PERAN GURU KREATIF: IMPLEMENTASI SMART TABLETS UNTUK MATERI IPAS TENTANG SEJARAH KERAJAAN DI INDONESIA
Abstract
The purpose of this study is to outline how innovative educators are utilizing smart tablets as a teaching tool for Natural and Social Sciences (IPAS) content pertaining to Indonesian kingdom history at MIN 1 Banyumas. Twenty-five fifth-grade kids made up the sample used in this study. Purposive sampling was the method employed to choose students who participated in science education using smart tablets. This study used documentation, teacher and student interviews, and observation as data gathering methods. Interviews were conducted to see how teachers and students felt about using smart tablets, observations were made to observe how technology was used in the classroom, and documentation was done to back up the findings. To thoroughly explain the use of smart tablets in Indonesian royal history education, the gathered data was examined using a qualitative descriptive methodology. According to the study's findings, using smart tablets can help teachers develop more engaging and interactive lessons while also boosting students' enthusiasm and engagement with royal history content. Teachers can use technology in innovative ways to help pupils grasp difficult subjects. According to the study's findings, MIN 1 Banyumas' use of smart tablets in science instruction has improved student engagement, learning quality, and digital literacy
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alamsyah, Burhamzah, M., Fatimah, S., & Asri, W. K. (2022). Peran Guru Dalam Menghadapi Era Society 5.0: Apakah Sebatas Tantangan Atau Perubahan?. Maruki Journal, 1(1), 50–59.
Angganata, I. P., Hudiah, A., & Sulfiati, S. (2023). Best Practice Penggunaan Project BasedLearning Dalam Mengatasi Permasalahan Belajar Siswa. Learning : Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 2(4), 327–332.
Anggreini, D., & Priyojadmiko, E. (2022). Peran Guru Dalam Menghadapi Tantangan Implementasi Merdeka Belajar Untuk Meningkatkan Pembelajaran Matematika Pada Era Omicron Dan Era Society 5.0.
Aristiawan., Masitoh, S., & Nursalim, M. (2023). Profil Pelajar Pancasila Menghadapi Tantangan Era Revolusi Industri 4.0 Dan Human Society 5.0 Dalam Kajian Filsafat Ilmu Pengetahuan. Jurnal Ilmiah Mandala Education (JIME), 9(1) 84-92.
Arti, M. (2020). Tantangan Sekolah Dan Peran Guru Dalam Mewujudkan Pembelajaran Bahasa Yang Efektif Di Era 4.0 Menuju Masyarakat 5.0.
Daga, A. T. (2021). Makna Merdeka Belajar dan Penguatan Peran Guru di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 1075–1090.
Dewi, D. L. I., Alfi, C., & Fatih, M. (2023). Pengembangan Media Scrabble Materi Wawancara Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Siswa Kelas III SD. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 5312–5323. https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8737
Hamzah, L., & Baalwi, M. A. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Pop-Up Book Materi Keragaman Budaya Dengan Model Addie Pada Kelas IV MI ASASUL MUTTAQIN. Lintang Songo: Jurnal Pendidikan, 5(1) 26-31.
Heryani, A., Pebriyanti, N., Rustini, T., & Wahyuningsih, Y. (2022). Peran Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Dalam Meningkatkan Literasi Digital Pada Pembelajaran IPS Di Sd kelas tinggi. Jurnal pendidikan, 31(1), 17. https://doi.org/10.32585/jp.v31i1.1977.
Ismail, I. (2019). GURU KREATIF; Suatu Tinjauan Teoritis. Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam dan Pendidikan, 11(2), 15–30. https://doi.org/10.47435/al- qalam.v11i2.425
Khairani, N., & Mudinillah, A. (2022). Pemanfaatan Penggunaan Aplikasi Canva Pada Pelajaran Ips Kelas 4 Sd 23 Rambatan. Ibtida’i : Jurnal Kependidikan Dasar, 9(1), 29–42.
Laksana, R. B., Anugrah, A. S., & Hetilaniar, H. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran Mozaik Terhadap Kreativitas Siswa Pada Mata Pelajaran Seni Budaya dan Prakarya di Kelas IV SD Negeri 5 Pedamaran. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 13(2), 517.
Najahah, I., & Oemar, E. A. B. (2016). Perancangan Buku Pop-Up Sebagai Media Pembelajaran Tentang Rumah Dan Pakaian Adat Nusantara Di Jawa. Jurnal Pendidikan Seni Rupa, 4(3) 494-501.
Pentury, H. J. (2017). Pengembangan Kreativitas Guru Dalam Pembelajaran Kreatif Pelajaran Bahasa Inggris. Faktor: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 4(3) 265-272.
Rahmawati, L. ., Suharni, S., Ambulani, N., Febrian, W. D. ., Widyatiningtyas, R. ., & Rita, R. S. (2024). Pemanfaatan Aplikasi Canva Dalam Penyusunan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi. Community Development Journal : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(1), 129–136.
Saefullah, A., Fadli, A., Nuryahati, Agustina, I., & Abas, F. (2023). Implementasi Prinsip Pareto Dan Penentuan Biaya Usaha Seblak Naha Rindu. Jurnal Media Wahana Ekonomika, 20(1),
Saputra, R., Diandita, Y. N., & Zulfiati, H. M. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web Google Sites Pada Pembelajaran IPS Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 3327–3338. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.9 62
Supriatna, N. (2020) Pedagogi Kreatif Menumbuhkan Kreativitas Dalam Pembelajaran Sejarah Dan Ips, Bandung :Remaja Rosdakarya.
Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113
Teknowijoyo, F., & Marpelina, L. (2022). Relevansi Industri 4.0 dan Society 5.0 Terhadap Pendidikan Di Indonesia. Educatio, 16(2),173–184. https://doi.org/10.29408/edc.v16i2.4492
Tri Wulandari & Adam Mudinillah. (2022). Efektivitas Penggunaan Aplikasi CANVA sebagai Media Pembelajaran IPA MI/SD. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 2(1), 102–118
DOI: https://doi.org/10.30601/dedikasi.v9i1.5317
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Dedikasi Pendidikan oleh LPPM Universitas Abulyatama disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.
Berdasarkan ciptaan pada http://jurnal.abulyatama.ac.id/index.php/dedikasi.