PENGARUH ADVERSITY QUOTIENT, KEMANDIRIAN BELAJAR DAN KECEMASAN TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH PADA MATERI JURNAL PENYESUAIAN
Abstract
This study aims to determine the effect of adversity quotient, learning independence and anxiety on problem-solving ability on the adjustment journal material. This type of research is ex post facto. The population in this study were all students of class X majoring in financial accounting and institutions at SMK Negeri 1 Stabat, totaling 69 students. The sample in this study was 69 students, where the sampling technique was total sampling. Data collection was carried out using research questionnaires and adjustment journal test questions. Then analyze the data with the help of the SPSS 25 application. Based on the regression model formed, it is Y = 21.102 + 0.646X1 + 1.413X2 - 0.258X3 and partial hypothesis testing, there is a significant influence between adversity quotient on problem-solving ability, independence on problem-solving ability and anxiety on problem-solving ability. Furthermore, adversity quotient, learning independence and anxiety simultaneously have a significant effect on problem-solving ability with the magnitude of the influence of the three independent variables being 87.4%, while 12.6% is explained by other relevant variables that were not examined in this study.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adellia, M. (2022). Hubungan Kecemasan Matematis Dan Komunikasi Matematis Peserta Didik Kelas XI Man 2 Langsa Pada Materi Bilangan Bulat. Jurnal Dimensi Matematika.
Aditya, A., Kanthi, Y., & Aminah, S. (2022). Metodologi Penelitian Ilmiah Dalam Disiplin Ilmu Sistem Informasi. Penerbit Andi.
Alisa, N., Muliana, A. M., Pendidikan Matematika Fkip, P., & Sulawesi Barat, U. (2022). Pengaruh Gaya Belajar Dan Kemandirian Belajar Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Di Sman 1 Majene. 3(3). Https://Doi.Org/10.46306/Lb.V3i3
Anita, N., Rahmawati, A., Mufida Asriningsih, T., Pesantren Tinggi Darul, U., Jombang, U., & Artikel, R. (2020). Pemecahan Masalah Matematika Pada Siswa Ditinjau Dari Tingkat Kecemasan Matematika (Vol. 3, Issue 1).
Annikmah, I., Darminto, B. P., & Darmono, P. B. (2020). Pengaruh Kepercayaan Diri Dan Adversity Quotient Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa.
Apriyani, F. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Pada Siswa Smk Ditinjau Dari Kecemasan Matematika. Jurnal Educatio Fkip Unma, 8(1), 236–246. Https://Doi.Org/10.31949/Educatio.V8i1.1973
Apriyani, F., & Imami, A. I. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Pada Siswa Smk Ditinjau Dari Kecemasan Matematika. Jurnal Educatio Fkip Unma, 8(1), 236–246. Https://Doi.Org/10.31949/Educatio.V8i1.1973
Asworowati, M. T. (2020). Hubungan Kemandirian Belajar Dengan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V Sdn Sekecamatan Grabag Tahun Ajaran 2019/2020.
Azwar, C., & Hajerah Hasyim, S. (2024). Pengaruh Gangguan Kecemasan Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Akuntansi Kelas Xi Smk Negeri 4 Makassar. Ekoma : Jurnal Ekonomi, 3(2).
Edriani, D., Harmelia, H., & Gumanti, D. (2021). Pengaruh Minat Dan Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Jurusan Akuntansi Di Smk Negeri 1 Painan. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4506–4517. Https://Doi.Org/10.31004/Edukatif.V3i6.1479
Eva, R., Siagian, F., Marliani, N., & Aqisna, D. P. (2022). Pengaruh Kemandirian Belajar Terhadap Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas X Smk Dewantara Cibinong. Journal On Education, 05(01).
Hadi, S. (2019). Adversity Quotient Siswa Madrasah Dalam Pemecahan Masalah Soal-Soal Hots Matematika. Http://Ejournal.Mandalanursa.Org/Index.Php/Jupe/Index
Halimah, S. (2019). Pengaruh Kemandirian Dan Ketahanmalangan (Adversity Quotient) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Belajar Matematika Pada Siswa Sma Muhammadiyah 18 Sunggal.
Hulaikah, M., Degeng, I. N. S., Sulton, & Murwani, F. D. (2020). The Effect Of Experiential Learning And Adversity Quotient On Problem Solving Ability. International Journal Of Instruction, 13(1), 869–884. Https://Doi.Org/10.29333/Iji.2020.13156a
Juliandari, Y., & Astuti, I. (2022). Kecemasan Peserta Didik Saat Mengikuti Pembelajaran Daring Kelas Xi Jurusan Akuntansi Smk Negeri 1 Pontianak. Https://Doi.Org/10.26418/Jppk.V11i10.58678
Karmila, N., & Raudhoh, S. (2021). Pengaruh Efikasi Diri Terhadap Kemandirian Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 05(01), 36–39. Http://Journal.Unpak.Ac.Id/Index.Php/Pedagonal
Kohler, W. (1924). The Mentality Of Apes. New York : Harcourt Brace.
