Peranan Guru Dalam Meningkatkan Nilai Karakter Disiplin Dan Kejujuran Siswa Di SD Unggul Lampeunerut

Putry Julia, Ati Ati

Abstract


This research entitle the Role of Teachers in increasing the character value of discipline and honesty of students at SD Unggul Lampeunuerut on Desember, 27-29, 2017. The purpose of this study is to know the role of the teachers in improving the character value of discipline and honesty of students at SD Unggul Lampeunerut. The research method used is a qualitative approach with descriptive quantitative. The results of the study showed that 83% of the teachers did not agree and had an effort to improve the character value of discipline and honesty of the students while only 17% agreed to do so. In conclusion, the teachers have a very large role in the role of teachers in improving the character value of discipline and honesty of students at SD Unggul Lampeunerut

Keywords


teacher, Character, Discipline and Honesty of Students

Full Text:

PDF

References


Agus, W. (2012). Pendidikan Karakter. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Mangkunegara, A.A.A.P. (2009). Manajemen Sumber Daya Manusia. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Depdiknas. (2010). Model Pembelajaran IPS, Malang: Pusat Kurikulum Baltibang Depdiknas.

Depdiknas. (2008). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Dikmenum.

Fathurrohman, dkk. (2013). Pengembangan Pendidikan Karakter, Bandung:Refika Aditama.

Gunawan. (2012). Pendidikan Karakter konsep dan Implementasi, Bandung: Alfa Beta.

Haidar, A. P. D. (2009), Pemberdayaan Pendidikan Islam di Indonesia, Jakarta:Rineka Cipta.

Hadi, A. dan Haryono, (2007) Metodologi Penelitian Pendidikan. Bandung : CV. Pustaka Setia.

Kemendiknas. (2010) Desain Induk pendidikan Karakter kementrian Pendidikan Nasional, Jakarta: Direktorat Mandikdasmen.

Kartajaya, H. (2010). Pendidikan Karakter. Jakarta: KompasGramedia.

Kartini, K. (2008) Pemimpin dan kepemimpinan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Lickona, T. (2013). Education for Character, mendidik untuk membentuk karaker, Jakarta:Bumi Aksara.

Majid. (2010). Pendidikan karakter dalam Persepektif Islam, Bandung: Remaja Rosda Karya.

Masnur. (2011). Pendidikan Karakter: Menjawab Tantangan Krisis. Multidimensional. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Mulyasa dalam Djamarah. 2009, Prestasi Belajar dan Kompetensi Guru, Surabaya, Usaha Nasional.

Mulyasa. (2012). Praktek Penelitian Tindakan Kelas. 2012. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Usman, M.U., (2008) Strategi Pembelajaran, Jakarta : Erlangga.

Moleong, L. J., (2014). Metodologi Penelitian Kuantitatif, PT Remaja Rosdakarya, Bandung.

Notoatmodjo, S. (2007). Pendidikan dan Perilaku kesehatan.Cetakan 2 Jakarta:PT.Rineka Cipta.

Nazir, M. (2011). Metode Penelitian. Jakarta : Ghalia Indonesia.

Rosyada, D. (2007). Paradigma Pendidikan Demokratis: Sebuah Model Pelibatan Masyarakat dalam penyelenggaraan pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Sardiman. (2008) interaksi dan motivasi Belajar Mengajar, PT. Raja Grafindo Persada, Jakarta.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sugiono. (2009). Metode Penelitian Tindakan Kelas Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, Bandung: Alfabeta.

Siagian, S.P. (2008). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Bumi Aksara.

Sardiman, A. M., (2007) Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar: Bandung, Rajawali Pers.

Suryosubroto. (2009). Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Jakarta : PT Rineka. Cipta.

Sukardi. (2011). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Subroto, E. (2007). Pengantar Metode Penelitian Linguistik Struktural. Surakarta: UPT Penerbitan dan Pencetakan UNS (UNS Press).

Trianto. (2009). Model Pembelajaran Terpadu Dalam Teori dan Praktek. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Wibowo, (2014). Manajemen Kinerja, Edisi keempat, Rajawali Pers, Jakarta.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.