ANALISIS KESULITAN SISWA DALAM PEMBELAJARAN NAHWU DI MA PERSIS BANGIL
Abstract
One of the sciences used to learn Arabic is nahwu. Through this, one can understand the function and grammatical rules of a word within a sentence. The purpose of nahwu is to prevent errors in pronunciation or writing, particularly in diacritical marks or letters within a sentence, which can lead to a change in meaning. The aim of this study is to identify the factors that cause students at Madrasah Aliyah (MA) PERSIS Bangil to experience difficulties in learning nahwu. This research uses a qualitative method with a descriptive approach. The data was collected through classroom and dormitory observations, interviews with relevant students, and documentation. The findings reveal two main factors contributing to the difficulties. The first is internal factors, such as weak memory related to your lessons and a lack of interest or motivation to study. The second is external factors, including teachers who are less interactive and a learning environment that is not supportive of nahwu instruction
Keywords
References
Agustiani, K. D. W. I. (2022). Implementasi Media Kartu Kata Pembelajaran Membaca Dalam Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Sd Negeri 4 Selakambang Purbalingga Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Universitas Islam Negeri.
Ahmadi, & Ilmiani, A. M. (2020). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab Konvensional Hingga Era Digital (Hamidah (ed.); 1st ed.). RUAS MEDIA 2020.
Al-afghani, S. (n.d.). Min tarikh an nahwi. dar al fikr.
Al-Anbārī, A. al-R. ibn M. I. (n.d.). Nuzhat Al aliba’ fi tabaqat al udaba’ (ketiga). maktabah manar zarqa jordan. https://shamela.ws/book/3583
Al-Ghulayaini, M. (1994). Jami’ud-durus Al-’Arabiyah juz 1 (p. 450).
Al-kitani, A. hayyi. (n.d.). at tartib al idariyat wal ’Amalat wa Shanaat (kedua). darul arqom beirut. https://shamela.ws/book/23688
Alfansyur, A., & Mariyani. (2020). Seni Mengelola Data : Penerapan Triangulasi Teknik , Sumber Dan Waktu pada Penelitian Pendidikan Sosial. Historis, 5(2), 146–150.
Ali, J., & Fauji, I. (2021). Penerapan Metode Ceramah Bervariasi Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Madrasah Tsanawiyah Pasuruan, Indonesia Jafar. Indonesian Journal of Islamic Studies, 4, 6–14.
Ananda, E. R., & Wandini, R. R. (2022). Analisis Perspektif Guru dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa pada Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 4173–4181. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2773
Andeka, W., Darniyanti, Y., & Saputra, A. (2021). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Motivasi Belajar Siswa Sdn 04 Sitiung. Consilium: Education and Counseling Journal, 1(2), 193. https://doi.org/10.36841/consilium.v1i2.1179
Artiasih, N. M. (2022). Metode Drill Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VI Sekolah Dasar. Journal of Education Action Research, 6(3), 396–402. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JEAR/article/view/45827
Azhari, R., & Basthomi, Y. Al. (2024). Efektivitas Konten Media Sosial Terhadap Pembelajaran Siswa Dalam Memori Jangka Pendek Dan Kinerja Akademik. 30–33.
Damiati, M., Junaedi, N., & Asbari, M. (2024). Prinsip Pembelajaran dalam Kurikulum Merdeka. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 3(2), 11–16.
Fahmi, N. (2023). Model Pembelajaran Morfologi Isim Musytaq Dalam Kitab Al-Taqrib Pada Santri Pondok Pesantren Al-Masyitoh Manbail Futuh Beji Jenu Tuban. TA’LIM: Jurnal Multidisiplin Ilmu, 2(2), 55–68.
Fahturosi, D. (2021). Dampak Kebiasaan Begadang Terhadap. Aritcel, 22, 1–5.
