STRATEGI IMPLEMENTASI BUKU “BELAJAR BAHASA ARAB TERPADU” DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI SMP IT PELITA PROBOLINGGO

Firli Perdana Yusfian, Imam Fauji

Abstract


This research aims to analyze the strategy for implementing “Belajar Bahasa Arab Terpadu” books in Arabic language learning at Pelita Integrated Islamic Junior High School Probolinggo. The research method used is descriptive qualitative using observation, interviews and documentation as data collection techniques. Triangulation is used to test the validity of the data obtained. The results of the research show that teachers use various methods in teaching, such as the hiwar method for maharah kalam, the qiro'ah jahriyah and saamitah methods for maharah qiroah, the audio-lingual method for istima', and the drill method in maharah kitabah teaching. The supporting factor in this implementation is information technology (IT) support, while the inhibiting factor is the diversity of student backgrounds

Keywords


strategy, method, learning, arabic, integrated islamic jhs

Full Text:

PDF

References


Abdussamad, Z. (2021). Metode Penelitian Kualitatif (P. Rapanna (ed.); 1st ed.). Syakir Media Press.

Abidin, A. M. (2019). Kreativitas Guru Menggunakan Model Pembelajaran Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Didaktika, 11(2), 225. https://doi.org/10.30863/didaktika.v11i2.168

Ahmadi, & Mustika Ilmiani, A. (2020). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab Konvensional Hingga Era Digital (Hamidah (ed.); 1st ed.). Ruas Media.

Alfian, M. I. (2013). at-Tharāiq fī Ta’līm al-Lughoh al-’Arabiyyah. Arabia, 5(2), 239–250.

Cahya, N. (2023). Strategi Pembelajaran Qira’ah di Pondok Pesantren Nahdlatul ‘Ulum Kota Metro. Al - Maghazi: Arabic Languange in Higher Education, 1(2). https://doi.org/10.51278/almaghazi.v1i2.716

Dolong, M. J. (2016). Sudut Pandang Perencanaan Dalam Pengembangan Pembelajaran. Jurnal Inspiratif Pendidikan, 5(1), 65–76.

Fadli, M. R. (2021). Memahami Desain Metode Penelitian Kualitatif. Humanika, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075

Haidir, & Salim. (2012). Strategi Pembelajaran: Suatu Pendekatan Bagaimana Meningkatkan Kegiatan Belajar Siswa Secara Transformatif (Rusmiati (ed.); 1st ed.). Perdana Publishing.

Hasria, H., Mujahid, M., & R, R. (2021). Efekivitas Penerapan Metode Hiwar Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Kelas VIII MTs Hikmat Tuttula Kecamatan Tapango Kabupaten Polewali Mandar. Loghat Arabi : Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab, 2(1), 57. https://doi.org/10.36915/la.v2i1.23

Hidayah, N. L. (2020). Metode Pembelajaran Bahasa Arab Maharah Al-Qiro`Ah (Ketrampilan Membaca) Bahasa Arab Dengan Cara Membaca Di Depan Kelas Dan Ditirukan. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab VI, 246–253. http://prosiding.arab-um.com/index.php/konasbara/article/view/700

Hidayah, N., Parihin, & Rusandi, H. (2023). Dampak Penggunaan Teknologi dalam Pembelajaran Bahasa Arab Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal of Millenial Education (JoME), 2(1), 89–98. https://journal.mudaberkarya.id/index.php/JoME

Huda, H., Azizah, M., Sholikhah, D. H., Rosidah, U., & Iktiarto, S. W. (2021). Upaya Pengondisian Kelas untuk Mendisiplinkan Siswa dalam Pembelajaran. TADRIB: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 7(2), 139–152.

Intan, W. (2018). Tanfiidz Ta’liim al-Lughah al-‘Arabiyyah fii as-Saff as-Saabi’ al-Baa’ al-Madrasah ats Tsanawiyyah al-Islamiyyah al-Mutakammilah al-Hijrah 2 Deli Serdang. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan.

