PERKEMBANGAN KAJIAN MEMBACA PEMAHAMAN PADA JENJANG PENDIDIKAN DASAR TAHUN 2014-2024

Ignatius Dimas Adi Suarjaya, B. Widharyanto, Setya Tri Nugraha, R. Kunjana Rahardi

Abstract


Reading comprehension is a crucial indicator of students' literacy, yet in Indonesia, this skill remains underdeveloped, as evidenced by consistently low PISA rankings. This study aims to describe the progress of research on students' reading comprehension in Indonesia over the past decade and assess how these studies contribute to understanding the issue of low literacy skills. The study employs a library research method, analyzing 18 scholarly articles indexed in SINTA 3 and 4 between 2014 and 2024. The findings reveal that from 2014 to 2019, research focused on developing learning models and strategies, such as SQ3R and multiliteracy, which proved effective in enhancing reading comprehension. Between 2020 and 2022, the focus shifted to analyzing reading comprehension levels, while 2023–2024 explored innovative methods leveraging technology. Although these strategies show positive impacts, challenges persist, particularly in consistent implementation and teachers' limited creativity in applying new techniques. This study highlights the need for ongoing collaboration among educators, policymakers, and researchers to improve reading comprehension in Indonesia through technology-based approaches and more intensive teacher training programs

Keywords


reading comprehension, literacy, PISA

References


Abidin, Yunus, Mulyati, T., & Yunansah, H. (2017). Pembelajaran Literasi Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca, Dan Menulis. Bumi Aksara.

Agnia, N. G. S., Abidin, Y., & Sutini, A. (2024). Keterampilan Membaca Pemahaman Materi Ragam Teks Berbasis Hots Di Sd: Studi Literatur. Literasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia Dan Daerah, 14(2), 662–669.

Amri, S., & Rochmah, E. (2021). Pengaruh Kemampuan Literasi Membaca Terhadap Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Eduhumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 13(1), 52–58.

Anggraena, Y. (2021). Pisa 2021 Dan Computational Thinking (Ct). Pusat Kurikulum Dan Perbukuan Kemdikbud.

Anggraini, S., Aprinawati, I., Ananda, R., Pebriana, P. H., & Rizal, M. S. (2023). Peningkatan Keterampilan Membaca Pemahaman Dengan Menerapkan Model Reciprocal Teaching Siswa Sekolah Dasar. Modeling: Jurnal Program Studi Pgmi, 10(3), 686–699.

Badan Pusat Statistik. (2023). Angka Melek Huruf Penduduk Umur 15-24 Tahun Menurut Provinsi, 2021-2023. Badan Pusat Statistik.

Cahyaningsih, A., Rukayah, & Kamisyati, S. (2021). Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman Ditinjau Dari Minat Belajar Pada Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar. Didaktika Dwija Indria, 9(2), 71–76.

Dalman. (2017). Ketrampilan Membaca. Pt Raja Grafindo Persada.

Damastuti, C. S., Wicaksono, A. G., & Handini, O. (2023). Pengaruh Metode Speed Reading Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Dalam Pembelajaran Tematik Integratif Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 3683–3690.

Duwi Wulandari, R., Istiyati, S., & Mahfud, H. (2014). Pengaruh Strategi Pembelajaran Survey,Question, Read, Recite, And Review (Sq3r) Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Ditinjau Dari Minat Baca. Didakt Dwija Indria, 2(8), 1–8.

Faridarahim. (2008). Pengajaran Membaca Di Sekolah Dasar. Bumiaksara.

Fatima, S., Tanzimah, & Hera, T. (2022). Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman Dengan Mengapresiasikan Cerpen Pada Siswa Kelas V. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 12194–12200.

Hermawan, A. H., & Resmini. (2007). Belajar Dan Pembelajaran Sd. Upi Press.

Inawati, I. (2019). Tingkat Membaca Pemahaman Mahasiswa Terhadap Isi Wacana Dengan Tes Rumpang. Jurnal Bindo Sastra, 3(1).

Inawati, I., & Sanjaya, M. D. (2018). Kemampuan Membaca Cepat Dan Pemahaman Siswa Kelas V Sd Negeri Oku. Jurnal Bindo Sastra, 2(1), 173.

Kbbi. (2025). Kbbi Iv Daring. Badan Pengembangan Dan Pembinaan Bahasa.

Khairunnisa, N., & Yatri, I. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Blended Learning Pada Masa Pandemi Covid-19 Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Peserta Didik Di Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1104–1111. Https://Doi.Org/10.31949/Jcp.V8i2.2854

Kholik, A., & Himam, F. (2015). Konsep Psikoterapi Kawruh Jiwa Ki Ageng Suryomentaram. Jurnal Psikologi Ugm, 1(2).

