IMPLEMENTASI MANAJEMEN BERBASIS SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN KUALITAS PENDIDIKAN DI SEKOLAH DASAR

Elvi Syoviana, Fadhli Syam, Hartanto Hartanto, Gilang Septiadi Putra, Asad Samsul Aripin, Haris Hidayat

Abstract


This research aims to oversee the School Based Management (MBS) initiative to improve the quality and standards of education at SD Islam Plus Daaruth Thullab 03 Sitiung. This research uses a qualitative approach with descriptive methods. Data collection was carried out through interviews, observations and comprehensive documentation involving school principals, teachers, administrative staff and school committees. Research findings show that the implementation of SBM at this institution is effective, facilitated by the active participation of various stakeholders, including parents, teachers and the community in the decision-making process at the school. Strategies used to improve the quality or standards of education include curriculum management, teacher professional development, and administration of facilities and infrastructure. However, there are several challenges, including limited resources and inadequate teacher training, that hinder optimal implementation of SBM. Nevertheless, MBS has been proven to contribute positively in improving the quality of education at SD Islam Plus Daaruth Thullab 03 Sitiung, as seen from the increase in student learning outcomes and quality of learning. This research suggests increased training and better resource allocation to support the successful implementation of SBM on a sustainable basis

Keywords


School Based Management; quality of education;elementary school; implementation

Full Text:

PDF

References


Anwar, M. (2018). Manajemen Berbasis Sekolah (Alternatif Peningkatan Mutu Pendidikan Madrasah). Ekspose, 17(2), 601–614.

Asmuni. (2013). Konsep Mutu Dan Total Quality Manajement (TQM) Dalam Dunia Pendidikan. TA’DIB, 18(1), 16–41.

Aula, N.A. & Lathifah, U. (2021). Pengembangan Mutu Sekolah Melalui Pendekatan TQM. Ar-Rosikhun: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 37–45.

Aziz, A.Z. (2015). Manajemen Berbasis Sekolah: Alternatif Peningkatan Mutu Pendidikan Madrasah. Jurnal EL-Tarbawi, VIII(1), 69–92.

Fatmasari, D. (2012). Perilaku Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Menerapkan Total Quality Management Di SMK Pika Semarang. Educational Management, 1(2), 123–128.

Fauzi, M.S. & Falah, M.S. (2020). Peran Kepala Sekolah Dalam Peningkatkan Mutu Pendidikan Studi Di SMANU 1 Gresik. JM-TBI: Jurnal Manajemen Dan Tarbiyatul Islam, 1(1), 155–175.

Hadijaya, Y., Wibowo, M.P., Syahrahmanda, D.D., Novaliza, A., & Mayasari, I. (2023). Manajemen Strategik Sebagai Upaya Peningkatan Mutu Lembaga Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 31170–31176.

Hamengkubuwono. (2021). Manajemen Berbasis Sekolah Di SMP Negeri 1 Rejang Lebong. Ar- Risalah: Media Keislaman, Pendidikan Dan Hukum Islam, XIX(2), 254–267.

Hanim, Z., Sari, D.S., & Soe’oed, R. (2020). Kebijakan Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Efektivitas Kinerja Guru. 2(1), 43–60.

Haryana, E. (2018). Implementasi Manajemen Strategik Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Sekolah. Indonesian Journal of Education, 2(1), 244–230.

Iskandar, J. (2017). Penerapan Manajemen Strategi Dalam Peningkatan Mutu Madrasah. Jurnal Idaarah, 1(2), 268–274.

Jansa, H., Fitria, H. & Wahidy, A. (2021). Pelaksanaan Manajemen Berbasis Sekolah. Jambura Journal of Educational Management, 2(1), 32–52.

Kadarsih, I., Marsidin, S., Sabandi, A., & Febriani, E.A. (2020). Peran Dan Tugas Kepemimpinan Kepala Sekolah Di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(2), 194–202.