Faridatul Mukhafidhoh1, Jaenullah2, S. R. J. (2024). Implementasi Metode Sorogan pada Pembelajaran Kitab Taqrib dalam Meningkatkan Pemahaman Nahwu dan Fiqih bagi Santri di Pondok Pesantren Darussalam Tugumulyo OKI. Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 71–93. https://doaj.org/article/71f4274e4bdb4f8c8b98e653d7164833
Gampu, G., Pinontoan, M., & Sumilat, J. M. (2022). Peran Lingkungan Sekolah Terhadap Pembentukan Karakter Disiplin dan Tanggung Jawab Siswa. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5124–5130. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3090
Harawi, A. S. M. ibn A. ibn al harawi an nahwi abu sahl al. (n.d.). Isfar Al-Fasih (pertama). Dekan Penelitian Ilmiah Universitas Islam - Madinah. https://shamela.ws/book/11724
Hidayat, D.F. (2022). Desain Metode Ceramah Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. INOVATIF: Jurnal Penelitian Pendidikan, Agama, Dan Kebudayaan, 8(2), 141–156. https://doi.org/10.55148/inovatif.v8i2.300
Lubis, S. P. W. (2017). Pengaruh Penggunaan Video Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XII. Jurnal Dedikasi Pendidikan, 1(2), 169-174. DOI: https://doi.org/10.30601/dedikasi.v1i2.80
Manzūr, M. ibn M. ibn A. ibn A. ibn M. al-A. al-I. al-M. ibn. (2009). Lisanul Arab (A. A. Haydar (ed.); 2th ed.). Dar Al - Kotob Al - Ilmiyah - Beirut.
Martina, N. I., & Fauji, I. (2024). Pengaruh Lingkungan Berbahasa terhadap Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Santri Kelas X PPDU Putri. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(4), 3741–3746. https://doi.org/10.54371/jiip.v7i4.4077
Muti, A. S., & Nuraeni, L. (2023). Pembelajaran Daring Pada Anak Usia Dini: Meningkatan Kemampuan Bahasa Melalui Metode Tanya Jawab. CERIA (Cerdas Energik Responsif …, 6(3). https://www.journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/ceria/article/view/16258
Nawahdani, A. M., Triani, E., Azzahra, M. Z., Maison, M., Kurniawan, D. A., & Melisa, D. (2022). Hubungan Minat dan Motivasi Belajar Siswa terhadap Mata Pelajaran Fisika. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 6(1), 12–18. https://doi.org/10.23887/jppp.v6i1.41986
Ndruru, D. (2023). Analisis Budaya Sekolah Dalam Meningkatkan Disiplin Siswa Di Kelas XI SMK Negeri 1 Lolowa’u. 4(1), 52–63.
Qorimah, E. N., & Sutama. (2022). Studi Literatur : Media Augmented Reality (AR) Terhadap Hasil Belajar Kognitif. Theory Into Practice, 43(4), 281–286.
Rahmatullah, A. (2022). Strategi Pembelajaran Membaca Kitab Kuning di Kelas 3 Madrasah Diniyah Wustho di Pondok Pesantren Nurul Huda Sukaraja. Jurnal Pendidikan Islam Nusantara, 1(2), 92.
Riska, L. M., & Fauji, I. (2023). Analysis of Nahwu Learning by Using the Book of Al-Ajurumiyah at Madrasah Aliyah Bilingual Junwangi. Emergent: Journal of Educational Discoveries and Lifelong Learning, 2(2), 1–15. https://doi.org/10.47134/emergent.v2i2.
Ritonga, A. M., Tinggi, S., Islam, A., & Utara, S. (2024). Pembelajaran Ilmu Nahu. 11, 124–134.
Rizki, N. (2020). Kesulitan Belajar Nahwu Bagi Santri Pemula Di Pondok Pesantren Asaasunnajah Desa Salakan Kecamatan Kesugihan Cilacap.
