MAJALAH DINDING SEBAGAI SARANA PENINGKATAN LITERASI SAINS SISWA SEKOLAH DASAR

Maria Goreti Kui, Ngurah Mahendra Dinatha, Afrianus Gelu, Maria Yulian Kua

Abstract


This research aims to improve students' reading literacy at UPTD SDI Waewaru through the implementation of science wall magazine media. The method used is Classroom Action Research (CAR) which consists of two cycles, where each cycle includes the stages of planning, implementation, observation, and reflection. The subjects of the study are 30 students selected as respondents. Data were collected using observations and tests in the form of multiple-choice questions to measure the students' reading literacy levels. The research results show a significant improvement in students' reading literacy after the implementation of the science wall magazine program. In the first cycle, as many as 20 students had a low reading literacy level. However, after the implementation of cycle II, the number decreased to only 8 students. This shows that the science wall magazine media is effective in improving students' reading literacy skills. The conclusion of this study is that the implementation of science wall magazines can be an effective solution to improve students' reading literacy in elementary schools. Therefore, this program is recommended as a learning medium that can be applied to support literacy improvement efforts in schools


Keywords


literacy, wall magazine, science

References


Afriatama, R., & Sapri, S. (2023). Menggali potensi gemar membaca melalui program literasi: Studi implementasi karakter gemar membaca di masyarakat. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 9(1), 374–381.

Amelia, M., Amalia, M., & Siregar, H. (2024). Pembuatan Majalah Dinding (Mading) Sebagai Upaya Peningkatan Literasi Dan Kreativitas Peserta Didik Di Sanggar Kegiatan Belajar (Skb) Kabupaten Pandeglang. Pengabdian Kepada Masyarakat Indonesia SEAN (ABDIMAS SEAN), 2(01), 28–34.

Irma, C. N. (2019). Implementasi Literasi Baca Tulis Melalui Majalah Dinding Sebagai Aktualisasi Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar. Konferensi Nasional Bahasa Dan Sastra V, 5(1), 88–94.

Kristiawan, R. B., Imaduddin, F., Ariawan, D., Ubaidillah, & Arifin, Z. (2021). A review on the fused deposition modeling (FDM) 3D printing: Filament processing, materials, and printing parameters. Open Engineering, 11(1), 639–649.

Kurniawan, A. R., Destrinelli, D., Hayati, S., Rahmad, R., Riskayanti, J., Wasena, I. S., & Triyadi, Y. (2020). Peranan Pojok Baca dalam Menumbuhkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(2), 48–57.

Lambayu, P. E., Jumri, R., & Ariani, N. M. (2024). Peningkatan Literasi Siswa Sekolah Dasar Negeri 22 Kota Bengkulu Melalui Kreasi Majalah Dinding (Mading). Journal Of Human And Education (JAHE), 4(4), 85–90.

Mehmory, H. F., Sandy, W., Hasibuan, M., Husain, D. L., & Sutiyan, O. S. J. (2023). Meningkatkan Softskill Siswa Melalui Metode Pembelajaran Project Based Learning Pembuatan Majalah Dinding. At-Tajdid: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 7(1), 1–11.

Mursalin, E., & Setiaji, A. B. (2021). Menumbuhkan kepedulian lingkungan melalui literasi sains: penggunaan pendekatan dan model pembelajaran yang efektif. E-Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Jurusan Tarbiyah FTIK IAIN Palangka Raya, 1(1).

Muttaqin, M. F., & Rizkiyah, H. (2022). Efektifitas Budaya Literasi dalam Meningkatkan Keterampilan 4C Siswa Sekolah Dasar. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 2(1), 43–54.

Nafi’in, M. B., & Amrulloh, S. (2021). Penyelenggaraan Program Majalah Dinding Sebagai Solusi Meningkatkan Minat Membaca Dan Kreatifitas Menulis Pada Anak Di Masa Pandemi Covid-19 Di TPQ Mambaul Jannah Desa Sukosari Kec. Kasembon Kab. Malang. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Desa (JPMD), 2(3), 97–108.

Nurbaiti, N., & Yusrianti, S. (2024). Supervisi Gerakan Literasi Madrasah Berbasis Wall Magazine di MAN Insan Cendekia Aceh Timur. El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 10(1), 44–50.

Nuryaningsih, W. D. (2021). Penerapan model discovery learning berkolaborasi google classroom dan whatsapp group untuk meningkatkan kompetensi siswa dalam menulis teks eksplanasi. Jurnal Paedagogy, 8(2), 159–168.

Oktariani, O., & Ekadiansyah, E. (2020). Peran literasi dalam pengembangan kemampuan berpikir kritis. Jurnal Penelitian Pendidikan, Psikologi Dan Kesehatan (J-P3K), 1(1), 23–33.

Pratama, E. D., Mahardika, D. A., & Andreas, R. (2022). Peningkatan Literasi dan Kreativitas Siswa Melalui Kegiatan Mading di SDN 2 Binade. Jurnal Ilmiah Kampus Mengajar, 93–102.

Qosim, N. (2022). Tumbuhkan Kreativitas Melalui Majalah Dinding.

Rahmadhani, W., & Dahlan, Z. (2023). Internalisasi Nilai Karakter Gemar Membaca Melalui Program Literasi Di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 5 Medan. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 12(3), 351–360.

Subekti, A. (2009). Upaya meningkatkan motivasi dan keterampilan menulis narasi pada siswa kelas IV Sekolah Dasar Negeri 1 Manyaran melalui penggunaan media gambar berseri. UNS (Sebelas Maret University).

Teguh, M. (2017). Elementary school literacy movement. Prosiding Seminar Nasional Aktualisasi Kurikulum 2013 Di Sekolah Dasar Melalui Gerakan Literasi Sekolah Untuk Menyiapkan Generasi Unggul Dan Berbudi Pekerti, 18–26.

Tiara, T. M., Latifah, M., & Fathia, W. (2023). Pemanfaatan Mading Untuk Meningkatkan Literasi Membaca Siswa Di SDIT Masjid Raya Lantai Batu. Paramacitra Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 1–8.

Triyono, A. (2016). Peningkatan kapasitas wartawan siswa dalam penerbitan majalah sekolah di SMP Muhammadiyah PK Al-Kautsar Kartasura. Warta LPM, 19(2), 134–140.

Umar, W. (2021). Meningkatkan Minat Baca Siswa Melalui Gerakan Majalah Dinding Kelas. SECONDARY: Jurnal Inovasi Pendidikan Menengah, 1(3), 206–215.

Wahyudin, A., & Zohriah, A. (2023). Ruang Lingkup Manajemen Pendidikan. Journal on Education, 6(1), 3822–3835.




DOI: https://doi.org/10.30601/dedikasi.v9i2.6272

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



sintagoogle-scholaronesearchgarudaPKPcrossref 

Creative Commons License
Jurnal Dedikasi Pendidikan oleh LPPM Universitas Abulyatama disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

Berdasarkan ciptaan pada http://jurnal.abulyatama.ac.id/index.php/dedikasi.