Pengaruh Strategi Pemasaran Terhadap Keputusan Menginap Konsumen di Hotel Kyriad Muraya Aceh pada Era Transisi New Normal

Juliana Juliana, Amelda Pramezwary, Cicilia Angelisca, Gloria Caroline Patras, Michelle Michelle

Abstract


The Covid-19 widespread has debilitated the inn industry division and experienced a decrease in the number of guests. The showcasing procedure is one way that the hotel industry has actualized to outlive and work amid this widespread. The showcasing methodology connected is the 4P promoting procedure (showcasing blend), which comprises item, cost put, and advancement. This ponders points to look at whether the marketing procedure, which comprises four factors, features a critical impact on the choice to remain visitors at the Kyriad Muraya Aceh Hotel. The investigation strategy in this think about is different direct relapse investigation. The sampling strategy utilized was comfort examining. Based on the inquiry, the showcasing procedure factors within the shape of an item, cost, put, and advancement altogether impacts buyer choices to remain at the Kyriad Muraya Aceh Hotel. In this study, R2 was 0.881, which stated that the effect of product, price, place, and promotion on consumers' decision to stay at the Kyriad Muraya Aceh Hotel was 88.1%.

Keywords: Marketing strategy, consumer decisions, hotels, covid-19 pandemic

 

Pandemi Covid-19 telah melemahkan industri perhotelan dan jumlah wisatawan juga menurun. Strategi pemasaran adalah salah satu metode yang diterapkan oleh industri perhotelan untuk bertahan dan beroperasi selama pandemi ini. Strategi pemasaran yang diterapkan adalah strategi pemasaran 4P (bauran pemasaran) yang meliputi produk, harga, lokasi dan promosi. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah strategi pemasaran yang terdiri dari empat variabel memiliki pengaruh yang signifikan terhadap keputusan tamu yang menginap di Kyriad Muraya Aceh Hotel. Metode penelitian dalam penelitian ini adalah analisis regresi linier berganda. Metode pengambilan sampel yang digunakan adalah convenience sampling.Berdasarkan hasil penelitian, variabel strategi pemasaran yang berupa product, price, place dan promotion memberikan pengaruh yang signifikan terhadap keputusan konsumen untuk menginap di Hotel Kyriad Muraya Aceh. Pada penelitian ini didapatkan R2 sebesar 0,881 yang menyatakan bahwa pengaruh yang diberikan oleh product, price, place dan promotion terhadap keputusan menginap konsumen di Hotel Kyriad Muraya Aceh adalah sebesar 88,1%.

Kata kunci : Strategi pemasaran, keputusan konsumen, hotel, pandemi covid-19


Keywords


Marketing strategy, consumer decisions, hotels, covid-19 pandemic

Full Text:

PDF

References


Desy Kavanillah, ahmad A. R. (2019). Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Keputusan Menginap Di Hotel Andita Syariah Surabaya. Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen, 8(7), 1–17.

Diayudha, L. (2020). Industri Perhotelan Di Indonesia Pada Masa Pandemi Covid-19: Analisis Deskriptif. Journal FAME: Journal Food and Beverage, Product and Services, Accomodation Industry, Entertainment Services, 3(1), 41–44.

Filimonau, V., Derqui, B., & Matute, J. (2020). The COVID-19 pandemic and organisational commitment of senior hotel managers. International Journal of Hospitality Management, 91(August), 102659. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2020.102659

Handoko, H. T. (2000). Manajemen Personalia dan Sumberdaya Manusia: Edisi II Cetakan Keempat Belas. Penerbit BPFE.

Hao, F., Xiao, Q., & Chon, K. (2020). COVID-19 and China’s Hotel Industry: Impacts, a Disaster Management Framework, and Post-Pandemic Agenda. International Journal of Hospitality Management, 90(August), 102636. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2020.102636

Husein, U. (2000). Metodologi Penelitian, Aplikasi dalam Pemasaran. PT. Gramedia Pustaka Utama.

Iqbal, M. (2020). Pengaruh Faktor-Faktor Bauran Pemasaran Jasa Terhadap Keputusan Konsumen Untuk Menginap Di Hotel Bintang Lima. Integritas Jurnal Manajemen Profesional, 1(2), 145–162.

Jatmiko, H., & Sandy, S. R. O. (2020). Analisis Faktor – Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Berkunjung Ke Hotel Di Kota Jember Pada Saat Pandemi Covid-19. Jurnal Pariwisata, 3(2), 93–100.