Salamah, N., Mahardini, A. P., & Rahmawati, R. A. (2024). Analisis Faktor Kesulitan Dalam Memahami Kaidah Bahasa Arab Siswa Kelas VI B SDIKT Robbi Rodhiya. Al Mitsali : Jurnal Penelitian Dan Pendidikan Bahasa Arab, 4(1), 52–59. https://doi.org/10.51614/almitsali.v4i1.429
Sam, Z., Saadal Jannah, & Wahyuni Ishak. (2021). Ilmu Nahwu dan Pengaruhnya Terhadap Istinbat Hukum Fikih. NUKHBATUL ’ULUM: Jurnal Bidang Kajian Islam, 7(1), 38–58. https://doi.org/10.36701/nukhbah.v7i1.294
Saputri, S. N. (2023). Fenomena Lupa dalam Hafalan Kitab Santriwati (Berdasarkan Tinjauan Teori Decay dan Teori Interferensi). Jurnal Studia Insania, 11(1), 1–15. https://doi.org/10.18592/jsi.v11i1.8604
Setiawan, A., Nugroho, W., & Widyaningtyas, D. (2022). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Vi Sdn 1 Gamping. TANGGAP : Jurnal Riset Dan Inovasi Pendidikan Dasar, 2(2), 92–109. https://doi.org/10.55933/tjripd.v2i2.373
Silmy, A. N., Lubis, R. H., Wardani, Y. K., & Ismahani, A. (2024). Urgensi Metode Belajar dalam Pembelajaran Bahasa Arab (Bagi Penutur Non-Arab). 4(2).
Sinta, S. A., Wira Wahyuni, & Nofrizal. (2023). Analisis Faktor-Faktor Kesulitan Belajar Bahasa Arab Pada Siswa Kelas Ii Sdit Syahiral ‘Ilmi. Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(2), 119–134. https://doi.org/10.30997/tjpba.v4i2.7501
Siti Anisah, A., & Maulidah, I. S. (2022). Meningkatkan Kemampuan Daya Ingat Siswa Melalui Metode Bernyanyi Pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam. Jurnal Pendidikan UNIGA, 16(1), 581. https://doi.org/10.52434/jp.v16i1.1814
Sulaiman, E. (2023). Membumikan Bahasa Arab Sejak Dini (Analisis Kesulitan dan Tantangan dalam Pembelajaran Bahasa Arab untuk Pemula). Edu Journal Innovation in Learning and Education, 1(2), 142–151. https://doi.org/10.55352/edu.v1i2.761
Supardi, A., Gumilar, A., Abdurohman, R., Al, S., & Tasikmalaya, H. (2022). Pembelajaran Nahwu Dengan Metode Deduktif Dan Induktif. Jurnal Keislaman Dan Pendidikan, 3(1), 23–32.
Syarifaturrahmatullah, Ihsan, M., Masdar, I., & Arinhda. (2023). Analisis Faktor Kesulitan Belajar Ilmu Nahwu dan Sharaf. IJM: Indonesian Journal of Multidisciplinary, 1(4), 1549–1563.
Wafa, M. H., Fuadi, A., Alma, U., & Yogyakarta, A. (2024). Strategi Pembelajaran Madrasah Diniyah Salafiyyah IV Al Munawwir Dalam Meningkatkan Kualitas Membaca Kitab 1. XV, 53–62.
Waruwu, M. (2024). Pendekatan Penelitian Kualitatif: Konsep, Prosedur, Kelebihan dan Peran di Bidang Pendidikan. Afeksi: Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 5(2), 198–211. https://doi.org/10.59698/afeksi.v5i2.236
yunisa, melinda. (2022). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab dalam Aspek Ilmu Nahwu dan Sharaf pada Siswa Kelas X Madrasah Aliyah Laboratorium Jambi. Ad-Dhuha: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Budaya Islam, 03(2), 1–15. https://online-journal.unja.ac.id/Ad-Dhuha/article/view/19985/13945
Zamzami, Sakdiah, & Nurbaiza. (2020). Analisis Faktor Kesulitan Belajar Mata Pelajaran Biologi Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Krueng Barona Jaya Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Dedikasi Pendidikan, 4(1), 123–133. http://jurnal.abulyatama.ac.id/index.php/dedikasi
Zulfirman, R. (2022). Implementasi Metode Outdoor Learning dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Agama Islam di MAN 1 Medan. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran: JPPP, 3(2), 147–153. https://doi.org/10.30596/jppp.v3i2.11758
DOI: https://doi.org/10.30601/dedikasi.v9i2.6481
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Dedikasi Pendidikan oleh LPPM Universitas Abulyatama disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.
Berdasarkan ciptaan pada http://jurnal.abulyatama.ac.id/index.php/dedikasi.