Jannah, F., & Fathuddi, T. (2023). Penerapan Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka II UPT SD Negeri 323 Gresik. SOKO GURU: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 131–143. https://doi.org/10.55606/sokoguru.v3i1.2099

Masum, A. (2022). Gradasi Materi Pembelajaran Menulis Permulaan Arab Bagi Pelajar Non-Penutur Arab Gradation of Arabic Beginning Writing Learning Materials For Non- Arabic Speaker Students. Majalah Sainstekes, 9(2), 82–89.

Nadhif, N. (2022). Upaya Guru Bahasa Arab Dalam Mengatasi Problematika Keragaman Latar Belakang Pendidikan & Problematika Pembelajaran Bahasa Arab Peserta Didik Kelas Vii Smp Islam Plus At-Tohari Tuntang. Al-Fakkaar, 3(1), 17–41. https://doi.org/10.52166/alf.v3i1.2856

Nasution, S. (2019). Pengembangan Model Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Teori Konstruktivisme. Arabi, 2(2), 10–19.

Nidaurrahmi, & Marlizaa. (2022). Istirātījiyyat fī Ta’līm al-Lughah al-’Arabiyyah. Kitabatuna, Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaan, 1(1), 31–46.

Nur Rokhhmatulloh. (2017). Teknik Pembelajaran Maharah Bahasa Arab. Studi Arab, 8(2), 103–116. https://doi.org/10.35891/sa.v8i2.1759

Putri, M. (2020). Tahlīlu al-Kitāb al-Madrasī Liddars al-Lughah al-Arabiyyah fī al-Fashl as-Sābi’ bī al-Madrasah Iqra’ al-Mutawasithah al-Islamiyyah al-Mutakāmilah Banjkulu. Institut Agama Islam Negeri Bengkulu.

Rappe, R. (2020). Kemahiran Membaca Bahasa Arab Tingkat Mutaqaddimin serta Metode dan Strategi Pembelajarannya. Shaut Al Arabiyyah, 8(2), 131. https://doi.org/10.24252/saa.v8i2.17786

Sidiq, U., & Choiri, M. M. (2019). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan. In CV. Nata Karya (1st ed.). CV. Nata Karya.

Soraiya, M., & Qadhafi, M. (2024). Analisis Isi Buku Pelajaran Bahasa Arab Kelas XI di MA Sejahtera Pare Kediri Jawa Timur. Jurnal Dedikasi Pendidikan, 8(1), 267–278. http://jurnal.abulyatama.ac.id/index.php/dedikasi/article/view/4363

Sugiyono, S. (2012). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Suryani, R. M., Amir, F. R., & Balgis, L. F. (2022). Efektivitas Metode Audiolingual Dalam Peningkatan Maharah Al-Kalam Bahasa Arab. Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(1), 47–56. https://doi.org/10.30997/tjpba.v3i1.4964

Taubah, M. (2019). Maharah dan Kafa’ah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Studi Arab, 10(1), 31–38. https://doi.org/10.35891/sa.v10i1.1765

Tribuana, S. R., & Hikmah, K. (2023). Analysis of Arabic Book Al- ’ Ashri Class VII SMP / MTS Muhammadiyah (Analisis Buku Bahasa Arab Al- ‘ Ashri Kelas VII SMP / MTS Muhammadiyah). UMSIDA Preprints Server, 1–7. https://archive.umsida.ac.id/index.php/archive/preprint/view/3184/23348

Zaki, M., Sutopo, L., Masfiyatul Asriyah, Nurkholis, Eka, H., & Farid, S. (2023). Pembelajaran Maharatul Istima dengan Menggunakan Media Youtube di Pondok Pesantren Raudhatul Muta’allimin II Tanggamus. Al Mufid : Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyaraka, 4, 81–89. https://ejurnal.darulfattah.ac.id/index.php/almufid/article/view/176/116




DOI: https://doi.org/10.30601/dedikasi.v8i2.4898

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



sintagoogle-scholaronesearchgarudaPKPcrossref 

Creative Commons License
Jurnal Dedikasi Pendidikan oleh LPPM Universitas Abulyatama disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

Berdasarkan ciptaan pada http://jurnal.abulyatama.ac.id/index.php/dedikasi.