PEMANFAATAN POJOK BACA SEBAGAI SARANA ALTERNATIF MENUMBUHKAN MINAT BACA PADA PEMBELAJARAN IPA SISWA SD

Marselina Nua, Ngurah Mahendra Dinatha, Fransiskus Xaverius Dolo, Maria Yuliana Kua

Abstract


This research aims to find out how the reading corner is used to foster students interest in reading in science learning at SDI Dhereisa. This research is a qualitative research with descriptive methods, aiming to see and determine the use of  reading corners to foster students interest in reading in improving science learning at SDI Dhereisa. The targets of this research were all SDI Dhereisa. Students, from grade 1 to grade 6, with a total of 125 students. The problem that researchers found was the lack of students interest in reading in science learning which was still very low. The results of the research show that there has been an increase students interest in reading in science learning at SDI Dhereisa, this can be seen from the increasing number of students who spend time reading in the reading corner. Based on the increase in the number of students visiting the reading corner, it has been shown that having a reading corner can increase students interest in reading in science learning

Keywords


Utilization, Science Learning, Reading Corner, Interest in Reading

Full Text:

PDF

References


Abidin, Z. (2020). Efektivitas Pembelajaran Berbasis Masalah, Pembelajaran Berbasis Proyek Literasi, Dan Pembelajaran Inkuiri Dalam Meningkatkan Kemampuan Koneksi Matematis. Profesi Pendidikan Dasar, 7(1), 37–52. https://doi.org/10.23917/ppd.v7i1.10736

Agustina, N., Ramdhani, I. S., & Enawar. (2022). Analisis Gerakan Literasi Pojok Baca Terhadap Minat Baca Kelas 4 SDN Bojong 04. Al-Irsyad, 105(2), 79. https://core.ac.uk/download/pdf/322599509.pdf

Anggidesialamia, H. (2020). Upaya Meningkatkan Minat Baca Melalui Review Konten Cerita Rakyat Pada Aplikasi Youtube. Comm-Edu (Community Education Journal), 3(2), 75. https://doi.org/10.22460/comm-edu.v3i2.3779

Ardiansyah, S., Ertikanto, C., & Rosidin, U. (2019). Pengaruh Penggunaan Modul Pembelajaran Kontekstual Berbasis Multiple Representations Pada Materi Fluida Statis Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika, 7(2), 265. https://doi.org/10.24127/jpf.v7i2.1489

Aswat, H., & G, A. L. N. (2020). Analisis Gerakan Literasi Pojok Baca Kelas Terhadap Eksistensi Daya Baca. Jurnal Basicedu, 4(1), 70–78.

Dinatha, N. M., & Laksana, D. N. L. (2017). Kesulitan Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran IPA Terpadu. Pendidikan Dasar Nusantara, 2, 214–223.

Elendiana, M. (2020). Upaya Meningkatkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 2(1), 54–60. https://doi.org/10.31004/jpdk.v1i2.572

Eni. (2023). Pengembangan Sarana Pojok Baca Untuk Meningkatkan Minat Baca dan Literasi Siswa SDN Sisir 04 Batu. Pengembangan Sarana Pojok Bacauntuk Meningkatkan Minat Baca Dan Literasi Siswa Sdn Sisir 04 Batu, 2(Mi), 5–24.

Fadillah, E. N. (2017). Pengembangan Instrumen Penilaian Untuk Mengukur Keterampilan Proses Sains Siswa Sma. Didaktika Biologi: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi, 1(2), 123–134. http://jurnal.um-palembang.ac.id/index.php/dikbio

Fahma Balqis, A., Rizky Ananda, E., Rizky Wanindi, R., & Sofia, W. (2021). Analisis Faktor Minimnya Minat Membaca Siswa Di Kelas Vi Sdit Daarul Istiqlal Kecamatan Patumbak Kabupaten Deli Serdang. School Education Journal Pgsd Fip Unimed, 11(3), 250–255. https://doi.org/10.24114/sejpgsd.v11i3.29137

Fahrudin, F., Ansari, A., & Ichsan, A. S. (2021). Pembelajaran Konvensional dan Kritis Kreatif dalam Perspektif Pendidikan Islam. Hikmah, 18(1), 64–80. https://doi.org/10.53802/hikmah.v18i1.101

