Urgensi Transformasi Terhadap Peningkatan Kualitas Pendidikan Islam

Basri Basri

Abstract


This article focuses on the urgency of transformation towards improving the quality of Islamic education. Transformation is a change, both the policy and the education system in developing development to make the implementation and managerial of Islamic education effective in the ideal formatting of education in order to improve quality so as to be able to respond to the development of life and advancement of knowledge and technology and answer the needs of the community. From studies carried out the transformation process in the implementation of education can be increased from various aspects of the element of education, so that it can modify and formulate and reorient education according to needs

Keywords


Transformation, Islamic, and Education

Full Text:

PDF

References


Abd. Mukti, 1997. Konstruksi Pendidikan Islam, Belajar dari Kejayaan Madrasah Nizhamiyah Dinasti Saljuq, Bandung: Citapustaka Media

Abdurahman, Moeslim, 1995. Islam Transformatif, Jakarta: Pustaka Firdaus

Achmadi, 2005. Ideologi Pendidikan Islam: Paradigma Humanisme Teosentris, Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Asrobah, Harun, 1999. Sejarah Pendidikan Islam, Jakarta: Logos wacana Ilmu

Attas, Muhammad Naquib al-, 1979. Aims and Objectives of Islamic Education, Jeddah: King Abdul Aziz University

Daulay, Haidar Putra. 2004. Pendidikan Islam Dalam Sistem Pendidikan Nasional di Indonesia, Jakarta : Kencana

Fadjar, Malik, 1998. Visi pembaharuan Pendidikan Islam, Jakarta: Lembaga pengembangan Pendidikan dan Penyusunan Naskah Indonesia

Furchan, Arief, 2004. Transformasi Pendidikan Islam di Indonesia, Anatomi Keberadaan Madrasah dan PTAI Yogyakarta: Gama Media

Furqan, Arief, 2004. Transformasi pendidikan islam di Indonesia, Anatomi keberadaan Madrasah dan PTAI, Yogyakarta: Gama Media

Ghazali, Adeng Muktar, 2005. Pemikiran Islam Komtemporer, Suatu Refleksi Keagamaan yang Dialogis, Bandung: Pustaka Setia

Jamali, 2002. “Pendidikan Partisipatoris: Arah Baru Menuju Paradigma Pembebasan,” dalam Jurnal Lektur, Cirebon: STAIN Press

Ma’arif, A. Syafi’i, 1995. Para Intelektualisme Islam Indonesia, Bandung: Mizan

Masruroh, Ninik dan Umiarso, 2011. Modernisasi Pendidikan Islam Ala Azyumardi Azra, Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2011

Muhaimin, 2006. Nuansa Baru Pendidikan Islam, Mengurai Benang Kusut Dunia Pendidikan, Jakarta: Raja Grafindo Persada

Muhaimin, et.al., 2001. Paradigma Pendidikan Islam, Upaya Mengefektifkan Pendidikan Agama Islam di Sekolah, Bandung: Remaja Rosdakarya

Rahim, Husni, 2001. Arah Baru Pendidikan Islam di Indonesia, Jakarta: Logos wacana Ilmu

Rahman, Arif, 2009. Politik Ideologi Pendidikan, cet. 1,Yogyakarta: Laksbang Mediatama, 2009

Salim, Peter, 1996. The Contempory English-Indonesia Dictionary, Jakarta: Modern English Press

Stennbrink, Karel A., 1991. Pesantren Madrasah Sekolah: Pendidikan Islam Dalam Kurun Moderen, cet. 2, Jakarta: LP3ES

Subhan, Arief, 2012. Lembaga Pendidikan Islam Abad ke-20, Jakarta : Kencana

Tafsir, Ahmad, 1992. Ilmu Pendidikan Dalam Perspektif Islam Bandung: Remaja Rosdakarya

Tholhah, Imam dan Barizi, Ahmad, 2004. Membuka Jendela Pendidikan, Mengurai Akar Tradisi dan Integrasi Keilmuan Pendidikan Islam, Jakarta: Gajah Grafindo Persada

Wathoni, Kharul, 2011. Dinamika Sejarah Pendidikan Islam di Indonesia, Ponorogo: STAIN Press

Zainuddin, 2008. Reformasi Pendidikan, Kritik Kurikulum dan Manajemen Berbasis Sekolah, Yogyakarta: Pustaka Belajar

Ziemek, Manfred, 1983. Pesantren Dalam perubahan Sosial, Jakarta: P3EM




DOI: https://doi.org/10.30601/dedikasi.v3i2.282

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



sintagoogle-scholaronesearchgarudaPKPcrossref 

Creative Commons License
Jurnal Dedikasi Pendidikan oleh LPPM Universitas Abulyatama disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

Berdasarkan ciptaan pada http://jurnal.abulyatama.ac.id/index.php/dedikasi.