Habitus Peserta Didik dalam Keputusan Melanjutkan Pendidikan Tinggi di MAS Al-Fathaniyah Kota Serang
Abstract
This study aims to understand the habitus of students in the decision to continue higher education at MAS Al-Fathaniyah, Serang City. This study uses a qualitative research method with a phenomenological approach. Data collection techniques are carried out through observation, interviews, and documentation. The researcher uses analysis by coding as a data analysis process. The author's strategy in assessing the accuracy of research results is to use a triangulation strategy. In this study, the informants selected were grade 12 students, teachers, and the Deputy Head of Madrasah for Curriculum (waka curriculum). The results of this study show that students' perceptions and habits of higher education, social and cultural capital in the form of educational habitus, the realm of schools and pesantren as habitus reproductive spaces, structural challenges: economic capital and structural obstacles to higher education, and habitus transformation, efforts to strengthen school motivation and strategies. The results of these findings provide recommendations for schools in strengthening students' educational habits.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Amaral, R., Lindawati, Y. I., & Widiansyah, S. (2024). Praktik Modal Sosial Siswa Masuk Perguruan Tinggi Negeri ( Studi Kasus Alumni SMAN 97 Jakarta Angkatan 2022 ). Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 33388–33392.
Bachtiar, J. S., Kuntari, S., & Lindawati, Y. I. (2024). Pengaruh Tingkat Kesejahteraan Keluarga Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Sosiologi di SMAN 19 Kabupaten Tangerang. Padaringan : Jurnal Pendidikan Sosiologi Antropologi, 06(2), 111–129.
Bourdieu, P. (2016). Arena Produksi Kultural Sebuah Kajian Sosiologi Budaya. Bantul; Kreasi Wacana.
Cavalera, V., & Setiawan, R. (2024). Dinamika kelas sosial dalam pendidikan tinggi. Jurnal Dedikasi, 4(12), 155–172.
Creswell, J. W. (2019). Research Design Pendekatan Metode Kualitatif, Kuantitatif, dan Campuran. Edisi Keempat. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Haerussaleh, H., & Huda, N. (2021). Modal Sosial, Kultural, Dan Simbolik Sebagai Representasi Pelanggengan Kekuasaan Dalam Novel the President Karya Mohammad Sobary (Kajian Pierre Bourdiue). Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Metalingua, 6(1), 19–28. https://doi.org/10.21107/metalingua.v6i1.10032
Haryatmoko. (2016). Membongkar Rezim Kepastian Pemikiran Kritis Post-Strukturalis. Yogyakarta; PT Kanisus.
Intani, I. D., & Sawitri, D. R. (2023). Hubungan antara Dukungan Sosial Guru Bimbingan Konseling dan Adaptabilitas Karir pada Siswa Kelas XII dI SMA Negeri 1 Cilacap. Jurnal EMPATI, 12(5), 368–375. https://doi.org/10.14710/empati.2023.27563
Kementrian Agama Republik Indonesia. Profil MAS Al-Fathaniyah. https://appmadrasah.kemenag.go.id/web/profile?nsm=131236730006&provinsi=36&kota=3673&status=&akreditasi=&kategory=bos, diakses : 16 April 2025.
Lestari, M., Zakso, A., & Hidayah, R. (2020). Faktor-Faktor Penyebab Rendahnya Minat Melanjutkan Pendidikan Ke Perguruan Tinggi (Kasus Pada Remaja Di Desa Sepadu). Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 9(7), 1–8. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/41380
Marsella, W., Setiawan, R., Lindawati, Y. I., & Kunci, K. (2024). Upaya Pembentukan Habitus Remaja (Studi Kasus di Panti Sosial Bina Remaja Taruna Jaya 1). PADARINGAN (Jurnal Pendidikan Sosiologi Antropologi), 6(01), 42–57. https://ppjp.ulm.ac.id/journals/index.php/padaringan/article/view/10544
Nasir, A., Shah, K., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2023). Pendekatan Fenomenologi dalam Penelitian Kualitatif. INNOVATE: Journal Of Social Science Research, 3(5), 4445–4451.
Nasution, S. (2016). Sosiologi Pendidikan. Jakarta; PT Bumi Aksara.
Nurnazmi, & Siti Kholifah. (2023). Anatomi Teori Pirre Bourdieu Pada Sosiologi Postmodern. Edusociata Jurnal Pendidikan Sosiologi, 6(2), 1308–1321. https://jurnal.stkipbima.ac.id/index.php/ES/article/download/1657/895/
Ramsey, G. (2024). Cultural Capital Theory of Pierre Bourdieu. https://www.simplypsychology.org/cultural-capital-theory-of-pierre-bourdieu.html, diakses : 16 April 2025.
Republik Indonesia (1945). Undang-Undang Republik Indonesia Tentang Pendidikan dan Kebudayaan.
Rizki Setiawan. (2021). Keterlekatan Internet dalam Aktivitas Keseharian dan Pendidikan Generasi Milenial. Jurnal Sosioteknologi, 20(1), 66–79.
Siregar, I. K., Haq, S., Ritonga, N., & Nst, M. I. (2021). Penyuluhan Pendidikan dalam Meningkatkan Minat Santri/Wati untuk Melanjutkan Pendidikan ke Perguruan Tinggi. Jurdimas (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat) Royal, 4(1), 91–96.
Suparno, Hastin, M., Sumiartini, N. K. S., Lestari, D. P., Vanchapo, A. R., & Mokodenseho, S. (2023). Persepsi Masyarakat Terhadap Pentingnya Pendidikan Tinggi untuk Kaum Perempuan. Journal on Education, 1(9), 2655–1365. https://doi.org/10.59188/jurnalsosains.v1i9.169
DOI: https://doi.org/10.30601/humaniora.v9i1.6383
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Kholillah, Rizki Setiawan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
© Jurnal Humaniora : Jurnal Ilmu Sosial, Ekonomi dan Hukum. Published by Center for Research and Community Service (LPPM) University of Abulyatama, Aceh, Indonesia. 2019