Kurniawan., Ahmad, S. & Wahidy, A. (2020). Penerapan Manajemen Berbasis Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 3409–3418.

Ma’arif, M.A. (2016). Manajemen Mutu Pendidikan. At-Ta’lim, 2(2), 39–62.

Manik, E.Y. (2023). Upaya Penerapan Total Quality Management (TQM) Dalam Sistem Manajemen Perencanaan Kepala Sekolah. Jurnal Edunet, 1(1), 43–54.

Manurung, R., Harapan, E., Tahrun., & Suharyadi, A. (2020). Manajemen Sarana Prasarana di Sekolah Dasar Negeri 1 Kota Prabumulih. Jurnal Manajemen Pendidikan, 2(2), 168–177.

Miyati, D.S., Rasamani, U.P.P., & Fitrianingtyas, F. (2021). Pengaruh Tingkat Pendidikan Orang Tua Terhadap Pola Asuh Anak. Jurnal Kumara Cendekia, 9(3), 139–147.

Musnaeni., Abidin, S., & Purnamawati. (2022). Pentingnya Manajemen Strategi Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan. CENDEKIA : Jurnal Ilmu Pengetahuan, 2(2), 99–104.

Nurhayati., Mukti, A., Wesnedi, C., Munawar, S., & Maisah. (2022). Kinerja Kepala Sekolah, Disiplin Kerja Guru Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. JMPIS, 3(3), 634–644.

Nurussalami. (2020). Kompetensi Kepala Tata Usaha Dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan Administrasi Pendidikan. Jurnal Intelektualita, 8(2), 110–124.

Prasojo, L.D. (2016). Manajemen Mutu Pendidikian (Muh. Yazid, Ed.; 1st ed., Vol. 1). UNY Press.

Safitri, E. & Fatmawati, S. (2023). Pentingnya Program Parenting Bagi Orang Tua Terhadap Pembentukan Karakter Anak. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(2), 20–30.

Saril. (2019). Total Quality Management (TQM) Sebagai Wujud Peningkatan Mutu Pendidikan. Adaara, 9(2), 963–972.

Setyo, S., Mudhofir., & Choiriyah, S. (2021). Manajemen Mutu Lembaga Pendidikan Berprestasi Pada Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(1), 266–274.

Sholikh, D.W. (2022). Pendidikan Parenting : Mengembangkan Kemampuan Orang Tua Dalam Mendidik Anak. Educatio: Jurnal Ilmu Kependidikan, 17(2), 178–191.

Sitorus, J.M., Manik, J., & Simanjuntak, W. (2023). Hubungan Manajemen Berbasis Sekolah dan Peran Kepala Sekolah terhadap Mutu Lulusan Tahun 2021 SMK Negeri 1 Sipoholon. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 2142–2149.

Syamsuddin. (2017). Penerapan Fungsi-Fungsi Manajemen Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Idaarah, 1(1), 59–73.

Syarhani. (2022). Manajemen Pendidikan Islam, Konsep, Fungsi Dan Prinsip. Al Qalam, 16(6), 2007–2017.

Ulpah, M., Agustini, A., Sofiah, L., & Basrowi. (2023). Pengaruh Kepemimpinan Visioner Kepala Sekolah dan Kinerja Guru terhadap Mutu Pendidikan. Journal On Teacher Education, 4(3), 521–531.

Wulogening, H.I., & Timan, A. (2020). Implementasi Total Quality Management (TQM) Dalam Sistem Manajemen Perencanaan Kepala Sekolah. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 8(2), 137–146.




DOI: https://doi.org/10.30601/dedikasi.v9i1.5870

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



sintagoogle-scholaronesearchgarudaPKPcrossref 

Creative Commons License
Jurnal Dedikasi Pendidikan oleh LPPM Universitas Abulyatama disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

Berdasarkan ciptaan pada http://jurnal.abulyatama.ac.id/index.php/dedikasi.