INTEGRASI KONTEKS MATEMATIKA DALAM PENGEMBANGAN MODEL LEARNING CYCLE 5E UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP HUKUM OHM DI SMAN 2 PEUSANGAN
Abstract
This study aims to develop a Learning Cycle 5E instructional model integrated with mathematical context to enhance students' conceptual understanding of Ohm’s Law in Grade X at SMAN 2 Peusangan. The research method employed is a model development approach based on a simplified version of Borg & Gall, consisting of four stages: preliminary study, model design, expert validation and revision, and limited trial. The limited trial involved 30 students and was conducted over four sessions. Expert validation results indicated that the developed model is highly valid (87.3%). The limited trial showed an increase in the average conceptual understanding score from 54 (pre-test) to 82 (post-test), with an N-Gain score of 0.61, classified as moderate to high. Data analysis was carried out using descriptive quantitative methods by calculating the N-Gain value and analyzing expert validation results. The integration of mathematical context within the 5E Learning Cycle model effectively assisted students in understanding the conceptual and mathematical relationships between voltage, current, and resistance. Furthermore, the model proved effective in enhancing students' critical thinking and problem-solving skills. Therefore, this model is considered feasible for broader implementation in physics education
Keywords
References
Aan, E., Tri, Bambang, & Decky. (2024). Efektivitas model Cycle Learning 5E terhadap kemampuan berpikir kritis siswa kelas V SD pada materi IPA. Jurnal Edu Research. https://jer.or.id/index.php/jer/article/view/1884
Arista, Y., & Wahyudi, A. (2020). Kajian pendekatan pembelajaran STEM dengan model PjBL dalam mengasah kemampuan berpikir kreatif matematis siswa. Prosiding Seminar Nasional. http://eprints.umpo.ac.id/6216/
Brahmia, S., Boudreaux, A., & Kanim, S. E. (2016). Developing mathematical creativity with physics invention tasks. arXiv. https://arxiv.org/abs/1602.0203
Bybee, R. W., Taylor, J. A., Gardner, A., Van Scotter, P., Powell, J. C., Westbrook, A., & Landes, N. (2020). The BSCS 5E instructional model: Origins and effectiveness. BSCS Science Learning.
Domínguez, A., De la Garza, J., & Quezada-Espinoza, M. (2023). Integration of physics and mathematics in STEM education: Use of modeling. Education Sciences, 13(1), Article 20. https://doi.org/10.3390/educsci14010020
Fahrozy, M. (2023). Pemahaman membaca dan siswa kesulitan memahami soal cerita matematika di sekolah dasar. Jurnal Elementary Education. https://ejournal.unma.ac.id/index.php/jee/article/view/5296
Farida, A. (2018). Bidang kajian dan model-model penelitian pendidikan kimia. UIN Sunan Gunung Djati. https://digilib.uinsgd.ac.id/30974/
Gustira, N., Iis, U., & Rini, F. (2025). Strategi pembelajaran kolaboratif ilmu sains dan sosial dalam meningkatkan hasil belajar siswa (Studi kasus di SMP Negeri 12). Jurnal Dedikasi Pendidikan. https://ejurnals.com/ojs/index.php/jdpn/article/view/1423
Hasanah, U., & Yusuf, M. (2025). Kontekstualisasi pembelajaran hukum Ohm melalui sistem listrik rumah tangga berbasis model 5E. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika, 21(1), 33–41.
Kemendikbudristek. (2024). Panduan implementasi kurikulum merdeka di jenjang SMA. Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah.
Martini, S. (2021). Kajian tentang model Learning Cycle 5E terhadap peningkatan pemahaman konsep dan keterampilan proses sains siswa. Jurnal Pendidikan Sains. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/pensa/article/view/38509
Nurhidayah, S., Maulana, R., & Fitriani, H. (2023). Pengembangan model Learning Cycle 5E terintegrasi konteks matematika untuk meningkatkan pemahaman konsep listrik. Jurnal Pendidikan Sains dan Aplikasi, 15(2), 77–86.
Nurliani. (2023). Implementasi model pembelajaran Learning Cycle 5E untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMA. Repositori Digital UNIMED. https://digilib.unimed.ac.id/id/eprint/58469/
Putri, A. F., & Hamid, A. (2021). Efektivitas model Learning Cycle 5E dalam meningkatkan pemahaman konsep siswa pada materi kelistrikan. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 7(3), 98–105.
Rahmat, S., & Lestari, R. (2024). Literasi matematika dalam pembelajaran fisika berbasis model Learning Cycle 5E. Jurnal Pendidikan Terapan, 19(1), 12–20.
Rikardus, A., Martha, B., & Shofie, A. (2021). Kajian pendekatan multirepresentasi dalam konteks pembelajaran fisika. Jurnal Pendidikan Fisika. http://journal.uniga.ac.id/index.php/jpif/article/view/1449
Saffa, D., & Heru, B. (2024). Analisis implementasi keterampilan proses sains di Indonesia pada pembelajaran fisika: Literatur review. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia. http://journal.upgris.ac.id/index.php/JP2F/article/view/15912
Sari, D. R., & Wulandari, T. (2020). Penerapan model Learning Cycle 5E untuk meningkatkan hasil belajar fisika siswa SMA. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 16(2), 56–62.
Syamsuddin, H., & Faizal, M. (2025). Pengembangan model pembelajaran fisika berbasis integrasi STEM dan matematika kontekstual. Jurnal Ilmu Pendidikan Interdisipliner, 10(1), 22–31.
Thoyyib, A., & Ai, L. (2024). Implementasi strategi MINDS untuk meningkatkan pemahaman dalam pembelajaran fisika pada siswa SMP. Jurnal Edu Pesantren. https://jurnal.pustakaturats.com/index.php/edupesantren/article/view/120
Yuliana, R., & Rizki, M. (2023). Analisis kesulitan siswa dalam memahami hukum Ohm ditinjau dari kemampuan matematika. Jurnal Pendidikan MIPA, 27(1), 65–72.
Zhang, X., Li, Y., & Wang, J. (2024). Exploring the effect of mathematics skills on student performance in physics problem solving: A structural equation modeling analysis. Research in Science Education, 55, 489–509.
DOI: https://doi.org/10.30601/dedikasi.v9i2.6603
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Dedikasi Pendidikan oleh LPPM Universitas Abulyatama disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.
Berdasarkan ciptaan pada http://jurnal.abulyatama.ac.id/index.php/dedikasi.