Lestari, D., & Listiadi, A. (2022). Peran Motivasi Belajar Dalam Memediasi Lingkungan Keluarga Dan Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Akuntansi Keuangan Menengah 1. Jurnal Pendidikan Akuntansi.
Lestari, I., Andinny, Y., & Hikmah, N. (2021). Pengaruh Kecerdasan Adversitas Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah (Vol. 6).
Nugraha, B. (2022). Pengembangan Uji Statistik: Implementasi Metode Regresi Linier Berganda Denga Pertimbangan Uji Asumsi Klasik. Pradina Pustaka.
Nurdiansyah, Aji. (2022). Pengaruh Kemandirian Belajar Dan Kecerdasan Emosional Ditinjau Dari Kemampuan Pemecahan Masalah. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sosial, 1(2), 174–180. Https://Doi.Org/10.58540/Jipsi.V1i2.28
Nurfitriyanti, M., Rosa, N. M., Patimah, F., & Adah, N. (2020). Adversity Quotient Dan Locus Of Control Serta Pengaruhnya Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika.
Nurhasanah, S. (2023). Statistika Pendidikan: Teori, Aplikasi, Dan Kasus, Edisi 2. Salemba Humanika.
Öztürk, M., Akkan, Y., & Kaplan, A. (2020). Reading Comprehension, Mathematics Self-Efficacy Perception, And Mathematics Attitude As Correlates Of Students’ Non-Routine Mathematics Problem-Solving Skills In Turkey. International Journal Of Mathematical Education In Science And Technology, 51(7), 1042–1058. Https://Doi.Org/10.1080/0020739x.2019.1648893
Puriani, R. A., & Dewi, R. S. (2021). Konsep Adversity Dan Problem Solving Skill (1st Ed.). Bening Media Publishing.
Purnamasari, I., & Setiawan, W. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Smp Pada Materi Spldv Ditinjau Dari Kemampuan Awal Matematika. Journal Of Medives : Journal Of Mathematics Education Ikip Veteran Semarang, 3(2), 207. Https://Doi.Org/10.31331/Medivesveteran.V3i2.771
Risma, A., & Isnarto, &Hidayah. (2019). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berdasarkan Langkah Polya. Prosiding Seminar Nasionalpascasarjana Unnes Seminar Nasional Pascasarjana.
Septianingtyas, N. (2020). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta Didik Berdasarkan Adversity Quotient.
Setiawan, M., Pujiastuti, E., & Susilo, B. E. (2021). Tinjauan Pustaka Systematik: Pengaruh Kecemasan Matematika Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa. Qalamuna: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 13(2), 239–256. Https://Doi.Org/10.37680/Qalamuna.V13i2.870
Siswanto, R. Dwi, & Ratiningsih, Rega P. (2020). Korelasi Kemampuan Berpikir Kritis Dan Kreatif Matematis Dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Materi Bangun Ruang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika.
Sriwahyuni, K. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Pada Materi Statistika.
Stoltz, P. G. (2020). Adversity Quotient: Mengubah Hambatan Menjadi Peluang (H. Y, Ed.). Pt. Grasindo.
Subekti, F. E., & Jazuli, A. (2020). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Kemandirian Belajar Mahasiswa Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. Jnpm (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 4(1), 13. Https://Doi.Org/10.33603/Jnpm.V4i1.2687
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Alfabeta Bandung.
Sulistyani, D., Roza, Y., & Maimunah, M. (2020). Hubungan Kemandirian Belajar Dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 1. Https://Doi.Org/10.36709/Jpm.V11i1.9638
Susanti, S. A., Teguh Budiarto, M., & Setianingsih, R.(2023). Jrpm () Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Numerasi Siswa Berdasarkan Tingkat Kecemasan Matematis. Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 8(1), 18–32. Https://Doi.Org/10.15642/Jrpm.2023.8.1.18-32
Yuliana, & Malik, A. (2024). Statistik. Cv. Azka Pustaka.
DOI: https://doi.org/10.30601/dedikasi.v9i1.5560
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Dedikasi Pendidikan oleh LPPM Universitas Abulyatama disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.
Berdasarkan ciptaan pada http://jurnal.abulyatama.ac.id/index.php/dedikasi.