PENERAPAN PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI BERBANTUAN MEDIA ASSEMBLR EDU BERBASIS AUGMENTED REALITY UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA

Dani Rahma Harfiani, Desi Wulandari, Rani Dwi Safitri, Sayektiningsih Sayektiningsih

Abstract


In the digital age, educational challenges include the integration of technology by teachers to meet the diverse needs of students. Many teachers still find it difficult to update their knowledge and skills as technology evolves. This hinders the achievement of the desired independent learning. The study aims to identify progress in the learning achievement of grade IV-B students through the application of a differentiated learning approach using augmented reality-based edu assemblr media in science subjects at SDN Gisikdrono 02 Semarang City. This study uses a classroom action research approach consisting of two cycles with four stages, namely: 1) planning, 2) implementation, 3) observation, 4) reflection. The subjects of this study were 27 students of grade IV-B of SD Negeri Gisikdrono 02. The data collection techniques used are interviews, observations, tests, and documentation. The results showed that the use of Assemblr Edu media based on Augmented Reality improved student learning outcomes. This can be seen from the acquisition of teacher activity scores in cycle I, which was 78.06 (sufficient) increased to 83.23 (Good) in cycle II. The learning outcomes of grade IV-B students on culturally rich Indonesian material have increased after using augmented reality-based edu assemblr media. This can be seen from the increase in the percentage of completeness of student learning outcomes in cycle I, namely 63% (less) to 85.2% (good) in cycle II

Keywords


Differentiated Learning, Assemblr Media, Learning Outcomes

Full Text:

PDF

References


Andriani, R., & Rasto, R. (2019). Motivasi belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 80. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14958

Asrial, A., Syahrial, S., Kurniawan, D. A., & Amalina, N. (2019). Analisis Hubungan Kompetensi Bahasa Indonesia Terhadap Kompetensi Pedagogik Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 9(1), 1. https://doi.org/10.25273/pe.v9i1.2832

Astuti, Y. D., & Padang, A. T. (2022). Penerapan Metode Diskusi Kelompok Kecil Untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa SMP di Tengah Pandemi Covid-19. Kairos:Jurnal Ilmiah, 2(2), 65.

Batis Tuta, B., Harta, J., & Purwasih, S. S. (2022). Development Of Assemblr Edu- Assisted Augmented Reality Learning Media On The Topic Of Effect Of Surface Area And Temperature On Reaction Rate. Journal of Chemistry Education Research, 6(1), 44–57.

Hasniyati, N. E., Fitri, A., & Kurniawati, R. (2024). Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Pada Pementasan Drama Dengan Menggunakan Metode Bermain Peran. Jurnal Dedikasi Pendidikan, 8(1), : 17-24.

Herwina, W. (2021). Optimalisasi Kebutuhan Murid Dan Hasil Belajar Dengan Pembelajaran Berdiferensiasi. Perspektif Ilmu Pendidikan, 35(2), 175–182. https://doi.org/10.21009/pip.352.10

Jufrida, J., Basuki, F. R., Pangestu, M. D., & Djati Prasetya, N. A. (2019). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Ipa Dan Literasi Sains Di Smp Negeri 1 Muaro Jambi. EduFisika, 4(02), 31–38. https://doi.org/10.22437/edufisika.v4i02.6188

Junaidi, J. (2019). Peran Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Diklat Review : Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Pelatihan, 3(1), 45–56. https://doi.org/10.35446/diklatreview.v3i1.349

Kamal, S. (2021). Implementasi pembelajaran berdiferensias. Jurnal Pembelajaran Dan Pendidik, 1. 89–100.

Kartini, S. M. A. W. I. N. E. (2023). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Konteks IPAS Pada Guru Sekolah Dasar Wilayah Perbatasan. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, Volume 7(Nomor 3).

Kementrian Pendidikan, K. R. dan T. (2022). Salinan Permendikbudristek No 16 Tahun 2022 ttg Standar Proses.

