IMPLEMENTASI APLIKASI QUIZIZZ DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA DAN KEWARGANEGARAN

Syahabuddin Syahabuddin, Sapta Kesuma, Rumesti Gultom

Abstract


Students' learning motivation is very important in the learning process because it is one of the factors that determines whether students can achieve achievements. One way to keep students' learning motivation good in learning is by using learning media in the learning process. This research aims to find out how Pancasila and Citizenship Education subject teachers apply the Quizizz application as a learning medium in the learning process as an effort to increase students' learning motivation. This research is a case study research using a qualitative approach carried out at SMA Negeri 14 Medan. The results of this research show that the application of the Quizizz application as a learning medium by Civics subject teachers has gone very well, where all students can understand well the procedures for using Quizizz. Using Quizizz can also facilitate better learning through its interactive and competitive features, such as interesting online quizzes, automatic leaderboards, immediate feedback, and game elements that can motivate students to participate actively

Keywords


Implementasion, Quizizz, motivation to learn.

Full Text:

PDF

References


Asrory, M.R.I.A, Maskuri., & Hakim, D.M. (2024). Implementasi Aplikasi Quizizz Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Islam 9(4): 53–64.

Dionisius Heckie Puspoko Jati. (2022). Upaya Peningkatan Hasil Belajar PPKn Melalui Aplikasi Quizizz 6(3): 383–89.

Fitriyana, Nofia, Muhamad Shoehhudin, & Setiyono, J. (2023). Quizizz Sebagai Media Implementasi Evaluasi Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Prosiding Seminar Nasional Daring Unit Kegiatan Mahasiswa Jurnalistik (Sinergi) IKIP PGRI Bojonegoro (2020): 136–45.

Hakim, D. M., Winarto., Ulumuddin, I.K., Wibowo, H.S., & Rahman, T. (2022). Implementation of Inquiry Methods in Increasing Student Activeness and Learning Achievement in Islamic Religious Education (PAI) Subjects at Nahdlatul Ulama Middle School ’Pace.” Jurnal PROGRESS: Wahana Kreativitas dan Intelektualitas 10(2): 237–61. doi:10.31942/pgrs.v10i2.7355.

Hasan, M., Milawati, Darodjat, HarahapTuti Khairani, & Tahrim, T. (2021). Tahta Media Group Media Pembelajaran.

Nurul Audie. (2019). Peran Media Pembelajaran Meningkatkan Hasil Belajar. Posiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP 2(1): 586–95.

Pusparani, H. (2020). Media Quizizz Sebagai Aplikasi Evaluasi Pembelajaran Kelas Vi Di Sdn Guntur Kota Cirebon. Tunas Nusantara 2(2): 269–79. doi:10.34001/jtn.v2i2.1496.

Salsabila, Unik Hanifah, Iefone Shiflana Habiba, Isti Lailatul Amanah, Nur Asih Istiqomah, and Salsabila Difany. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Ditengah Pandemi Pada Siswa SMA. Jurnal Ilmiah Ilmu Terapan Universitas Jambi 4(2): 163–72. doi:10.22437/jiituj.v4i2.11605.

Sari, P.M. & Yarza, H.N. (2021). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Quizizz Dan Wordwall Pada Pembelajaran Ipa Bagi Guru-Guru Sdit Al-Kahfi. SELAPARANG Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan 4(2): 195. doi:10.31764/jpmb.v4i2.4112.

Selian, Fadhila Husna, & Rambe, R.N. (2022). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Quizizz Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Madrasah Ibtidaiyah Di Masa Pandemi. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan 4(6): 7370–77. doi:10.31004/edukatif.v4i6.4083.

Siska, A., Mujib, A., & Putri, D.A.P. (2022). Pengaruh Motivasi Dan Kecerdasan Emosional Terhadap Kemandirian Belajar Siswa Pada Pembelajaran Daring Sekolah Batam (Studi Pada Sdn 005 Sekupang Batam). Jurnal Dedikasi Pendidikan 6(1): 93–106. doi:10.30601/dedikasi.v6i1.2407.

Solviana, M.D. (2020). Pemanfaatan Teknologi Pendidikan Di Masa Pandemi Covid-19: Penggunaan Gamifikasi Daring Di Universitas Muhammadiyah Pringsewu Lampung. Al Jahiz: Journal of Biology Education Research 1(1): 1. doi:10.32332/al-jahiz.v1i1.2082.

Umar Sidiq and Miftachul Choiri. 2019. 53 Journal of Chemical Information and Modeling Metode Penelitian Kualitatif Di Bidang Pendidikan. http://repository.iainponorogo.ac.id/484/1/METODE PENELITIAN KUALITATIF DI BIDANG PENDIDIKAN.pdf.

Yanto, D.T.P. (2019). Praktikalitas Media Pembelajaran Interaktif Pada Proses Pembelajaran Rangkaian Listrik. INVOTEK: Jurnal Inovasi Vokasional dan Teknologi 19(1): 75–82. doi:10.24036/invotek.v19i1.409.




DOI: https://doi.org/10.30601/dedikasi.v9i1.5671

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



sintagoogle-scholaronesearchgarudaPKPcrossref 

Creative Commons License
Jurnal Dedikasi Pendidikan oleh LPPM Universitas Abulyatama disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

Berdasarkan ciptaan pada http://jurnal.abulyatama.ac.id/index.php/dedikasi.