Juniardi, A., Haerani, S., & Munir, A. R. (2018). Pengaruh Strategi Bauran Pemasaran Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Pelanggan Hotel Novotel Makassar Grand Shayla City Centre. Jurnal HJABE, 1(4), 52–64.

Kotler, P., & Armstrong, G. (2016). Principle of Marketing (15th ed.). Pearson Education. inc.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing Management (15th ed.). Pretice Hall.

Lai, I. K. W., & Wong, J. W. C. (2020). Comparing crisis management practices in the hotel industry between initial and pandemic stages of COVID-19. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 32(10), 3135–3156. https://doi.org/10.1108/IJCHM-04-2020-0325

Loo, P. T., & Leung, R. (2018). A service failure framework of hotels in Taiwan: Adaptation of 7Ps marketing mix elements. Journal of Vacation Marketing, 24(1), 79–100. https://doi.org/10.1177/1356766716682555

Lovelock, C., & Wirtz, J. (2011). Pemasaran Jasa Perspektif: Edisi ke-7. Erlangga.

Lukitaningsih, A. (2017). Pengaruh lokasi dan harga terhadap keputusan memilih Indraloka Homestay serta dampaknya terhadap Loyalitas. Jurnal Ekonomi Dan Kewirausahaan, 19(4), 479–494.

Lupiyoadi. (2001). Manajemen Pemasaran Jasa Teori dan Praktek. Salemba Empat.

Marcelina, J., & B, B. T. (2016). Pengaruh Marketing Mix (7P) Terhadap Keputusan Pembelihan Pada Guest House Di Surabaya. Program Manajemen Perhotelan, Fakultas Ekonomi, Universitas Kristen Petra, Surabaya, Indonesia., 2015.

Masatip, A., Maemunah, I., Rosari, D., & Anggreani, C. (2020). Analisis Strategi Pemasaran pada Hotel Inna Parapat dalam Situasi Pandemi Covid-19. Jurnal Akademi Pariwisata Medan, 8(2), 150–159. https://doi.org/10.36983/japm.v8i2.85

Mindari, E. (2021). Pengaruh Bauran Pemasaran Jasa terhadap Keputusan Konsumen Menginap di Hotel Pelangi Sekayu. Jurnal Ekonomika, 12(1), 13–26.

Mukherjee, S., & Shivani, S. (2016). Marketing mix influence on service brand equity and its dimensions. Vision, 20(1), 9–23. https://doi.org/10.1177/0972262916628936

Othman, B. A., Harun, A., De Almeida, N. M., & Sadq, Z. M. (2020). The effects on customer satisfaction and customer loyalty by integrating marketing communication and after sale service into the traditional marketing mix model of Umrah travel services in Malaysia. Journal of Islamic Marketing. https://doi.org/10.1108/JIMA-09-2019-0198

Supriyanto, M., & Taali, M. (2018). Pengaruh Bauran Pemasaran (Marketing Mix) Terhadap Pengambilan Keputusan Menginap di The Sun Hotel Madiun. Epicheirisi, 2(1), 13–21.

Syaifudin, R., Desmawan, D., Setyadi, S., Sultan, U., Tirtayasa, A., & Branding, H. (2021). Strategi Hotel Branding Akibat Pandemi Covid-19 Studi Kasus Pada Hotel Bintang Empat dan Lima di Provinsi Banten. Jurnal Valuasi: Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen Dan Kewirausahaan, 1(1), 243–257.

Tanford, S., Kim, M., & Kim, E. J. (2020). Priming social media and framing cause-related marketing to promote sustainable hotel choice. Journal of Sustainable Tourism, 28(11), 1762–1781. https://doi.org/10.1080/09669582.2020.1760287

Wicaksono, A. (2020). Manajemen Strategi Uniq Hotel Yogyakarta Dalam Menghadapi Pandemi Covid-19. Seminar Nasional Kepariwisataan, 1(1), 300–313.

Wulandari, D. F., Zaid, S., & Sinarwaty. (2017). Pengaruh Marketing Mix Terhadap Keputusan Konsumen (The Effect Of Marketing Mix on Consumer Decision). Jurnal Manajemen Bisnis Dan Organisasi, 3(1), 30–39.




DOI: https://doi.org/10.30601/humaniora.v5i2.1807

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Juliana Juliana, Cicilia angelisca, Gloria Caroline Patras, Michelle Michelle

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL HUMANIORA


Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

© Jurnal Humaniora : Jurnal Ilmu Sosial, Ekonomi dan Hukum. Published by Center for Research and Community Service (LPPM) University of Abulyatama, Aceh, Indonesia. 2019

Flag Counter