Kristiani, H., Susanti, E. I., Purnamasari, N., Purba, M., Saad, M. Y., & A. (2021). Model Pengembangan Pembelajaran Berdiferensiasi.

Mahmudah, M., Mustika, R. D., & Anhar, M. S. (2023). Penerapan Model Problem-Based Learning Dengan Pembelajaran Berdiferensiasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Pada Pelajaran Ekonomi. Jurnal Dedikasi Pendidikan, 7(2), 565–580. https://doi.org/10.30601/dedikasi.v7i2.3987

Marlina, G. K. (2019). Model Pembelajaran Berdiferensiasi Untuk Peningkatan keterampilan Sosial Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Inklusif. Laporan Akhir Penelitian Terapan Unggulan Perguruan Tinggi, UNP, 4–79. http://repository.unp.ac.id/27935/1/2019 Laporan Akhir DRPM Model Pembelajaran Berdiferensiasi di Sekolah Inklusif-marlina.pdf

Maulidia, F. R., & Prafitasari, A. N. (2023). Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Memenuhi Kebutuhan Belajar Peserta Didik. ScienceEdu, 6(1), 55. https://doi.org/10.19184/se.v6i1.40019

Nugrohadi, S., & Anwar, M. T. (2022). Pelatihan Assembler Edu untuk Meningkatkan Keterampilan Guru Merancang Project-based Learning Sesuai Kurikulum Merdeka Belajar. Media Penelitian Pendidikan : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Dan Pengajaran, 16(1), 77–80. https://doi.org/10.26877/mpp.v16i1.11953

Nurmalasari, N. (2019). Pendekatan Dalam Pengelolaan Kelas. Jurnal Keislaman, 1(2), 186–201. https://doi.org/10.54298/jk.v1i2.3364

Rahmania, A. (2022). Pengelolaan Kelas Dalam Kegiatan Pembelajaran Bagi Siswa Sekolah Dasar Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 7(1), 30–43. https://doi.org/10.17509/jpm.v7i1.41732

Rohmayanti, F., Yulistio, D., & Utomo, P. (2019). Pelaksanaan Pembelajaran Kelompok Kecil Dan Perorangan Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas X Di Sma Negeri 8 Kota Bengkulu. Jurnal Ilmiah KORPUS, 3(1), 21–32. https://doi.org/10.33369/jik.v3i1.7343

Sugiarto, A. (2022). Penggunaan Media Augmented Reality Assemblr Edu Untuk meningkatkan Pemahaman Konsep Peredaran Darah. Madaris: Jurnal Guru Inovatif, 1–13.

Syarifuddin, S., & Nurmi, N. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IX Semester Genap SMP Negeri 1 Wera Tahun Pelajaran 2021/2022. JagoMIPA: Jurnal Pendidikan Matematika Dan IPA, 2(2), 35–44. https://doi.org/10.53299/jagomipa.v2i2.184

Wijayanti, F. (2021). Penelitian Tindakan Kelas Panduan Lengkap Dan Praktis. Penerbit Adab CV. Adanu Abimata

Wulandari, A.S. (2022). Literature Review: Pendekatan Berdiferensiasi Solusi Pembelajaran dalam Keberagaman. Jurnal Pendidikan MIPA, 12(3), 682–689. https://doi.org/10.37630/jpm.v12i3.620

Zahra, A., Syachruroji, A., & Rokmanah, S. (2023). Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik melalui Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 22649–22657.

Zulfanidar., Syafrina, A. & Yamin, M. (2016). Keterampilan Guru Membimbing Diskusi Kelompok Kecil Di Sd Negeri Garot Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Unsyiah Volume 1 Nomor 1, 175-184, 1, 175–184




DOI: https://doi.org/10.30601/dedikasi.v9i1.5190

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



sintagoogle-scholaronesearchgarudaPKPcrossref 

Creative Commons License
Jurnal Dedikasi Pendidikan oleh LPPM Universitas Abulyatama disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

Berdasarkan ciptaan pada http://jurnal.abulyatama.ac.id/index.php/dedikasi.