poster Untuk Meningkatkan Pemahaman Mufra> Dat Di Sd Muhammadiyah 1 Sedati فقط املستخدمة اإلعالم وسائل تركز ،بية العر اللغة تعلم في اللغة تعلم في وليست الكتب على بية العر اللغة لتعلم ا ً حماس أ. 7(1), 1–18.
Adnyana, I. M. D. M. (2021). Populasi dan Sampel. Metode Penelitian Pendekatan Kuantitatif, 14(1), 103–116.
Arifin, M. B. U. B., & Aunillah. (2021). Buku Ajar Statistik Pendidikan. In Forum Statistika dan Komputasi (Vol. 8, Issue 1).
bidin A. (2017). Опыт аудита обеспечения качества и безопасности медицинской деятельности в медицинской организации по разделу «Эпидемиологическая безопасностьNo Title. Вестник Росздравнадзора, 4(1), 9–15.
Dewi, D. A., Mulyana, A., Ulfa, K., Riswanda, J., Handayani, T., Wicaksono, A., Engga Maretha, D., Sariwulan, M., Putri Anggun, D., Fuadiyah, diatul, Rahmawati, D., & Destiansari, E. (2021). Validitas Pengembangan Media Pembelajaran Monopoli Pada Materi Jaringan Hewan Kelas Xi Di Sma. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi 2021, 94–103. http://proceedings.radenfatah.ac.id/index.php/semnaspbio
Fitri, A., & Gazali, F. (2019). Pengembangan Permainan Monopoli Kimia Pada Materi Stuktur Atom Kelas X Mipa Sma. … : Journal of Multidisciplinary Research …, 821–827. https://jurnal.ranahresearch.com/index.php/R2J/article/view/135
Furoidah, A. (2020). Media Pembelajaran Dan Peran Pentingnya Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Fusha : Arabic Language Education Journal, 2(2), 63–77. https://doi.org/10.36835/alfusha.v2i2.358
Hasdiana, U. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan Penelitian Tindakan Kelas Dalam Pendidikan OlahragaTitle. In Analytical Biochemistry (Vol. 11, Issue 1). http://link.springer.com/10.1007/978-3-319-59379-1%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/B978-0-12-420070-8.00002-7%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.ab.2015.03.024%0Ahttps://doi.org/10.1080/07352689.2018.1441103%0Ahttp://www.chile.bmw-motorrad.cl/sync/showroom/lam/es/
Ica, A. N., Munawwaroh, E. I., & Syarifah, S. (2021). PENGGUNAAN PERMAINAN MONOPOLI PADA PELAJARAN BAHASA ARAB SISWA KELAS VIII MTs N 1 BANGKA TENGAH. Al-Mu’Arrib: Journal of Arabic Education, 1(2), 16–28. https://doi.org/10.32923/al-muarrib.v1i2.2052
Luthfatul Qibtiyah, & Irma Suryani. (2023). Permainan Monopoli Dalam Penguasaan Kosakata Bahasa Arab. Tanfidziya: Journal of Arabic Education, 2(03), 167–181. https://doi.org/10.36420/tanfidziya.v2i03.307
Mahmudah, S. (2018). Media Pembelajaran Bahasa Arab. An Nabighoh Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Arab, 20(01), 129. https://doi.org/10.32332/an-nabighoh.v20i01.1131
Mahparaa, S. (2021). أهمية اللغة العربية وعلاقتها بالدين الإسلامي. Mudalla: Proceeding International Conference On Arabic Language, 1(1), 132–149.
Mailani, O., Nuraeni, I., Syakila, S. A., & Lazuardi, J. (2022). Bahasa Sebagai Alat Komunikasi Dalam Kehidupan Manusia. Kampret Journal, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.35335/kampret.v1i1.8
Pane, A. (2018). URGENSI BAHASA ARAB; BAHASA ARAB SEBAGAI ALAT KOMUNIKASI AGAMA ISLAM Akhiril Pane. Jurnal Pengembangan Ilmu Komunikasi Dan Sosial, 2(1), 77–88.
Prananingrum, A. V., Rois, I. N., & Sholikhah, A. (2020). Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab VI. Kajian Teoritis Media Pembelajaran Bahasa Arab, 303–319.
Rappe, R., Syamsuri, S., & Djuaeni, M. N. (2021). المفردات العربية وطرق التعليم المناسبة بها. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 24(2), 264. https://doi.org/10.24252/lp.2021v24n2i9.
Robiansyah, D., Rahmanudin, I., & Hanif, M. A. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Monopoli Bahasa Terhadap Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Siswa Kelas Iv Mi Salafiyah Kota Cirebon. Al-Fakkaar, 4(1), 18–34. https://doi.org/10.52166/alf.v4i1.3753
Rukminingsih, Adnan, G., & Latief, M. A. (2020). Metode Penelitian Pendidikan. Penelitian Kuantitatif, Penelitian Kualitatif, Penelitian Tindakan Kelas. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9).
Sari sasi gendro, dea aulya. (2022). Buku Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. In LP2M UST Jogja (Issue March).
Tarbiyah, F., Keguruan, D. A. N., Ar-raniry, U. I. N., & Aceh, B. (2019). Implementasi Media Pembelajaran Monopoli Untuk Siswa Kelas Vii Di Smp.
Tirta Ayu, D., Rahayu, N., & Widiati, S. W. (2022). Keefektifan Permainan Monopoli Dalam Pembelajaran Kosakata Bahasa Jepang Siswa Kelas Viii SMP YLPI Perhentian Marpoyan. Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(11), 993–1001. https://doi.org/10.59141/japendi.v3i11.1222
Utami, R. R., Muhafidhoh, S., & Sari, U. A. (2019). Penerapan Media Pembelajaran Kartu Bergambar Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab ( Mufrodat ). Proceeding of International Conference on Islamic Education: Challenges in Technology and Literacy Faculty of Education and Teacher Training, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, 4, 253–258. http://conferences.uin-malang.ac.id/index.php/icied/article/download/1094/426/.
Alilf Khairiyah.,"Wordwall” لاودروو بيولا عقوم ىلإ ةدنتسملا ةيميلعتلا ةليسولا مادختسا ةيلاعف ر 4 ةيموكحلا ةطسوتملا ةسرد ملاب ت باعيتسا ةيقرتل “. (2022).
DOI: https://doi.org/10.30601/dedikasi.v9i2.6221
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Dedikasi Pendidikan oleh LPPM Universitas Abulyatama disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.
Berdasarkan ciptaan pada http://jurnal.abulyatama.ac.id/index.php/dedikasi.