Hidayatulloh, P., Solihatul, A., Setyo, E., Fanantya, R. H., Arum, S. M., Istiqomah, R. T. U. N., & Purwanti, S. N. (2019). Peningkatan Budaya Literasi melalui Kegiatan Pojok Baca di SD Muhammadiyah Plus Malangjiwan Colomadu. Buletin Literasi Budaya Sekolah, 1(1), 6–11. https://doi.org/10.23917/blbs.v1i1.9301

Hiro, S., Faradit, M. N., & Putra, D. A. (2022). Pemanfaatan Sudut Baca Kelas Di SDN Wonokusumo VI/45 Dalam Peningkatan Gerakan Literasi Sekolah. Jurnal Penelitian IPTEKS, 7(1), 29–37. https://doi.org/10.32528/ipteks.v7i1.6595

Irman, S. E. (2020). Pengadaan Taman Baca Dan Perpustakaan Keliling Sebagai Solusi Cerdas Dalam Meningkatkan Minat Baca Peserta Didik SDN 30 Parombean Kecamatan Curio. Maspul Journal of Community Empowerment, 1(1), 109–117.

Kasim, H., Sabarudin, S., Mamonto, S. B., & Mokodongan, F. (2023). Analisis Manfaat Pojok Baca untuk Menanamkan Minat Baca Siswa Kelas IV SD Negeri Ringinsari. Fondatia, 7(1), 169–177. https://doi.org/10.36088/fondatia.v7i1.3095

Khasanah, U., Miyono, N., Utami, R. E., & Rachmawati, Y. (2023). Pemanfaatan Pojok Baca Dalam Menumbuhkan Minat Baca Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 703–708. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.4813

Kurniawan, W., Anam Sutopo, & Minsih. (2021). Implementasi Pojok Baca untuk Meningkatkan Minat Baca Siswa MI Muhammadiyah Kartasura. PaKMas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 37–42. https://doi.org/10.54259/pakmas.v1i1.31

Larayba, L., Pujani, N.M., & Priyanka, L.M. (2022). Analisis Minat Baca Siswa Pada Materi Ipa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran IPA Indonesia, 12(1), 30–37. https://doi.org/10.23887/jppii.v12i1.56548

Lestari, F. D., Ibrahim, M., Ghufron, S., & Mariati, P. (2021). Pengaruh Budaya Literasi terhadap Hasil Belajar IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5087–5099. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1436

Manoranjitham, S., & Jacob, K. S. (2007). Focus group discussion. The Nursing Journal of India, 98(6), 125–127. https://doi.org/10.48029/nji.2007.xcviii601

Mirnawati. (2020). Penggunaan media gambar dalam pembelajaran untuk meningkatkan minat baca siswa. Jurnal Didaktika, 9(1), 98–112. https://jurnaldidaktika.org/contents/article/download/14/12

Moleong 2011. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif. In Metodologi Penelitian Kualitatif. In Rake Sarasin (Issue Maret). https://scholar.google.com/citations?user=O-B3eJYAAAAJ&hl=en

Mukhalalati, B. A., & Taylor, A. (2019). Adult Learning Theories in Context: A Quick Guide for Healthcare Professional Educators. Journal of Medical Education and Curricular Development, 6, 238212051984033. https://doi.org/10.1177/2382120519840332

Munir, S., & Hidayatullah, A. (2019). Peram Taman BacaanT (TBM) dalam Meningkatkan Minat dan Budaya Baca. Jurnal Literasi, 3(1l), 23–29.

Nindya Faradina. (2017). Pengaruh Program Gerakan Literasi Sekolah Terhadap Minat Baca Siswa Di Sd Islam Terpadu Muhammadiyah an-Najah Jatinom Klaten. Jurnal Hanata Widya, 6(8), 60–69. http://journal.student.uny.ac.id/ojs/ojs/index.php/fipmp/article/view/9280

Nita, O., & Naini, I. (2021). Korelasi Kebiasaan Membaca dengan Membaca Pemahaman. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Dan Pengajaran (KIBASP), 5(1), 83–94. https://doi.org/10.31539/kibasp.v5i1.2963

Nugroho, A. H., Puspitasari, R., & Puspitasari, E. (2016). Implementasi Gemar Membaca Melalui Program Pojok Baca Dalam Mata Pelajaran IPS. Jurnal Edueksos, II(2), 1–11.

