PENGGUNAAN MEDIA SOFTWARE GEOGEBRA UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN REPRESENTASI MATEMATIS SISWA SMA

Mardhilla Gustin, Irma Aryani, Murni Murni, Rahmi Rahmi, Riki Musriandi, Hasanah Hasanah, Ade Irfan

Abstract


Mathematical representation ability is an important ability in understanding mathematical concepts as an effort to obtain clarity of meaning and understanding in solving problems. Technology-based learning media can simplify the learning process thereby helping students in representing mathematical problems. This research aims to determine the increase in students' mathematical representation abilities using Geogebra software. This research is quantitative research with a quasi-experimental type. The population is students of class XI MIPA at SMA Negeri 1 Lhoong Aceh Besar for the 2023/2024 academic year consisting of 2 classes totaling 60 people. There are 30 people in Class XI MIPA 1 as an experimental class with the Geogebra software learning media, and 30 people in XI MIPA 2 as a control class without the Geogebra program learning media. The data collection technique in this research is using Pretest and Posttest. Meanwhile, the data analysis techniques used in this research are descriptive statistical analysis and inferential statistical analysis. The results of the research showed that there was an increase in students' mathematical representation abilities who were taught using Geogebra software media in class XI MIPA students at SMA Negeri 1 Lhoong. Most students answered the questions according to indicators of mathematical representation ability in the form of visual, symbolic and verbal representations.

Keywords


geogebra software, learning media, mathematical representation abilities

Full Text:

PDF

References


Afahmi, A. H. (2022). Aplikasi Geogebra Classic Terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa Pada Materi Transformasi Geometri. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(3), 449–460. Https://Doi.Org/10.31980/Plusminus.V2i3.1878

Amallia, R. & I. Yulianti. (2015). Penerapan Pendekatan Problem Posing untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Visual Matematis Siswa. Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Aryani, I. (2017). Pembelajaran Trigonometri dengan Pendekatan Metakognitif Di Kelas X SMA Negeri 11 Banda Aceh. Jurnal Dedikasi Pendidikan,1(1),52-59.

Aryani, I. (2020). Kemampuan Higher Order Thinking Skill (HOTS) Siswa SMP IT Nurul Islah Banda Aceh Pada Materi Perbandingan. Jurnal Dedikasi Pendidikan. 4(1), 82-89.

Batubara, I. H., Sari, I. P., Matematika, P., Muhammadiyah, U., Utara, S., Informasi, T., Muhammadiyah, U., & Utara, S. (2020). Penggunaan Software Geogebra Untuk Meningkatkan. 17(1), 398–406. Https://Doi.Org/10.30957/Cendekia.V17i1.840

Ekawati, A. (2016). Penggunaan Software Geogebra dan Microsoft Matematika dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika. 2, 148-153.

Fatahillah, A., Yafi, M. A., Monalisa, L. A., Hussen, S., Wiharjo, E., Matematika, P., & Jember, U. (2023). Proximal: Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Materi Persamaan Lingkaran Berbasis Discovery Based Learning Berbantuan Geogebra Classroom Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa. 6(2), 43–54. Https://Doi.Org/10.30605/Proximal.V5i2.2643

Hidayat, F., & Lestari, P. (2022). Kemampuan Representasi Matematis Siswa Berbantuan Aplikasi Wingeom Pada Masa Pembelajaran Tatap Muka Terbatas. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(3), 509–520. Https://Doi.Org/10.31980/Plusminus.V2i3.2204

Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.

Maulidiya, D., Utari, T., Irsal, N. A., & Aziza, M. (2023). Investigasi Pemanfaatan Geogebra Untuk Pembelajaran Matematika Di Indonesia: Sebuah Analisis Bibliometrik. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 12(1), 121–138. Https://Doi.Org/10.33387/Dpi.V12i1.6557

Miranda, C. A., & Nurmitasari, N. (2022). Pengenalan Aplikasi Geogebra Pada Pembelajaran Matematika Di Smk Muhammadiyah Kotabumi Lampung Utara. Jurnal Indonesia Mengabdi, 1(1), 12–18. Https://Doi.Org/10.55080/Jim.V1i1.11

Nugraha, A. A. (2022). Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Geogebra Bernuansa Etnomatematika Untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis Peserta Didik. Prosiding Seminar Pendidikan Dan Matematika, 5(2721).

Oktaria, M. Akhmad K., & Sulistiawati. (2016). Penggunaan Media Software Geogebra untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis Siswa SMP Kelas VII. Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif. 1, 108-116.

Pramana, B. W. A., Susanto, Suwito, A., Lestari, N. D. S., & Murtikusuma, R. P. (2022). Pengembangan E-Modul Berbantuan Geogebra Pada Materi Transformasi Geometri Sma. Gauss: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 1–14. Https://Doi.Org/10.30656/Gauss.V5i2.5694

Rismauli, N. U. H. (2022). Upaya Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Melalui Pendekatan Reciprocal Teaching Berbantuan Aplikasi Geogebra. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4, 1349–1358.

Septian, A., Setiawan, E., Noersapitri, Y., & Artikel, I. (2023). Peningkatan Kemampuan Representasi Matematis Siswa Menggunakan Geogebra. Jurnal Padegogik, 6(1), 1–9. Http://Doi.Org/10.35974/Jpd.V6i1.2905

Simangunsong, D. (2022). Studi Literatur Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Discovery Learning. Jurnal Fibonaci: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 8. Https://Doi.Org/10.24114/Jfi.V3i2.40675

Sukatin, Nurkhalipah, Kurnia, A., Ramadani, D., & Fatimah. (2022). Humantech Jurnal Ilmiah Multi Disiplin Indonesia. Jurnal Ilmiah Multi Disiplin Indonesia, 1(9), 1278–1285.

Sulastri, W., & Wulantina, E. (2023). Pengembangan Lkpd Berbasis Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (Pmri) Untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis Siswa. Mathema Journal E-Issn, 5(2), 2023.

Tambunan, T. D. A., & Mukhtar. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Geogebra Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematis Siswa Kelas X Sma Negeri 4 Medan. Journal Of Student Research, 1(3), 75–98. Https://Ejurnal.Stie-Trianandra.Ac.Id/Index.Php/Jsr/Article/View/1260

Ulfah, N. S., Kusumaningsih, W., & Rahmawati, N. D. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Android Berbasis Geogebra Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Smp. Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(1), 53–59.

Wulandari, K. N., & Fathurahman, M. (2023). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Learning Circle 5e Menggunakan Geogebra Untuk Melatih Kemampuan Representasi Matematis. 12(1), 81–95. Https://Doi.Org/10.25273/Jipm.V12i1.11194

Yelvita, F. S. (2022). Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Melalui Model Problem Based Learning (PBL) Berbantuan Geogebra. הארץ, 8721(8.5.2017), 2003–2005.




DOI: https://doi.org/10.30601/dedikasi.v8i2.4559

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



sintagoogle-scholaronesearchgarudaPKPcrossref 

Creative Commons License
Jurnal Dedikasi Pendidikan oleh LPPM Universitas Abulyatama disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

Berdasarkan ciptaan pada http://jurnal.abulyatama.ac.id/index.php/dedikasi.