PENGEMBANGAN VIDEO ETNOSAINS PADA MATERI SISTEM RANGKA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA SMA

Maslida Maslida, Silvi Puspa Widya Lubis, Syarifah Farissi Hamama, Samsuar Samsuar

Abstract


This study aims to develop an ethnoscience-based educational video about the human skeletal system for 11th- grade students at SMA Negeri 1 Indrapuri, Aceh Besar. The research employs a Research and Development (R&D) method using the 4D model (Define, Design, Develop, Disseminate) by Thiagarajan. The video, developed using the CapCut application, integrates the traditional Acehnese dance, Ranup Lampuan, with the concept of the human skeletal system. Validation conducted by three media experts showed a validity percentage of 79.41%, which is categorized as feasible. The ethnoscience-based video, using the Ranup Lampuan dance to teach the skeletal system, is designed to incorporate local wisdom into biology education. The Ranup Lampuan dance, a part of Acehnese culture, was chosen because its graceful and structured movements represent various functions of bones and joints in the human body, helping students understand the material in a more contextual and meaningful way. This educational video not only serves as a learning medium but also as a tool for preserving local culture and instilling cultural pride in students.

Keywords


human skeletal system, Ethnoscience-based video, Research and development, Learning Outcomes.

Full Text:

PDF

References


Akbar, M. (2022). Pengembangan Media Audio Visual Berbasis Etnosains Untuk Meningkatkanminat Belajar Siswa Kelas Iv Di Sdn 2 Sapekabupaten bima. Universitas Muhammadiyah Mataram.

Angga, A., & Iskandar, S. (2022). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Mewujudkan Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 5295–5301. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2918

Anggara, A., Amini, F., Siregar, M., Muhammad, F., & Syafrida, N. (2023). Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar pada Satuan Pendidikan Jenjang SMP. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(1), 1899–1904.

Cahyani, R., Sarwono, & Karyanto, P. (2016). Penggunaan media video untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar materi biosfer pada siswa kelas XI IPS MAN 2 Pontianak tahun pelajaran 2015/2016. Jurnal GeoEco, 2(2), 198–207.

Cholissofie, K. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Flipped Classroom Terintegrasi Dengan Etnosains Pada Materi Momentum Dan Impuls. In Skripsi. Universitas Jambi.

Fahrozy, F. P. N., Irianto, D. M., & Kurniawan, D. T. (2022). Etnosains sebagai Upaya Belajar secara Kontekstual dan Lingkungan pada Peserta Didik di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 4337–4345. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i3.2843

Fitriyah, C. Z., & Wardani, R. P. (2022). Paradigma Kurikulum Merdeka Bagi Guru Sekolah Dasar. 236–243.

Kurniati, P., Lenora Kelmaskouw, A., Deing, A., & Agus Haryanto, B. (2020). Model Proses Inovasi Kurikulum Merdeka Implikasinya Bagi Siswa Dan Guru Abad 21. Jurnal Citizenship Virtues, 2022(2), 408–423.

Lukum, A., Studi, P., Kimia, P., Universitas, F., & Gorontalo, N. (2019). Pendidikan 4 . 0 Di Era Generasi Z : Tantangan Dan Solusinya Abstrak Pendidikan di era revolusi industri 4 . 0 dipandang sebagai pengembangan tiga kompetensi besar abad ke-21 , yakni kompetensi berpikir , bertindak dan hidup di dunia. Kompetensi berpikir. Jurnal Seminar Nasional KPK, 2(1), 1–3.

Oktaviani. (2017). Motivasi Belajar Siswa Pada Model Pembelajaran Kontekstual Berbantuan. Universitas Negeri Semarang.

Pertiwi dan Firdausia. (2019). Upaya Meningkatkan Literasi Sains Melalui Pembelajaran Berbasis Etnosains. Indonesian Journal of Natural Science Education, 02(01), 122–124.

Riezal, C., Joebagio, H., & Susanto, S. (2018). Dance Ranup Lampuan: Exploration Genius Aceh Movement and Expression Female Body Beauty Values in Culture Peumulia Jamee. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding, 5(5), 146. https://doi.org/10.18415/ijmmu.v5i5.298

Sari, A. N., Rahmawati, S., Rahmawati, A., & Nugraha, Y. A. (2023). Efektivitas Video Pembelajaran Berbasis Etnosains Terhadap Hasil Belajar IPA Kelas V SD Muhammadiyah 1 Kudus. 4(2), 46–52.

Setyawan, B. (2019). Metode Pembelajaran Berbasis Budaya Jawa Dalam Rangka Menyukseskan Pendidikan Multikultural Di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan, 4(3), 1–12. https://doi.org/10.24269/jpk.v4.n3.2019.pp1-12

Shidiq, A. . (2014). Prestasi Belajar Siswa. Profesi Pendidikan Dasar, 1(1), 17–30.

Siswati, S. (2019). Pengembangan Soft Skills Dalam Kurikulum Untuk Menghadapi Revolusi Industri 4.0. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 17(2), 264. https://doi.org/10.31571/edukasi.v17i2.1240




DOI: https://doi.org/10.30601/dedikasi.v9i2.6537

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



sintagoogle-scholaronesearchgarudaPKPcrossref 

Creative Commons License
Jurnal Dedikasi Pendidikan oleh LPPM Universitas Abulyatama disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

Berdasarkan ciptaan pada http://jurnal.abulyatama.ac.id/index.php/dedikasi.