Muliawanti, S. F., Amalia, A. R., Nurasiah, I., Hayati, E., & Taslim. (2022). Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas Iii Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3). Https://Doi.Org/10.31949/Jcp.V8i2.2605

Murti. (2019a). Peningkatan Keterampilan Membaca Pemahaman Melalui Penggunaan Strategi Directid Reading Thinking Activity (Drta) Pada Siswa Kelas V Negeri 8 Bengkalis Kecamatan Bengkalis Kabupaten Bengkalis. Jurnal Pendidikan Tambusai, 3(1), 180–194.

Nisa, S. Z., Enawar, & Latifah, N. (2022). Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman Berdasarkan Taksonomi Barret Pada Siswa Kelas 4 Sdn Karangharja 2. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 7893–7899.

Oecd. (2023). Pisa 2022 Results (Volume Ii): Learning During – And From – Disruption: Vol. Ii. Oecd Publishing.

Oecd (Organization For Economic Cooperation And Development). (2019). International Student Assessment Program (Pisa): Result From Pisa.

Pania, T. F., Irfan, M., Hamdi, Z., & Sururuddin, M. (2021). Pengaruh Metode Reading Guide Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Pada Kelas V Sdn 4 Danger Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 4868–4877.

Pratiwi, D. W., Rukayah, & Saputri, D. Y. (2022). Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman Dalam Menentukan Ide Pokok Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Didaktika Dwija Indria, 10(2), 40–45. Https://Doi.Org/Http://Dx.Doi.Org/10.20961/Ddi.V10i2.64598

Pratiwi, I. (2019). Efek Program Pisa Terhadap Kurikulum Di Indonesia. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 4(1), 51–71.

Priasti, S. N., & Suyatno, S. (2021). Penerapan Pendidikan Karakter Gemar Membaca Melalui Program Literasi Di Sekolah Dasar. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 7(2), 395.

Rahmawati, D. N., Rukayah, & Ardiansyah, R. (2022). Analisis Minat Baca Dan Motivasi Dalam Kemampuan Membaca Pemahaman Literal Pada Teks Cerita Narasi Pada Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar. Didaktika Dwija Indria, 10(2), 13–18.

Resmi, W. S. S. (2021). Media Pembelajaran Komik Untuk Meningkatkan Motivasi Dalam Literasi Membaca Pemahaman. Wiyata Dharma: Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 9(2), 76–83.

Safitri, H. N. E., Slamet, S. Y., & Budiharto, T. (2021). Kemampuan Membaca Pemahaman Ditinjau Dari Minat Membaca Dan Penguasaan Diksi Peserta Didik Kelas Iv Sekolah Dasar. Didaktika Dwija Indria, 9(5). Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/10.20961/Ddi.V9i5.49331

Shafani, H. T., Nurfadhillah, S., & Sa’odah. (2023). Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman Multiliterasi Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 745–749.

Somadaya, S. (2012). Strategi Dan Teknik Pembelajaran Membaca. Graha Ilmu.

Susilo, S. V. (2016). Pengaruh Model Team Games Turnamen Dan Grup Investigasi Serta Pengetahuan Awal Siswa Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman. Jurnal Cakrawala Pendas, 2(2), 58–70.

Susilo, S. V., Saputra, D. S., & Garnisya, G. R. (2018). Penerapan Model Multiliterasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 4, 66–1.

Tahmidaten, L., & Rismanto, W. (2020). Permasalahan Budaya Membaca Di Indonesia (Studi Pustaka Tentang Problematika & Solusinya). Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(1), 22–33.

Tarigan, H. G. (2015). Berbicara : Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Cv Angkasa.

Trimansyah, B. (2019). Modul Literasi Menulis. Pusat Pembinaan Bahasa Dan Sastra Badan Pengembangan Bahasa Dan Perbukuan Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan Ri.

World Economic Forum. (2015). New Vision For Education Unlocking The Potential Of Technology.

Yusniar, Y., Purnamalia, T., & Yanti, D. D. (2024). Pengaruh Teknik Pqrst Terhadap Kemampuan Literasi Membaca Pemahaman Siswa Smp Ditinjau Dari Motivasi. Jiip (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan), 7(1), 641–646. Http://Jiip.Stkipyapisdompu.Ac.Id




DOI: https://doi.org/10.30601/dedikasi.v9i2.6392

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



sintagoogle-scholaronesearchgarudaPKPcrossref 

Creative Commons License
Jurnal Dedikasi Pendidikan oleh LPPM Universitas Abulyatama disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

Berdasarkan ciptaan pada http://jurnal.abulyatama.ac.id/index.php/dedikasi.