Hubungan Kepercayaan Diri Dengan Kemampuan Komunikasi Dalam Diskusi PBL Pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Dokter Universitas Abulyatama Angkatan 2016

Syarifah Nora Andriaty, Neti Hartaty, Adelia Adelia

Abstract


The communication ability is one of the abilities that must be possessed by a doctor, therefore the enactment of PBl (Problem Based Learning) system, especially discussion PBL to train students in order to communicate effectively. Individual will not have difficulty in communicate if have high confidence. The purpose of this study to determine the relationship between self-confidence with communication skills in the discussion PBL on the medical student of Abulyatama University 2016 year group.This research uses quntitative research method in the form of correlation with cross sectional. The research was conducted at Medical Faculty of Abulyatama University on 27 March 2017. Population used was from the 2016 year group with a total of 75 students. The sample used purposive sampling and many of samples using slovin technique with 43 students. The instrument used is questionnaire. The data was processed using SPSS (Statistical Program for Social Science) and using the chi-square test at significance level 95% (α 0,05). The results showed that there are 17 respondents with high confidence, 26 respondents with low confidence and 23 respondents with good communication skills, 20 respondents with less communication skills and the statistic result showed that the ρ-value  = 0.132 which is more than α = 0.05 (ρ ≤ 0.05). The conclusion is no relationship of self-confidence with communication skills in PBL discussion on medical student of Abulyatama University year group 2016.

Full Text:

PDF

References


Konsil Kedokteran Indonesia. 2012. Standar Kompetensi Dokter Indonesia. Konsil Kedokteran Indonesia, Jakarta.

Widiastuti Giri KM. 2013. Kemampuan Komunikasi Efektif Dunia Pendidikan Kedokteran dengan Metode Pendekatan SCIENTIFIC Sebagai Bahan Refleksi Implementasi Kurikulum 2013. FMIPA UNDIKSHA. 3(3): 83–89.

Liansyah T. 2015. Problem Based Learning Sebagai Metode Perkuliahan Kedokteran Yang Efektif. Pedagogik. 8(1): 55-53

Singaram V, Vleuten C, Stvens V, Dolmans D. 2011. For Most Of Us Africans, We Don’t Just Speak a Qualitative Investigation Into Collaborrative Heterogenous PBL Group Learning. Adv in Health Sci Educ. 16: 297-310

Middlebex University. 2002. Project on the Effectiveness of Problem Based Learning (PBL): “Project Summary Teaching and Learning Research Programmed”.

Ernawati R. 2011. Pengaruh Percaya Diri dan Penggunaan Diksi Terhada Kelancaran Berbicara Mahasiswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Sulang. Skripsi. Universitas Negeri Semarang.

Hakim T. 2005. Mengatasi Rasa Tidak Percaya Diri. Puspa Swara. Jakarta.

Rakhmat J. 2009. Psikologi Komunikasi. PT. Remaja Rosdakarya. Bandung.

Utami D, Yusmansyah, Utaminingsih D. 2015. Hubungan Antara Percaya Diri dengan Kemampuan Komunikasi Interpersonal pada Siswa SMA. http://dowload.portalgaruda.org/article=37285&val=1571&title=HUBUNGAN%20ANTARA%20PERCAYA%20DIRI%20DENGAN%20KEMAMPUAN%20KOMUNIKASI%20INTERPERSONAL%20PADA20SISWA%20SMA. Diakses tanggal 12 Desember 2016.

Javalvandi M, Jamali A, Tahgipoor-Zahir A, Sohrabi M. 2014. Confidence and Use of Communication Skills in Medical Students. Novelty in Biomedicinde. 2(2): 53–8.

Manoppo H. 2012. Hubungan Kepercayaan Diri dengan Penyesuaian Sosial pada Mahasiswa Baru Fakultas Psikologi Angkatan 2011. Skripsi. Universitas Kristen Satya Wacana, Salatiga.

Al-Mighwar, M. 2006. Psikologi Remaja: Petunjuk Bagi Guru dan Orang Tua. Pustaka Setia. Bandung.

Sugianto E. 2013. Hubungan Antara Kepercayaan Diri dengan Komunikasi Interpersonal pada Remaja Putri di SMP Negeri 1 Sayung Demak. Skripsi Publikasi. Universitas Muhammadiyah, Semarang.

Rosyida, I. 2013. Perbedaan Tingkat Kepercayaan Diri (Self Confident) Ditinjau dari Posisi Urutan Kelahiran (Birth Order) Mahasiswa Fakultas Psikologi UIN Maliki Malang. Skripsi. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim, Malang.

Herlina. Komunikasi Verbal : Materi 4 Mata Kuliah Ilmu Pernyataan. http://file.upi.edu/Direktori/FIP/JUR._PSIKOLOGI/196605162000122-HERLINA/IP-TM4_KOMUNIKASI_VERBAL.pdf. Diakses tanggal 12 Desember 2016.

Lauster P. 2002. Tes Kepribadiaan (Terjemahan Cecilia, G. Sumekto). Bumi Aksara. Jakarta.

A. Rewah K, Palandeng H, Bawotong J. 2014. Hubungan Kepercayaan Diri Dengan Komunikasi Interpersonal Pada Mahasiswa Angkatan 2013 Program Studi Ilmu Keperawatan Universitas Sam Ratulagi Manado. Jurnal.Universitas Sam Ratulagi, Manado.

Fitria V. 2014. Hubungan Kepercayaan Diri dengan Kemampuan Komunikasi dalam Mengikuti Pembelajaran Tutorial pada Mahasiswa DVI Bidan Pendidik Semester II di Stikes ‘Aisyiyah. Naskah Publikasi. Stikes ‘Aisyiyah, Yogyakarta.

Pearson, J.C. 1983. Interpersonal Communication: Clarity, Confidence, Concern. USE: Scott, Forestman and Company.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Lisensi Creative Commons
Aceh Medika oleh LPPM Universitas Abulyatama disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.
Berdasarkan ciptaan pada http://jurnal.abulyatama.ac.id/index.php/acehmedika.