Nur, R. M., Niswaty, R., & Darwis, M. (2019). Faktor-faktor yang mempengaruhi Mahasiswa memilih program studi Pendidikan Administrasi Perkantoran fakultas ilmu Sosial Universitas Negeri Makassar. Universitas Negeri Makassar, 1–6. http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/13008

Putri, D. A. E., & Ariani, D. (2022). Pengaruh Teman Sebaya Terhadap Minat Belajar Peserta Didik Kelas VIII di SMP Negeri 5 Kota Solok. Bakoba: Journal of Social Science Education, 02(01), 122–126.

Rachmania, A. P. (2020). Pengaruh Status Sosial Ekonomi Terhadap Minat Baca Siswa Sekolah Dasar Negeri Di Kota Surabaya. Ir-Perpustakaan Universitas AIRLANGGA, 12–31.

Rahmadiany, M. (2018). Pengaruh Penguasaan Diksi Dan Keterampilan Membaca Permulaan Terhadap Kemampuan Menyampaikan Ungkapan Santun. Joyful Learning Journal, 7(3), 1–7.

Riswakhyuningsih, T. (2019). Evaluasi Program Gerakan Literasi Sekolah (GLS) Di Kabupaten Batang Tahun 2018. RISTEK : Jurnal Riset, Inovasi Dan Teknologi Kabupaten Batang, 3(2), 48–61. https://doi.org/10.55686/ristek.v3i2.56.

Saputra, D. N., Ariningsih, K. A., Wau, M. P., Noviyani, R., Awe, E. Y., & Firdausiyah, L. (2021). Pengantar Pendidikan. In CV. Pustaka Learning Center (Issue December).

Saputri, R. N., Pradana, F. G., Apriliyanto, E., & Wahyudi, W. (2022). Peranan Pojok Baca dalam Menumbuhkan Minat Baca Siswa SDN Jati 2 Masaran. Jurnal Ilmiah Kampus Mengajar, 2017, 103–111. https://doi.org/10.56972/jikm.v2i2.40

Sari, M., & Asmendri, A. (2020). Penelitian Kepustakaan (Library Research) dalam Penelitian Pendidikan IPA. Natural Science, 6(1), 41–53. https://doi.org/10.15548/nsc.v6i1.1555

Savitra, N. (2022). Pemanfaatan pojok baca dalam meningkatkan minat baca siswa di kelas v-a pada min 4 banda aceh. 11.

Setiono, P., & Rami, I. (2017). Kreativitas Guru Dalam Menggunakan Media Pembelajaran Di Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 2(2), 219–236. https://doi.org/10.22437/gentala.v2i2.6808

Setyaningsih, U., & Indrawati, I. (2022). Strategi Pengembangan Kemampuan Membaca Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3701–3713. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2340

Sudiana, N. (2020). Upaya Meningkatkan Minat Baca Siswa Kelas VII SMP Negeri 2Sukasada Tahun Pelajaran 2017/2018 Melalui Gerakan LiterasiSekolah dengan Pocari dan Puding. Journal of Education Action Research, 4(1), 10–16.

Triatma, I. N. (2016). Minat Baca Pada Siswa Kelas VI Sekolah Dasar Negeri Delegan 2 Prambanan Sleman Yogyakarta. E-Jurnal Prodi Teknologi Pendidikan, 5, 166–177. www.bps.go.id

Tursinawati. (2016). Penguasaan Konsep Hakikat Sains dalam Pelaksanaan Percobaan pada Pembelajaran IPA di SDN Kota Banda Aceh. Jurnal Pesona Dasar, 2(4), 72–84.

Utariadi, Gunamantha, I. M., & Suastika, I. N. (2021). Pengembangan LKPD Berbasis Pendekatan Saintifik untuk Meningkatkan Sikap Ilmiah Siswa pada Tema 9 Subtema 1 Muatan Pelajaran IPA Kelas V. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan Indonesia, 11(2), 129–137.




DOI: https://doi.org/10.30601/dedikasi.v8i2.5000

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



sintagoogle-scholaronesearchgarudaPKPcrossref 

Creative Commons License
Jurnal Dedikasi Pendidikan oleh LPPM Universitas Abulyatama disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

Berdasarkan ciptaan pada http://jurnal.abulyatama.ac.id/index.php/dedikasi.